Groter aquarium! Nu in 1x goed!?


K

Kimmy1989

Guest
Hallo,
Hopelijk kan ik hier weer wat goede adviezen vinden.

We krijgen donderdag het nieuwe aquarium binnen! Een Trofis Colisa 1200 (afmetingen 120x45x65). Helemaal blij, en nu wil ik deze bak echt goed in gaan richten.

Ik ben alweer een aardig tijdje bezig met lezen, lezen, lezen, aangezien ik nu gewoon goed op wil starten. Ik heb nu een 110 L staan, huidige bestand: 5x Zwaarddragers (+jongen), 4x Corydoras Paleatus, 1x Gup, 2xBlack Molly en 1x Otocinclus. Een beetje een raar bestand, ik heb helaas wat uitval gehad, door de slechte Juwel pomp... en vanwege omstandigheden niet altijd consequent onderhoud kunnen doen (voor degene met een heel goed geheugen, ik heb 8 maanden terug al advies ingewonnen voor de overgang van Juwel 60 naar 80, toen was ik aan het verhuizen en hoogzwanger ;) Zoontje is inmiddels 7 maanden en nu al dol op het aquarium! :D).

Wat ik wil:
Een simpel gezelschap aquarium die naast de wekelijkse waterwissel/stofzuigen/trimmen niet heel veel onderhoud nodig heeft. Ik ben (voorlopig) ook niet van plan om CO2 oid toe te voegen. Verder staat Trofis er om bekend niet heel veel verlichting te geven, dus ik wil vooral op zoek naar planten die dit aankunnen.

Ik zit nog met heel veel vragen, dus alle suggesties zijn welkom!

-Van interne (Juwel) naar externe pomp(JBLe901). Moet ik het nieuwe aquarium dan 3 weken in laten draaien? Ik heb natuurlijk wel gewoon de filtersponzen van mijn oude aquarium, maar deze passen niet in de JBL pomp denk ik? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ook aangezien de Juwel pomp van mijn huidige bak de nodige kuren vertoont... en ik de vissen daar het liefst niet te lang meer in laat zitten.
Waar moet ik op letten bij het aansluiten van een externe pomp? Ik ben als de dood voor lekkage...

- Achterwand of niet? Lijkt me prachtig, maar we kijken ook via de zijkant het aquarium in, ik zou niet die siliconenrand willen zien, dit gaat denk ik wel gebeuren? Heeft een achterwand nog meer functies als decoratie? Voelen vissen zich hier prettiger bij? Minder warmteverlies misschien?

-Bodem, wordt filterzand, maar de kleinste (0,4-0,8mm) of de middelste maat (0,7-1.25)? Ik neig naar de middelste, aangezien deze donkerder zou ogen, lijkt me mooier, en misschien minder zou opwaaien? Ik heb nu rivierzand maar alles zit onder het zand (dan bedoel ik hout ed.). Maar zou de middelste maat te groot zijn voor de corydoras? Hier wil ik nl wel weer een grote school van hebben tzt.

-Planten. Ik kan een aantal planten van Abel overnemen, nl:
Potamogeton gayi 6x
Hemianthus micranthemoides een bosje,
Lobelia cardinalis small 6x,
1 rode lotus
Rotala rotundifolia 6x,
Hydrocotyle leukocephala 2x,
Hygroryza aristata 2x.
Ik heb ze allemaal opgezocht, en het lijken me mooie planten om mee te beginnen. Iemand nog andere suggesties? Ideeen over de plaatsing in het aquarium?

- En iets wat nog wel eventjes duurt, maar stel, bak draait en de vissen kunnen erin. Hoe ga ik dat dan aanpakken met de allerkleinste zwaarddragers? Eerst die uitvangen en laten wennen in de bak zodat ze kunnen schuilen? Met het risico dat ik ze niet allemaal vindt?

-en even voor nu als laatste, hoe doen jullie dat met die zelfgemaakte bodemzuiger? Want ik had laatst een gup in mn slang zitten, die heeft helaas de tocht door de slang naar de emmer niet overleeft :'( was op slag dood. Dus hoe voorkomen dat daar vissen in komen? (Is even van latere zorg maar vond het zo sneu en wil het niet weer hebben).

Excuses als ik dit terug had kunnen vinden in het forum, ik heb gezocht maar kon het niet specifiek vinden.

Alvast bedankt!
 
Achterwand of niet?

Vissen voelen zich prettiger met een gedeelte dat beschut is dmv. veel planten en/of een achterwand. Een achterwand aan de binnenkant neemt ruimte in beslag en folie aan de buitenkant niet.
We hebben er ooit een gehad met een binnenachterwand en dat gaat na verloop van tijd los zitten, ook kan er vuil achterkomen. Ook kan dat spul verslijten als er L nummers van eten/schrapen.
Daarom nu gekozen voor zwart folie. Veel voordeliger en kan hiermee alles goed schoon gehouden worden.

Schoolbordverf kan ook maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Als je overschakelt van de ene filter naar de andere, kan je verschillende dingen doen om de bak niet 3 weken te hoeven indraaien:
-je kan een deel nieuw filtermateriaal en een deel oud filtermateriaal van de oude filter installeren. Het kan zijn dat de filtersponzen niet passen in de nieuwe, maar deze zijn gemakkelijk bij te knippen zodat ze wel passen. Ik zou zeker de poreuze ringen als deze in de oude filter zitten overnemen in de nieuwe filter. Op deze manier kan je na 24 uur al de aquarium als "ingedraaid" beschouwen
-Je kan het water van je oude aquarium hergebruiken in je nieuwe aquarium, en je nieuwe filter met het nieuwe filtermateriaal gebruiken. Dan moet de bak wel enkele dagen indraaien. De bacteri�n die de aquarium nodig heeft zitten namelijk voor 90% in de filter en 10% in de bak zelf.

De achterwand kan je misschien een voorgedrukte posterwand voor gebruiken. Deze zijn natuurlijk niet zo levensecht, maar kunnen toch een mooi effect geven. Op die manier heb je ook geen siliconenrand aan de zijkant van je bak.

Plaatsing van de planten is eigenlijk maar 1 ding belangrijk: Zorg dat je de planten volgens grootte plaatst, zodat de planten niet het zicht op de hele aquarium gaan belemmeren. meestal wordt met 3 "zones" gewerkt, hoge planten in de achtergrond, middelhoge planten in het midden, en lage planten in de voorgrond. Met jouw plantjes zou ik het volgende doen:

Achtergrond: Rotala rotundifolia, Hydrocotyle leukocephala
Midden: Potamogeton gayi, Hemianthus micranthemoides, rode lotus
Voorgrond: Lobelia cardinalis small, Hygroryza aristata

Ik hoop dat je er wat aan hebt :) veel succes!
 
Bedankt voor de antwoorden! Mijn bak draait inmiddels nu 2 weken in :) Denk dat mijn topic 'weggezakt' is.

Ik heb gekozen voor een poster als achterwand, en de plantjes even op goed geluk erin gezet, het ziet er redelijk uit. Nog wat snelgroeiers erbij gezet (belgisch groen, waterpest en cabomba) en een stekje vallisneria. De planten beginnen nu aan te slaan, rode tijgerlotus heeft helaas wel wat bladeren verloren.

Ik moet wel even wennen aan de uitstroom van mijn filter, deze is veel zachter dan de juwel pomp die ik gewend ben. De planten bewegen allemaal heel lichtjes mee zoals het 'hoort'. Maar ik vind dat er veel vuil op de bodem blijft liggen. Dit is niet een goed teken ben ik bang?

Vissen zitten er nog niet in, maar ik heb een aantal keer mijn spons uitgeknepen in het aquarium, en water gebruikt van mijn oude aquarium. Lichte stijging ammonium gezien in de eerste week, daarna waardes steeds goed. Morgen weer meten en dan evt kijken of ik er toch een aantal vissen in zet.
Tips blijven welkom!
 

Terug
Bovenaan