GSA en gaten in bladeren, wat te doen...


Sven95

Active member
Lid geworden
13 februari 2023
Berichten
25
Hoi allen,

Ik heb een nog relatief jong aquarium (4 maanden) waarbij de groei van groene algen blijft toenemen, het betreft de harde variant. De laatste weken valt het mij daarbij op dat steeds meer plantjes gaten vertonen.

Wat info over het aquarium:
Superfish home 85
65x31x53 cm met zo'n 80L
De verlichting is standaard en zou 247 par moeten opleveren
De brandtijd is inmiddels afgeschaald naar (slechts) 5 uur.

Via een biologische methode voeg ik C02 toe, dit is niet veel maar de belletjes zijn duidelijk aanwezig door het gehele aquarium.

Voedingsbodem van tropica

De bewoners:
3x Otocinclus Affinis
3x Gastromyzon scitulus Borneo
15x vuur tetra
5x zwarte fantoom zalm
5x japonica garnaal

Soorten planten:

  • Limnophila Sessiliflora
  • Hygrophila Pinnatifida
  • Bucephalandra
  • Cryptocoryne beckettii
  • Hottonia Palustris
  • Ludwigia sp mini super red
  • Bucephalandra sp green velvet
  • Micranthemum monte carlo
  • Vesicularia Ferriei
Daarnaast nog een drijfer om schaduw te creeëren boven de bucephalandra.

Kwa voeding gebruik ik op dit moment:
Tropica specialised: 3 spuitjes = 6ml
Easy life fosfo 3x per week: 1.2 ml

Testen heb ik zelf niet, maar is (zeker de eerste maanden) regelmatig gedaan bij de lokale speciaalzaak.

Vanaf het begin voeg ik regelmatig tropica specialised toe, waarbij gewisseld is kwa dosering.
De eerste weken 'zoals op het etiket'. Wat neer kwam op 4 pompjes per week (6ml). Bij testen was er nog weinig nitraat meetbaar, dus ben ik de hoeveelheid gaan verhogen en verdelen naar 3x 2 pompjes per week en uiteindelijk elke dag één pompje. Helaas zonder het gewenste resultaat.
De gemete hoeveelheid fosfaat bleef ook achterliggen, waarna ik dat los ben gaan toevoegen. 3x per week voeg ik nu 1.2ml toe, waarbij het doel was om uiteindelijk weer alleen de tropica te gebruiken als het evenwicht weer aanwezig is.
De plantjes hebben eigenlijk altijd goed gegroeid en zijn regelmatig gesnoeid.
In de tussentijd is de hoeveelheid groen spot alg toegenomen (wat ik vreemd vind na het toevoegen van het fosfaat). Dit ging eerst gestaag, maar de laatste tijd gaat het steeds sneller.
Wel heb ik half januari het één en ander aan planten verplaatst en dus is de bodem wat omgewoeld. Daarna ben ik bewust minder Tropica gaan toevoegen om te 'compenseren' voor de vrijgekomen stoffen uit de bodem.

Om deze algen groei tegen te gaan ben ik ook de verlichtingsduur gaan verminderen.
Ik zat eerst op 10 uur, maar dit heb ik al snel aangepast naar 7.5. Vanaf half december (2 weken na los toevoegen fosfaat) ben ik naar de 6.5 uur gegaan en inmiddels is dit de afgelopen 2 weken nog maar 5 uur…
Ondertussen groeit de alg rustig door. Dit zie ik op de hardscape, langzaam groeiende planten en op de ruiten. Zie de foto's onderaan.

De laatste weken valt het mij op dat steeds meer planten gaatjes krijgen in hun bladeren, wat uiteraard komt door tekorten. Dus ben ik genoodzaakt om meer meststoffen toe te voegen terwijl ik dit juist ben gaan verminderen wegens de toename van de groen alg.

Wellicht nog een belangrijke toevoeging. In de tussentijd kreeg ik een flinke toename van bruin alg, met name in het mos met daarin ook kleine stukjes blauw alg. Na een behandeling en het toevoegen van garnalen is dit uiteindelijk snel verholpen. De garnaaltjes blijken ook goed om m'n paatje overhoop te halen haha.

Samenvattend:
29 oktober - planten toegevoegd aan de bak na een black start
23 nov - begonnen met fosfaat toevoegen
10 december - nog altijd een toename in groene alg, verlichting naar 6.5 uur. Rond deze tijd begon de bruin alg ook uit de hand te lopen.
14 jan - veel planten gestekt/verplaatst
Sinds dien is de hoeveelheid groene alg alleen maar gestegen
30 jan - verlichting naar 5 uur terug gebracht

Nu ben ik benieuwd hoe jullie er over denken om verder te gaan om de algen groei een halt toe te roepen zonder plantjes met een tekort aan voedingsstoffen.

Moet de verlichting weer worden opgevoerd om de planten groei te bevorderen? Moet ik nog meer fosfaat toevoegen, zou de hoeveelheid CO2 een oorzaak kunnen zijn of zie ik wat anders over het hoofd?

Wat foto's:

20230213_185907.jpg



20230213_185918.jpg



20230213_185925.jpg

20230213_185954.jpg
20230213_190005.jpg

20230213_190103.jpg


 
Hi,

Ik heb je vraag snel doorgelezen bij het ontbijt, dus wellicht heb ik iets gemist.

Je hebt het over een nitraat en fosfaat tekort. Dit zou goed kunnnen. Echter: in profito zit dat niet. Je zou dan naar Nitro en Fosfo moeten uitwijken van EasyLife (of een willekeurig ander merk naar keuze uiteraard). Dat zal denk ik een deel van je probleem gaan verhelpen :)
 
Ik zou eerst de waterwaarden nog eens laten meten met druppeltesten en als ik het zo lees dan zou ik ook denken dat het in de fosfaat zit. De zachte variant zie je vaker met een co2 tekort dus ik zou ook voor de zekerheid een dropchecker halen om de co2 te kunnen bepalen.
 
Waterwaardes no3,po4,kh en co2 continutest.
Als ik je bericht lees komt het over alsof je 1x fosfaat hebt toegediend.
Spreid je je plantenvoeding doorheen de week?
Je schrijt dat je natuurlijke co2 toediend wat, hoe, hoeveel, constant?
Van 10 naar 5 uur verlichten is een flinke remming hoor.
 
Je voegt fosfo ipv profito toe lees ik nu, dan gaat dat goed. Meer je wel een verschil tussen voor en na het toevoegen?
 
Ik ken deze voedingsbodem niet maar wanneer dat ijzer bevat dan zal dat ook de fosfaat binden en ik weet niet in hoeverre gebonden fosfaat voor de planten opneembaar is.
Daar kan @Cornelius denk ik wat meer over zeggen.
 
Misschien heb ik er overheen gelezen maar is deze bodem ook van Tropica?
 
Ja dus. Of doel je op de gewone bodem Nicole?
Ik doel op de bovenste laag die ik zie. Had inderdaad over de zin van Sven heen gelezen. Ik kan zo niet zien of er nog een andere bodem onder ligt, maar dat zou in elk geval niet de bedoeling zijn met Tropica soil, bij mijn weten.

Ik zag toen ik het postte dat jij Corné al getagt had (y)
 
Ik zie aan de blaadjes geen tekenen van tekorten. Als de rest van je plantjes zo er uit zien maar er blad tussenzit met gaatjes dan zou ik rustig Vraat de schuld geven, geen tekorten. Welke bewoners daar dan schuldig aan zijn kan ik enkel naar raden.

Er mogen gerust nog 5 otocinclus bij. 3 is te weinig voor een soort die graag in groepen blijft.
 
Bij testen was er nog weinig nitraat meetbaar, dus ben ik de hoeveelheid gaan verhogen
Waar baseer je dat op, wat denk jij dat 'goede' waarden voor jou bak zijn?
De gemete hoeveelheid fosfaat bleef ook achterliggen, waarna ik dat los ben gaan toevoegen.
Zelfde vraag; Waar baseer je dat op, wat denk jij dat 'goede' waarden voor jou bak zijn?
Wel heb ik half januari het één en ander aan planten verplaatst en dus is de bodem wat omgewoeld. Daarna ben ik bewust minder Tropica gaan toevoegen om te 'compenseren' voor de vrijgekomen stoffen uit de bodem.
dat is niet relevant. Voedingstoffen zijn gebonden aan de soil en komen niet vrij als je de bodem omwoelt. Het enige wat je daarmee bereikt is een verhoging van de NH4 in het water wat weer een trigger is voor algvorming.
De laatste weken valt het mij op dat steeds meer planten gaatjes krijgen in hun bladeren, wat uiteraard komt door tekorten.
Ik wijt het aan een verkeerde CO2 afstelling, ben ook benieuwd naar de kleur van de DC.
 
Puntalg kan te wijten zijn aan een CO2 tekort t.o.v. de licht. Het is ook goed te kijken naar je fosfaat level. Trouwens hou je voeding totaal in de gaten. Komt je waterdistributie overal??

Een voortdurend misverstand. Er is een belangrijk verschil tussen lichtduur en lichtsterkte. Je schrijft dat je de lichtduur al hebt verkort. Daarmee heb je de tijd dat je planten kunnen groeien verkort. Wanten planten groeien niet zonder licht. De groeitijd dus. Daarmee doe je niets aan je alg probleem. Want die wordt beïnvloed door de lichtsterkte!! De lichtsterkte bepaald namelijk hoe snel iets groeit én hoeveel, beter hoe hoog, de voedingsvraag is. Onder die voedingsvraag hoort ook CO2. Mijn advies zou dus zijn: Hou je lichtduur op zo'n 8 uur per dag, exclusief eventuele dimtijden. Niet minder. T.o.v. je lichtsterkte is er een voedingstekort waarbij CO2 de belangrijkste rol kan spelen aangaande je algprobleem. Wanneer je de CO2 toevoeging kan verhogen hoe je niets aan je lichtsterkte te doen. Kan je dit niet dan moet je de lichtsterkte verlagen en dus NIET de lichtduur. Daarmee verzwak je alleen de planten hetgeen de algen weer ten goede komt.
 
Is de harde variant niet vaker een fosfaat tekort (en de zachte variant een co2 tekort)?
Nee, zo zwart/wit is het niet altijd.
Er zijn simpelweg teveel factoren die meespelen om te zeggen dat een tekort van 1 bepaalde (voeding)stof resulteert in een bepaalde soort algvorm.
De zachte variant word nogal eens verwart met groene stofalg (GDA). Deze komt tevoorschijn als de bacteriecultuur nog niet goed is ontwikkeld, of de bacteriecultuur is verstoort (filter, bodem na een grote snoei)
De harde variant (GSA/Coleochaete Orbicularis) komt tevoorschijn bij een (combinatie van) teveel aan organisch afval in het water, teveel en te lang licht,
een algemeen voedingstekort bij de planten (zowel bodem en waterkolom) , CO2 tekort, slechte watercirculatie.
Dit is een opsomming van het verschijnen van die groene alg, zowel de harde als de zachte variant.
Het is dus niet per definitie altijd een fosfaat (of CO2) tekort die je als schuldige kan aanwijzen. Want ze komen voor bij zowel een lean dose als een rich dose bemesting,
in bakken zowel met als zonder CO2, met veel licht, maar ook bij weinig licht.
 
Dank alle voor de reacties!

Ik zou eerst de waterwaarden nog eens laten meten met druppeltesten en als ik het zo lees dan zou ik ook denken dat het in de fosfaat zit. De zachte variant zie je vaker met een co2 tekort dus ik zou ook voor de zekerheid een dropchecker halen om de co2 te kunnen bepalen.
Vandaag heb ik het water nog eens laten testen. Hierbij was de aanwezige hoeveelheid fosfaat relatief laag vergeleken met de nitraat.

Ik doel op de bovenste laag die ik zie. Had inderdaad over de zin van Sven heen gelezen. Ik kan zo niet zien of er nog een andere bodem onder ligt, maar dat zou in elk geval niet de bedoeling zijn met Tropica soil, bij mijn weten.
De voedingsbodem is inderdaad van tropica, verder ligt er alleen grind in het midden bij het paadje.

Ik zie aan de blaadjes geen tekenen van tekorten. Als de rest van je plantjes zo er uit zien maar er blad tussenzit met gaatjes dan zou ik rustig Vraat de schuld geven, geen tekorten. Welke bewoners daar dan schuldig aan zijn kan ik enkel naar raden.
Er mogen gerust nog 5 otocinclus bij. 3 is te weinig voor een soort die graag in groepen blijft.
Het aanvreten zou inderdaad ook nog zomaar kunnen. Ik zal morgen een betere foto maken van de gaatjes in de bladeren van de Ludwigia.
Het advies van de otocinclus neem ik mee.

Waar baseer je dat op, wat denk jij dat 'goede' waarden voor jou bak zijn?
Of het voor mij bak daadwerkelijk goede waarde zijn is inderdaad niet te zeggen. Ik laat mijn water dus zo nu en dan testen bij een aquarium speciaalzaak, waar ik laat zien hoe de plant bezetting is en wat ik aan voeding toevoeg. Aan het begin kwam hier dus uit dat er nauwlijks nitraat zichtbaar was (toen was de vis bezetting ook nog minder).

Zelfde vraag; Waar baseer je dat op, wat denk jij dat 'goede' waarden voor jou bak zijn?
Idem bovenstaande voor het fosfaat. Alleen blijft de fosfaat hoeveelheid dus ook vandaag naar verhouding met de nitraat laag uitvallen

dat is niet relevant. Voedingstoffen zijn gebonden aan de soil en komen niet vrij als je de bodem omwoelt. Het enige wat je daarmee bereikt is een verhoging van de NH4 in het water wat weer een trigger is voor algvorming.
Ik wijt het aan een verkeerde CO2 afstelling, ben ook benieuwd naar de kleur van de DC.
Dus het omwoelen kan wel hebben bijgedragen aan de extra algvorming van de afgelopen weken.
Een dropchecker heb ik helaas (nog) niet. Naast de druppeltesten een mooi kadootje om binnenkort te vragen.

Puntalg kan te wijten zijn aan een CO2 tekort t.o.v. de licht. Het is ook goed te kijken naar je fosfaat level. Trouwens hou je voeding totaal in de gaten. Komt je waterdistributie overal??

Een voortdurend misverstand. Er is een belangrijk verschil tussen lichtduur en lichtsterkte. Je schrijft dat je de lichtduur al hebt verkort. Daarmee heb je de tijd dat je planten kunnen groeien verkort. Wanten planten groeien niet zonder licht. De groeitijd dus. Daarmee doe je niets aan je alg probleem. Want die wordt beïnvloed door de lichtsterkte!! De lichtsterkte bepaald namelijk hoe snel iets groeit én hoeveel, beter hoe hoog, de voedingsvraag is. Onder die voedingsvraag hoort ook CO2. Mijn advies zou dus zijn: Hou je lichtduur op zo'n 8 uur per dag, exclusief eventuele dimtijden. Niet minder. T.o.v. je lichtsterkte is er een voedingstekort waarbij CO2 de belangrijkste rol kan spelen aangaande je algprobleem. Wanneer je de CO2 toevoeging kan verhogen hoe je niets aan je lichtsterkte te doen. Kan je dit niet dan moet je de lichtsterkte verlagen en dus NIET de lichtduur. Daarmee verzwak je alleen de planten hetgeen de algen weer ten goede komt.
De waterdistributie lijkt het goed te doen, alle plantjes hebben iets van beweging en ik meet overal de zelfde temperatuur.
Kwa lichtsterkte/duur inderdaad een goed punt, ik zal de duur weer stapsgewijs verhogen. Helaas is de verlichting niet continue te dimmen, dus dat wordt werken met meer drijvers denk ik.

De CO2 toevoeging gaat nu via een geletinesuiker/gist mengsel, ik zou hier een tweede fles naast kunnen zetten om de hoeveelheid te verhogen. Ik weet het heel gecontroleerd is het niet, een fatsoenlijke set zijn nog toekomst plannen maar niet in dit aquarium.
 
Of het voor mij bak daadwerkelijk goede waarde zijn is inderdaad niet te zeggen. Ik laat mijn water dus zo nu en dan testen bij een aquarium speciaalzaak, waar ik laat zien hoe de plant bezetting is en wat ik aan voeding toevoeg. Aan het begin kwam hier dus uit dat er nauwlijks nitraat zichtbaar was
Je hebt een aquasoil van Tropica, daarbij behoor je nauwelijks nitraat en fosfaat te meten. Dat zou je aquarium speciaalzaak moeten weten
 
Hier onder wat fotos van blaadjes die ik net van de planten heb geknipt.
Sommige ludwigia bladen verkleuren eerst velrood en worden later steeds bleker tot ze volledig afsterven.

20230216_154158.jpg20230216_154325.jpg

Voor nu heb ik dus de verlichtingsduur verhoogt, voeg ik meer drijvers toe om de intensiteit wat te beperken, meer co2 en probeer ik de algen groei zoveel mogelijk bij te houden.
 
Laatst bewerkt:
Hier onder wat fotos van blaadjes die ik net van de planten heb geknipt.
Sommige ludwigia bladen verkleuren eerst velrood en worden later steeds bleker tot ze volledig afsterven.

Bekijk bijlage 356579
Fel rood is goed. Als de groene planten op dezelfde hoogte staan en niet verbleken denk ik niet dat dat de oorzaak is van het probleem. Immers zijn rode planten beter bestand tegen fel licht dan groene.

Maar verbleken is wel kenmerkend van een probleem. Controleer even of er ijzer in je plantenvoeding zit. Dat is de voedingsstof die rode planten nodig hebben voor die prachtige kleur. Als ze daar tekort aan hebben gebruiken ze het ijzer uit oudere bladeren om nieuwe groei mogelijk te maken. Hierbij verbleekt en sterft het oude blad.

Probeer eens kleitabletten met ijzer bij de wortels te steken en te kijken doe de groei daarna vordert. Vloeibare voeding met ijzer kan ook al goed zijn. Ludwigia is geen primaire wortelvoeder.
 
Het bleker, verslijmen, worden van planten wijst op een voedingstekort. (onder meer CO2) Kleinere gaatjes in bladeren ook. (fosfaat tekorten) Om het algehele probleem op te lossen moet je dit gaan oplossen. Dat doe je door eerst eens te bezien welke planten je kan houden. Je hebt rode planten, bijvoorbeeld, die een hogere lichtsterkte vragen. Maar zoals ik in een eerdere post in dit topic al een beetje heb uitgelegd vraagt een hogere lichtsterkte ook meer voeding! En in die voedingsvraag hoort CO2 thuis. Mogelijk moet je dit dan extra CO2 toevoegen wil je dit type planten houden. Wanneer je dit niet kunt of misschien ook niet wilt dan is het zaak om planten te kiezen die hooguit een gemiddelde lichtsterkte vragen. Want je al je beschreven problemen horen thuis bij het hebben van tekorten t.o.v. je lichtsterkte. Ik denk dat je geen CO2 toevoegt? Mijn advies zou dan zijn, verlaag je lichtsterkte, dus niet de duur(!), waarmee je ook de voedingsvraag kan verlagen. Dit kan wel betekenen dat je bepaalde licht vragende planten niet meer kan houden.
 
Kunnen de gaatjes in de planten niet door slakken komen? 😛
 
Kunnen de gaatjes in de planten niet door slakken komen? 😛
Ja, dat kan. Maar je kan het verschil meestal wel zien. Bij een fosfaat tekort kan je hele kleine ronde gaatjes, bijna naaldgaatjes, zien. Bij vraat zijn de gaatjes wat groter en niet gevormd.
 
Ja, dat kan. Maar je kan het verschil meestal wel zien. Bij een fosfaat tekort kan je hele kleine ronde gaatjes, bijna naaldgaatjes, zien. Bij vraat zijn de gaatjes wat groter en niet gevormd.
Dit zijn wel hele kleine gaatjes voor slakken idd :) tx!
 
Hoi allen,

Sinds vanavond valt mij nog wat op bij een aantal stekjes. De stengels zien er dun uit met daartussen de 'gewone' uitlopers.
Het lijkt wel of de stengel gebarsten is, en dunner verder is gaan groeien. Of zou aanvreet logischer zijn? Het oogt meer als een groen gegroeide stengel naar mijn inzien zonder 'vreet rafels'.

Ik heb een foto proberen te maken, maar dit gaat lastig aangezien deze planten zich bij de achterwand bevinden. Je ziet het dus eerst dun en groen uit de bodem komen, dan een zijtak dik in het rood met daar boven weet een groene stengel die over gaat naar dik/rood.
Inked20230222_195648.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan