Wat is er nieuw

Gup ineens zwart ipv lichtgrijs na gebruik cerpofor dactycyd

Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Leeftijd
41
Goedemiddag!

na het toevoegen van een paar nieuwe guppen een paar dagen terug ontstond het sterke vermoeden dat er sprake is van een parasiet in de bak. Dit heb ik al eerder gehad, dus op advies van de dierenwinkel cerpofor dactycyd teoegevoegd.
Alle vissen reageren prima, alleen 1 mannengup is ineens zwart geworden, het was vooralsnog de enige volwassen gup die ik nog had en een zelfgekweekte gup. De andere 4 (3 vrouwen, 1 man) komen van de dierenwinkel. (De bedoeling was dat ik een paar vrouwen zou toevoegen vanuit mijn andere aquarium, maar heb dit tot op heden nog niet gedaan).

Maar nu is dat mannetje die normaal zilverachtig, bijna wit is, ineens op die lichte plekken zogoed als zwart geworden. Ik blijf me verbazen over vissen... Wat is er met hem aan de hand? Hij is een uitzonderlijk actieve gup, zoals je ze eigenlijk wilt zien. En ook nu jaagt hij gewoon achter de dames aan.

Ik ben toch erg benieuwd wat er gaande is?
Foto is ter illustratie, ik krijg hem er niet heel goed op. Hij is een stuk donkerder dan dat hij lijkt. Het zwarte deel was een uur terug ongeveer net zo licht als de achterste helft van zijn rug.

Ik heb:
110 liter juwel
6 oranje schoolvisjes (ben de naam kwijt)
5 volwassen guppen
5 corydoras
1 pleco
7 neon tetra
3 botia lohachata
1 beaufortia levertii

Het aquarium draait nu ongeveer 4 maanden met dubbele pomp. De losse pomp komt uit een oud 30 liter aquarium, dus de biodiversiteit had/heeft een kleine voorsprong. In het begin wat problemen gehad met waterflow met als gevolg blauwalg en penseelalg, maar dit komt rustig aan onder controle. De bron van de parasiten is hoogst waarschijnlijk de dierenwinkel zelf. Ze zeggen altijd alleen maar vissen aan te nemen van kwekers, maar ik kon ook zonder problemen mijn eigen vissen brengen (niet gedaan, gewoon om te testen). Dit vermoeden bestond omdat ze ineens endler guppen hadden waarvan ze eerder hadden gezegd dat ze deze nooit verkopen. Ik heb mijn kans gegrepen toen ik de endlers zag, omdat de huidige kweekgup toch wel erg zwak is, maar heb daarbij dus waarschijnlijk een parasiet mijn bak in geholpen.

Bijlagen

• 20211014_151709.jpg
    20211014_151709.jpg
    204.3 KB · Weergaven: 114
Beste Xaleah

Best wel veel visje's voor een 110 literbak, en de bak draaid momenteel nog maar 4 maanden.

Dacticid is een geneesmiddel tegen wormen, en best wel een beetje zwaar geschut voor de door jou gehuisveste vissen, het lijkt een beetje ( en vergeef de opmerking) schieten met een kanon op een vlieg.

De winkelier had jou beter enkele/ of meerdere guppen kunnen meegeven, dat was veel beter geweest dan dit tamelijk dure medicijn ( maar je gebruikt niet veel ampullen) mee te geven en de overige vissen hebben misschien/ zeer waarschijnlijk helemaal geen last van iets of wat.

Xaleah het is altijd moeilijk om visueel in te schatten of en met welke ziekte we te maken hebben in ons aquarium, het is te waarderen dat je deze genoemde moeite heb genomen waarbij ik het advies van de winkelier niet echt waardeerd.

Met een dergelijk kleine bak zit je ook nog eens lange tijd opgesloten met het feit dat met regelmatige waterverversing dit medicijn nog lang in lagere dosering achterblijft.Niet echt goed voor de waterhuishouding.

Ik ga niet de gup onderwaarderen, maar heel hard gezegd had ikzelf de betreffende vis uit zijn leiden verlost of deze zorgt daar op een later moment zelf voor.

Heb je wel echt een pleco nodig, afhangkelijk van de soort kan deze 35 cm.lang worden.
gr. bert

Hey Bert,

bedankt voor de reactie! Toch nog erg veel vissen? Ze wilden me nog meer aansmeren (duh). Maar dacht eigenlijk dat ik wel goed zat met dit aantal, vooral ook omdat er van alledrie de waterlagen gebruik is gemaakt.
Ik ben me er bewust van dat de pleco en de botia's erg groot kunnen worden, het gaat geen probleem zijn om een nieuw onderkomen voor ze te vinden als ik tegen die tijd geen grotere huisvesting voor ze heb. De pleco is 1,5 jaar bij me nu, de botia's net 2 maanden.

De medicijnen zijn deels preventief, zo heb ik het begrepen tenminste. Omdat het inderdaad verder niet van buiten te zien is. Andere vissen kunnen ermee besmet zijn, maar nu baal ik er achteraf wel van. Ik had geen idee dat dit soort spul zo lang kon blijven zitten. Ik wist wel dat het wat sterker was dan bijvoorbeeld een exit of esha ofzo, en dat die twee hun werk niet echt meer doen, maar dit is inderdaad wel een beetje het andere uiterste. Is er een manier om het vlotter uit het systeem te krijgen? Ik heb nog een 3e draaiende pomp uit een backup aquarium, al zal dan 1 pomp van het grote aquarium dan in de kleine moeten tijdelijk, zit daar ook gelijk van die bende in.

Ik ben inderdaad een paar guppen verloren, legden allemaal het loodje behalve het mannetje op de foto, maar die kleurt nu dus ineens zwart na toedienen van de medicijnen. Maar die is gewoon actief, alleen zijn kleur is anders. Als dat verandert doe ik er inderdaad wel wat aan. Enig idee waar die kleursverandering door kan komen?

Bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan