Wat is er nieuw

Gup baart dode babyvissen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jumirali
  • Startdatum Startdatum
J

Jumirali

Guest
Een van mijn guppen heeft een aantal dode babies gebaard! Gisteren lagen er opeens een stuk of 8 dode baby visjes op de bodem. Daarnaast zwommen er ook 13 baby vissen rond, dus ze heeft ook levende vissen gebaard.

Ik heb de dode visjes verwijderd, de babies apart in m'n baby bak gezet en de moedergup in een broedbakje waar ze vannacht weer een dood visjes heeft gebaard. Het viel me op dat ze eigenlijk al ruim een week lang een beetje verscholen zat, dus ik had de bevalling wel verwacht.

Mijn vraag is, gebeurt dit vaker? Kan dit problemen opleveren voor moeder gup. Wat kan ik het beste met haar doen? Helemaal apart zetten in een losse bak? nu zit ze in zo'n drijvende broedbak in mijn aquarium.
Is het normaal dat de baby vissen er niet allemaal achter elkaar uitkomen? Hoe lang kan zo'n bevalling duren?
 
Om te beginnen zou ik de moedergup uit het broedbakje halen, dit levert namelijk heel veel stress op voor de moeder waar zij aan kan overlijden. De moeder kan je gewoon in je aquarium laten zwemmen en als er voldoende beplanting is zullen er genoeg baby guppen overleven.
 
In zo'n drijvend broed bakje krijgt de moeder gup veel stres en is er veel kans dat er jongen dood geboren worden.
Het is altijd beter voor de vis als ze gewoon in de bak zelf jongen krijgt.
Als er genoeg planten zijn zullen de sterkste jongen overleven.
 
Jep, gewoon lekker in het aquarium laten bevallen. Je houdt heus wel jongen over als je genoeg planten heb 😉
 
Het is geheel individueel te bezien of een moedervis gestresst zal gaan geraken of niet. Maar dat wordt vrij snel duidelijk aan het gedrag van desbetreffende vis.

Stress (vele oorzaken) kan idd leiden tot een vroegtijdig werpen waarbij er onderontwikkelde jongen geboren kunnen worden. Niet altijd zijn de fases van de ontwikkelde eitjes gelijk aan elkaar. Onderontwikkelde jongen zullen veelal niet levensvatbaar zijn. Maar ook de voeding die elk eitje krijgt is niet altijd van gelijke aard en zullen er jongen geboren worden die niet even sterk zijn. Vaak gebeurd dit bij vrouwtjes die overdreven dikke buiken hebben en domweg een excessief aantal jongen bij zich dragen.

Het vrouwtje behoeft er niet al teveel hinder van te hebben hoor en ook ik zou zoals de anderen het hier reeds stelden haar gewoon los in de bak laten zwemmen.

Grtz, "S"
 
Bedankt voor jullie advies. Ik heb moeder Gup meteen weer uit de broedbak gehaald en terug gezet in het aquarium. Ik laat ze ook het liefst in de grote bak, maar toen die dode babyvisjes kwamen had ik haar maar even apart gezet. Het zou inderdaad met voeding te maken kunnen hebben. Ik heb de vis nog niet zo lang en ze was al zwanger toen ik haar kocht dus daar kan van alles gebeurd zijn. Ook had ze een heel dikke buik, dus misschien teveel jongen, zoals Stanovic oppert.

In ieder geval zwemt ze nu gelukkig weer vrolijk rond en lijkt ze helemaal in orde. 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan