Wat is er nieuw

Groter Aquarium Nw start .

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ricardo
  • Startdatum Startdatum
R

Ricardo

Guest
Hallo allemaal.

Maandag verwacht ik mijn nieuwe aquarium Rio 400 (ik heb nu de rio 240)
Nu is het de bedoeling dat het het nieuwe aquarium op de plek van het oude komt te staan, dit word dus een hele klus.

Planten, Vissen en 2 stukken hout moeten mee verhuizen naar het nieuwe aquarium. En hierover heb ik dan ook wat vragen.

1 welke opstelling kan ik het best gebruiken voor mijn nieuwe pomp? Deze heeft 4 filterbakken. en een. ingebouwde uv lamp 9watt. Het materiaal wat ik in huis heb staan voor de nieuwe filter is:

Keramische Pijpjes
Torogran (turf)
Zeoliet
Bioballs
Actieve kool
Maifan stenen
Grove Sponzen
Fijne Sponzen
Filterwatten

Wat raden jullie aan? om een goede filter-balance te krijgen?

Mijn 2e vraag gaat over de lampen. Bij het aquarium worden 4 t5 , 54 watt 1200mm Daylight geleverd. Ik heb er ook 1x Color en een x Nature bij besteld. Mijn bedoeling is om de lampen als volgt te plaatsen. Natuurlijk heb ik er ook de reflectoren bij besteld.

Day-Light
Day-Light
Color
Nature

In de ochtend opstarten met de color/nature dan 1 uur later de 2x day erbij om dan zo'n 10 uur later eerst de 2x day uit te schakelen en een uur later de rest.

Is dit een goede beslissing?

Sorry maar er komt ook nog een vraag 3 ;-)

En die is misschien nog wel de belangrijkste voor mij. Ik wil dus het volgende gaan doen om de gehele ommeswitch

vandaag ga ik het water uit de oude bak opvangen in 2 bakken van 150 liter. dan wil ik met 4 man de rio 240 tijdelijk verplaatsen naar de andere kant van de kamer en het water weer terug doen en aansluiten. Zo kunnen de vissen zonder al te veel stress nog even lekker blijven rond spelen.

Als maandag de nieuwe bak binnen is kan die dus direct op zijn plaats gezet worden.
Ik zou het liefst helemaal opnieuw gaan starten
Nieuwe voedingsbodem
Nieuw Grind
Nw pompen (er zit er ook 1 in de bak zelf)
nieuwe beluchting
Nieuw co2 systeem
Nieuwe Thermostaat

Kortom ik heb gelijk alles nieuw besteld.
Tevens heb ik ook Safestart besteld, Aquasafe, en heb ik zelf nog de nodige middeltjes in huis zoas medicatie, en optimal .
Planten groeide al mn oude bak uit en er staat nu in de douche nog een grote bak met een stuk of 12 planten te draaien met een scheut Profito van easy-life (daar doen mijn plantjes het altijd goed op)

En mijn vraag is dus eigenlijk of ik
- het beste gewoon de bak inricht, vol laat lopen, op tempratuur brengt en met safe start , aquasafe en ph/kh minus de waardes op pijl brengt?
- wat oud water meeneem naar de nieuwe bak?
- een vuile spons/materiaal uit de oude pomp in de nieuwe pomp mee laat draaien?
- Het water eerst 3 weken laat draaien met het risico dat de waardes dan de pan uit stijgen als ik de vissen daarna over zet?

Ik snap donders goed dat het 3 weken laten opstarten een van de betere opties is. maar met die optie gaat mijn vrouw niet blij zijn omdat de oude bak dan 3 weken hinderlijk in de weg zal moeten staan.

Ik hoop op wat goede tips zodat ik maandag lekker aan de slag kan met mn nieuwe viskommetje ;-)

groetjes Ricardo
 
Klinkt idd als een goed idee om de oude bak vast te verplaatsen. Daarbij zou ik alleen water uit de bak halen tot hij licht genoeg is om te verplaatsen. Verder nergens aanzitten en vooral niks schoonmaken om de bacteriën in leven te houden (vooral die in de bodem). Lekker laten draaien idd op de nieuwe plek en wachten tot maandag. Maandag de nieuwe bak vullen en inrichten. Ik zou dan even een paar dagen kijken of je de inrichting goed vind en als dit zo is kun je de vissen overplaatsen. Mocht je er nog niet tevreden over zijn, dan kun je zonder stress voor de gissen nog het eea veranderen. De filter zou ik dan, ongereinigd, mee over nemen. Deze zou dan de bak qua biologische filtering onder controle moeten kunnen houden. Eventuele kun je deze dan tijdelijk als extra mee laten draaien. Of alle filtermaterialen overzetten, mocht dit passen.
Wat betreft de fissen; ik weet niet of je iedereen en alles mee over wilt nemen, maar eventueel kun je de vissen te koop zetten die je niet mee wilt nemen. Zo haal je de biologische belasting ook omlaag.
Zuinig voeren en goed de waterwaarden in de gaten houden is wel aan te raden. Zo zou ik het iig doen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan