Gup bijna 6weken oud, mannetje of vrouwtje?


AquariGuppy

Well-known member
Lid geworden
30 september 2022
Berichten
49
20221105_000117.jpg
20221104_235059.jpg

Deze gup is nu bijna 6weken oud (as zondag precies 6w). Ik twijfel alleen heel erg of het nou een man of een vrouw is. Bij anderen van dezelfde worp is bij de vrouwtjes de 'drachtsvlek' duidelijk zichtbaar, er is 1 uit dezelfde worp die duidelijk een slanker lichaam heeft dan de anderen en daarvan weet ik vrij zeker dat het een man is, maar bij deze twijfel ik. Deze lijkt enorm op de moeder, maar omdat ik niet zo duidelijk een drachtsvlek zie, twijfel ik enorm..

Ter verduidelijking, dit is de moeder:

20221105_001139.jpg


20221105_001629.jpg


Deze 2 zijn van dezelfde worp en bij hun is de donkere 'draagvlek' duidelijk te zien. :

20221104_235553.jpg



Ik ben benieuwd wat jullie denken, zou het een mannetje of vrouwtje zijn?
 
Ik denk een vrouw maar @stanovic is hier de expert.
Volgens mij is die vlek ook niet altijd bij Guppen even duidelijk zichtbaar. Stan kan vast uitleggen wat die vlek precies is en hoe dat ontstaat.
 
Zie niet bepaald een zwangerschapsvlek bij de betreffende gup. Maar kijkend naar de tip van de anaalvin, is die al wat puntig waardoor mijn visie richting man gaat.
Een zwangerschapsvlek bij een gupvrouw wordt meestal al wat zichtbaar na enkele dagen danwel binnen 2 weken na de geboorte. Dat verschilt nu eenmaal per individuele vrouw. Het is weliswaar dan een vrij kleine spot maar wel zichtbaar.

Ikzelf scheid de geslachten ook al vrij vroeg van elkaar. Want ik wil altijd wat maagdelijke vrouwen overhouden aangezien gupvrouwen als vrij vroeg een paring kunnen ondergaan. Ook al gebeurd de baring zelf veel later na de paring zelf. Aangezien een paring niets zegt over wanneer een vrouw het zaad daadwerkelijk gaat gebruiken om de eitjes te kunnen bevruchten.
 
Zie niet bepaald een zwangerschapsvlek bij de betreffende gup. Maar kijkend naar de tip van de anaalvin, is die al wat puntig waardoor mijn visie richting man gaat.
Een zwangerschapsvlek bij een gupvrouw wordt meestal al wat zichtbaar na enkele dagen danwel binnen 2 weken na de geboorte. Dat verschilt nu eenmaal per individuele vrouw. Het is weliswaar dan een vrij kleine spot maar wel zichtbaar.

Ikzelf scheid de geslachten ook al vrij vroeg van elkaar. Want ik wil altijd wat maagdelijke vrouwen overhouden aangezien gupvrouwen als vrij vroeg een paring kunnen ondergaan. Ook al gebeurd de baring zelf veel later na de paring zelf. Aangezien een paring niets zegt over wanneer een vrouw het zaad daadwerkelijk gaat gebruiken om de eitjes te kunnen bevruchten.

Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik had nog een vraagje, na hoeveel weken ongeveer zal de anaalvin veranderen in een genopodium?
 
Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik had nog een vraagje, na hoeveel weken ongeveer zal de anaalvin veranderen in een genopodium?
Dat verschilt per individueel mannetje tussen de 8 weken - 4 maanden. Er zijn zelfs vrij late mannen die rond een half jaar het pas laten zien. Maar die zijn doorgaans niet geschikt voor verdere kweek.
 
Dat verschilt per individueel mannetje tussen de 8 weken - 4 maanden. Er zijn zelfs vrij late mannen die rond een half jaar het pas laten zien. Maar die zijn doorgaans niet geschikt voor verdere kweek.

Dank voor je antwoord! Ik begin nu te twijfelen of 1 van de 'vrouwtjes' guppen die ik onlangs heb gekocht misschien niet toch een jong mannetje is. Er is namelijk totaal geen zwangerschapsvlek zichtbaar, maar verder lijkt het imo wel een vrouwtje. Wat denk jij?
20221108_231123_001_saved.jpg
20221108_231123_018_saved.jpg
 
Dank voor je antwoord! Ik begin nu te twijfelen of 1 van de 'vrouwtjes' guppen die ik onlangs heb gekocht misschien niet toch een jong mannetje is. Er is namelijk totaal geen zwangerschapsvlek zichtbaar, maar verder lijkt het imo wel een vrouwtje. Wat denk jij?Bekijk bijlage 351336Bekijk bijlage 351337
Dit is een vrouwtje. Maar de meeste blonde vrouwen laten een vrij lichte zwangerschapsvlek zien. Mits de jongen ook van een blonde grondkleur voorzien zijn. Mocht de jongen van een man zijn met een donkere grondkleur dan kan de zwangerschapsvlek donkerder zijn. Tenzij dat specifieke mannetje ook nog eens recessief voor blond is kan de kleur van de zwangerschapsvlek anders zijn dan gedacht.
 
@stanovic
Ik heb weer een twijfelgeval in mijn bak. Deze gup is al een paar maanden oud en ik dacht altijd dat het een vrouwtje was, maar ondertussen hebben de andere vrouwtjes uit dezelfde worp heel duidelijk een vrouwelijke vorm gekregen (dus een duidelijk boller lichaam) alleen deze lijkt qua bouw meer op een mannetje, maar hij/zij heeft wel een stip aan de achterkant van de buik en in tegenstelling tot de andere mannetjes uit dezelfde worp heeft deze geen felgekleurde staart.

Dus ik twijfel nu of dit een laat mannetje is, of toch een vrouwtje..

20230307_213735.jpg


Ter vergelijking: dit is een vrouwtje uit dezelfde worp
20230307_215400.jpg
 
Laatst bewerkt:
@stanovic
Ik heb weer een twijfelgeval in mijn bak. Deze gup is al een paar maanden oud en ik dacht altijd dat het een vrouwtje was, maar ondertussen hebben de andere vrouwtjes uit dezelfde worp heel duidelijk een vrouwelijke vorm gekregen (dus een duidelijk boller lichaam) alleen deze lijkt qua bouw meer op een mannetje, maar hij/zij heeft wel een stip aan de achterkant van de buik en in tegenstelling tot de andere mannetjes uit dezelfde worp heeft deze geen felgekleurde staart.

Dus ik twijfel nu of dit een laat mannetje is, of toch een vrouwtje..

Bekijk bijlage 357462

Ter vergelijking: dit is een vrouwtje uit dezelfde worp
Het is wel een vrouwtje. Ze is idd wat mager te noemen. Dat kan eventueel duiden op een parasiet of wormen. Eet ze verder wel goed? Ook een niet zwanger vrouwtje mag een beetje body hebben.
 
Het is wel een vrouwtje. Ze is idd wat mager te noemen. Dat kan eventueel duiden op een parasiet of wormen. Eet ze verder wel goed? Ook een niet zwanger vrouwtje mag een beetje body hebben.

Ze eet goed, gedraagt zich normaal. Denk je dat ik haar in quarantaine moet plaatsen?
 
Ze eet goed, gedraagt zich normaal. Denk je dat ik haar in quarantaine moet plaatsen?
Als ze zelf niet verder vermagerd dan kun je haar rustig er in laten. Je zou ook een wormenkuur kunnen geven en kijken of ze daarna toch wat voller wordt. In dat geval behoef je haar ook niet apart te zetten.
 

Terug
Bovenaan