Wat is er nieuw

Gup bijt in vinnen

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Sinds een paar uur heb ik een nieuwe vrouwtjesgup in mijn aquarium. Nu bijt ze erg in de vinnen van de andere vissen. Kan dit komen door de stress omdat ze nieuw is en gaat dit dan weer over of zit er af en toe een vinnenbijter bij guppen?

Ik ken het verschijnsel niet in mn eigen bak maar wellicht zijn er wel leden die het toch herkennen.

Ik hoop het wel want anders gaat ze weer weg. De bedoeling was om de dames wat te ontlasten, niet om ze nog meer te belasten met zo'n vinnenbijtende haaibaai.

Ik denk dat het idd van de stress kwam. Nu na een nachtje ontstressen in het donker is ze een stuk rustiger en zie ik haar niet meer happen. Ik heb het wel vaker gezien hoor bij nieuwe guppen (waren trouwens altijd de dames die dat deden) dat ze de eerste dag wat meer hapten maar deze felle tante beet echt. Nu zwemt ze tussen de rest en zie ik haar niet meer bijten. Gelukkig maar.

Ok, mooi dat het nu niet meer gebeurt. Ik moet zeggen dat het mij nooit is opgevallen en hoor er voor het eerst van.

Ik heb helaas te vroeg conclusies getrokken want net zag ik haar weer bijten. Gelukkig een stuk minder en ook minder fel maar ze bijt zodra er een gup te dichtbij zwemt, ze is alleen wel degene die zelf rondzwemt. Het lijkt wel of haar voorkeur er naar uitgaat om in de zwangere vrouwtjes te bijten. Is er niemand die eerder bijtende guppen heeft gehad?

Hoi Y,

Weet je zeker dat het een vrouwtjesgup is en geen muskietenvis? Ze lijken nogal veel op elkaar. En worden wel vaker verkocht als guppenvrouw. Muskietenvissen komen nu eenmaal graag aan vinnen van andere vissen.

Op zich komt het wel eens voor dat guppen naar elkaar happen. Maar dan is er meer sprake van een dominantie.

Heb je een foto van dat vrouwtje? Puur om uit te sluiten dat het geen gambusiasoort is.

Grtjs, "S"

Hoi stan,

Ik zal morgen ff kijken of ik haar op de foto kan krijgen. Ze doet het trouwens niet meer hoor. Ik heb wel ff gezocht net op muskietenvis maar daar lijkt ze niet op. Ze is geel met een blauwe staart. Het vrouwtje dat gebeten werd is gisteren na drie weken bevallen van een heleboel superkleine gupjes. Nu is ze broodmager en het valt me op dat er meer vissen zijn die haar soms bijten. Ze komt ook een beetje lusteloos op me over. Ze was de grootste en dominante in de bak. Kan het dat omdat ze zwak is dat ze haar daarom bijten. Ze is in 11 weken drie keer bevallen en elke keer waren het er enorm veel, zeker meer dan 50 dat maakt een gup toch ook zwak?

Hey Y,

Met die kleuren op het vrouwtje is het zekers geen gambusiasoort.
Qua bouw en grootte lijken grijze gupvrouwen veelal op de vrouwen van muskietenvisen als je het globaal bekijkt. Doch als je ze goed bekijkt dan ligt de dorsale vin wat meer naar achter en is de neus van een muskietenvrouwtje ook wat spitser t.o.v. een vrouwtjesgup. Daarbij valt nog op te merken dat bij een muskietenvisvrouw de zwangerschapsvlek minder opvalt tot zelfs niet. Wel typerend is dat zo'n muskietenvisvrouw veelal een soort van een kleine komma op de zijkant van buik vertoond.

Ik heb je het reeds eerder verteld dat vrouwen die extreem zwanger zijn of te vaak grote worpen hebben gehad ineens kunnen vermageren danwel kromtrekken. Zonder dat je er direct aanleiding toe zag. En ja, je hebt gelijk dat zo'n vrouw behoorlijk afzwakt. Of ze daarvoor nu dominant was of niet. En dan kunnen ze een mikpunt vormen voor de overige vissen.

Grtjs, "S"

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan