Wat is er nieuw

Gu10 led spot dimmen op Profilux of tc 420 mogelijk?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ing. Pol
  • Startdatum Startdatum
I

Ing. Pol

Guest
Voor een toekomstige zuid Amerika bak (niet sterk verlicht) ben ik op zoek naar een controller om verlichting aan te sturen.
Het aquarium wordt ruim 3m lang en wordt aan de bovenzijde voorzien van deuren, waar ik mooi spots achter zou kunnen monteren en richten (bijvoorbeeld 60 cm erboven, droog boven dekruiten), alsof het licht vanaf 1 punt ver weg schijnt. Het effect dat dat in het water geeft vind ik erg mooi. Ook zijn die spots eenvoudig te wisselen (gu 10) en verkrijgbaar in verschillende sterktes, stralingsbundels, kelvin waarden en met hoge cri waarde. Om precies te zijn die uit de “master led spot expertcolor“ serie van Philips.

Maarr... welke controller stuurt ook 230V (led)spots aan?
Is dat bijvoorbeeld mogelijk met de Tc420 en dan een soort voorschakeling? Ik kan veel vinden over hoe je er tl op aansluit, maar geen 230V.

Op de Profilux kan het misschien wel... maar gaat dat dan via die stekkerdoos of met drivers? Daarbij is de Profilux nogal prijzig om alleen verlichting mee te regelen. Of zou het ook kunnen met die Profilux ”mini”?

Wat ik wel een heel mooie functie vind is wolkensimulatie. Tot nu toe kan ik die alleen vinden bij profilux (en bluefish...maar zie die niet in nl verkrijgbaar).
Desnoods zou ik met een Tc420 wolken in het schema kunnen maken, maar dan moet ik wel veel schakelmomenten kunnen invullen. Iemand enig idee hoeveel regels je in dat programma in kunt vullen?

Ik hoor graag of jullie denken dat het mogelijk is, of dat ik het 230v spot idee misschien beter kan verwisselen voor led balken....
 
Tc423 doet 230v AC dacht ik.
Anders kom je denk ik vrij snel in een DALI systeem als je 230v wilt.

weet niet of je DIY ziet zitten maar met wat vero leds en IDLC of LDD-H drivers kun je wel werken met een tc420
 
Die tc423 had ik nog niet eerder gezien. Helaas kan ik die niet vinden bij een Nederlandse winkel, maar dat ga ik nog eens navragen.
Ik ben zeker van het doe het zelven!.... m.u.v. electra 😳. Daar heb ik totaal geen verstand van. Ik zie wel Vero leds+heatsinks+ lens te koop en daar een spotje van maken lukt zeker, maar hoe het bedraad moet worden en welke LDD erop moet vind ik lastig. (Aan de andere kant zal dat net zo ”lastig” zijn als bedrading van ledbalken). Het is zeker het overwegen waard. Ik ken de foto’s van jouw aquarium en ik meen me te herinneren dat daar ook Vero leds boven zitten en dat ziet er erg mooi uit. Stiekem lees ik al best lang mee op diverse forums.

Dali ben ik niet in thuis, maar ken wel iemand die daarmee zou kunnen helpen. Is dat ook geschikt om verschillende spots op verschillende tijden op te laten komen en te dimmen? Nadeel hiermee is dat ik volledig afhankelijk ben van degene die dat voor me kan programmeren.

Weet je misschien ook of het met een Profilux mogelijk is?
 
Profilux doet standaard 1-10v analoog zo uit m’n hoofd.
Een dimbare IDLC driver werkt ook met 1-10v analoog wat het redelijk makkelijk maakt.
Hoe je het dimmen precies aan moet sluiten weet ik niet zo uit m’n hoofd.
Maar 230v op de input van de IDLC en de led op de output en klaar.

https://www.meanwell-web.com/nl-nl/search?q=Idlc
 
master led spot expertcolor
Zo te zien zijn deze spots dimbaar, dus deze aansluiten op de TC423 en klaar, en waarom moet de TC perse uit NL komen?
 
Is 12v AC volgens de datasheet, tc420 gebruikt DC
Daarbij komt dat mij opvalt dat er een drive current word gespecificeerd wat mij doet denken dat het een constant current lamp is.

maar zelfs zonder die info zou ik er niet voor kiezen gezien ze “slechts” 70Lm/W halen
 
Toevallig dat net die spot 12v ac omschrijft, want ik zit nu op andere 12v spots te zoeken en kom daar eigenlijk nooit ac tegen. Zie alleen dc of ac/dc. ( iets waar ik eerst niet op lette) Tuinkabouter, begrijp ik je goed dat het misschien niet goed omschreven staat en dat het wel gewoon dc kan zijn?

Zit ook niet vast aan die spots, ze vielen me op wegens de hoge cri waarde, opbrengst nog niet op gelet. Ik wil ze op ongeveer de helft van de bak laten schijnen als “invallend zonlicht”, bovenop een wat koudere basisverlichting. ( koud witte spots zoek ik dus ook, of misschien wordt dat een led strip). Heb ook geen verstand van de goede merken.

Iets bestellen via alieexpress heb ik nooit eerder gedaan, beetje principedingetje (Maarja als wat je wilt nergens anders te koop is... Misschien toch wel).

Als ik het goed begrijp kunnen deze opties werken:
-12v dc ledspots zoeken en aansluiten op tc420
-230v ac dimbare led spots zoeken en aansluiten op tc423
Zonder de tc te verbouwen...

Dank jullie voor de snelle reacties, want voor dit topic vroeg ik me al af of het wel mogelijk is wat ik in gedachte heb 🙂.
 
Beide opties zijn prima opties.

Ik weet van “vroeger” dat die gu10 halogeen vaak werden aangesloten op een trafo die 12v AC aanbood aan de lampen ipv 230 om er een veilig voltage van te maken ivm aanraakgevaar.

als je alsnog voor DIY gaat hoef je voor een IDLC driver je TC420 niet aan te passen dat scheelt ook weer 😉
 
ff tussendoor:

steek je de TC420 normaliter tussen de driver en de leds?
 
ff tussendoor:

steek je de TC420 normaliter tussen de driver en de leds?
Als je 5v PWM nodig hebt voor je drivers in de “aangepaste” uitvoering.
Als je 10v analoog nodig hebt kan je normaal aansluiten alleen niet hoger gaan dan 80% bij gebruik van een 12v voeding.

in beide scenario's gebruik je de tc420 enkel om een dim signaal te creëren
 
Zojuist wat specificaties van bridgelux leds zitten bekijken en bij deze de opties;
A 12v dc dimbare spots met tc420
B 230v dimbare spots op tc423
C bridgelux leds met LDD-H of IDLC Drivers op tc420

Toch nog enkele vragen, zodat ik beter kan kiezen in welke richting ik verder ga puzzelen.

1) Met het oog op de toekomst, omdat ik uiteindelijk wel heel graag die wolken-functie wil... zijn bovenstaande lichtbronnen ook aan te sluiten zijn op een Profilux? Denk dan aan de Profilux mini, zonodig met een “GHL LedControl4 V2” die op zo’n 1-10v poort aangesloten kan worden.

2) kun je via de 1-10v poort van Profilux ook tot bijvoorbeeld 2% dimmen?

3) hoeveel regels/stappen kun je maximaal invullen in het pled programma voor de tc 420?
 
1, als je voor een driver kiest die 1-10v of 0-10v gebruikt voor dimmen heb je de ledcontrol niet nodig dacht ik.

2, profilux werkt van 0-100%

3, geen idee ik heb het nog nooit gebruikt
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan