Gup ligt stil op bodem


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Mijn aquarium draait nog niet zo lang maar gaat redelijk nu. De meeste guppen zien er goed uit, algengroei heb ik ook steeds minder, baby's worden ook geboren en de waterwaarden zijn redelijk. Alleen ph is iets aan de hoge kant en no3 kan lager maar is met veel verversen in de hand te houden ( waarschijnlijk voer ik te veel). Nu heb ik een gup die veel op de bodem ligt, dit doet hij al dagen. Steeds denk ik dat hij dood is/ gaat maar hij is een taaie. Vreemde is dat als ik 's ochtends het licht aan doe dat hij dan wel rondzwemt. Er zijn nog een paar guppen die iets met de vinnen knijpen. Komt dit toch door de ph (ca8) of door de no3 ergens tussen 25 en 50. Ik moet het van de teststripjes hebben en die zijn niet echt nauwkeurig.
 
mijn eerste gedachten zal dan de no3 zijn...
 
Dan maar weer verversen.
 
Zou je alle waterwaardes kunnen weergeven, incl met/zonder co2
Vermoed niet 1 2 3 NO3, aangezien ik ook op <2(PO4):>25(NO3) zit
 
Hoe kom je aan die hoge waardes dan?
 
oeps ik ben denk ik in de war met no2...

lijkt ook allemaal op elkaar haha
 
Zoals Polarbeer zegt denk ik ook niet dat het de no3 is hoor.
Ik denk iets anders maar wat is de vraag. Kan van alles zijn vermoedt ik.
Heb je er alleen Guppen in zwemmen??
 
Ik werk met teststripjes van sera dus aflezen is moeilijk. De kleuren lijken erg op elkaar. Dit is wat ik er nu van kan maken.

No3-tussen 10 en 25
No2-1
Gh-6
Kh-6
Ph-7,8

Naast guppen heb ik er 5 kleine appelslakken inzitten. Ik moet zeggen dat ik water gister ververst heb (ca 10%) en dat de gup die op de bodem lag de hele dag al zwemt maar het vinnenknijpen is er nog wel maar in veel mindere mate bij alle guppen die dat deden. Voor het algemene plaatje moet ik erbij vermelden dat ik drie weken geleden femsee heb gebruikt. Ik hoop dat ik de waarden redelijk goed heb kunnen aflezen.
 
Ik denk dat ik de waarden beter bij een speciaalzaak kan laten testen want ik heb net weer 10% ververst, waarvan 7% regenwater (gefilterd) en 3% kraanwater. Wat bruine blaadjes uit de planten gehaald en na een uur weer teststrip gebruikt. Je zou een lichte daling verwachten van ph en no3 maar nu zie ik een stijging. Ph maar liefst 8 ineens en no3 boven de 25. En weer een vis die op de bodem ligt, deze keer een andere.
 
Ik denk dat er echt iets mis is in je bak dan en zou snel de waarden laten testen als dat kan.
Met druppels is in ieder geval betrouwbaarder dan strips.

Waarom heb je Femsee gebruikt??
 
Je hebt zie ik een no2 van 1.
dat moet 0 zijn en lang of veel no2 kan schadelijk zijn voor je vissen.
 
De femsee is een grote beginnersfout geweest. Ik had me ook op andere fora ingeschreven en nu weet ik beter maar ik las steeds over kuurtje hier en kuurtje daar en omdat mijn vissen schuurden langs de stenen dacht ik aan witte stip. Achteraf waren de stipjes die ik meende te zien gewoon gedeeltes van de guppen die oplichten als de lamp erop schijnt. (Beetje beroerd omschreven, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel). Dat schuren weet ik nu kan ook zijn omdat de waterwaarden niet goed waren. Nou na de femsee werd er nog harder geschuurd. Dat schuren gebeurt inmiddels niet meer gelukkig. Vervelende was dat de bak voor de tweede keer in korte tijd op moest starten.

No2 heb ik 1 neergezet omdat ik twijfelde. De kleur moest wit blijven maar de strip verkleurde iets. Teveel voor 0 maar zeker ook geen 1. Ik heb afgerond naar boven. Helemaal verscholen achter de planten vond ik een heel groot rottend blad van een plant, kan dat voor de verhoging gezorgd hebben?
 
Hoi Yilleke,

Hoe lang heb je de bak eigenlijk? Kan startersproblemen zijn...
Mocht het euvel echt nog niet voorbij gaan wil ik rustig een keertje kijken hoor. Ik woon per slot van rekening ook in Hengelo. Mocht je dat willen dan graag ff per pm melden of zo...
 
stanovic zei:
Mocht het euvel echt nog niet voorbij gaan wil ik rustig een keertje kijken hoor. Ik woon per slot van rekening ook in Hengelo. Mocht je dat willen dan graag ff per pm melden of zo...
Een heel nobel aanbod! :thumbs:
 
De bak staat vanaf augustus. Eerst met twee ieniemini goudvisjes van 1 cm. Pas in september (half) heb ik er guppen ingedaan. Ik vermoed ook dat het opstartproblemen zijn, mede dankzij de femsee. Ik ga gewoon veel verversen en mocht het niet langzaam beter gaan dan kan het dat ik gebruik maak van je aanbod stanovic. Wel super dat je het aanbiedt.
 
Mascha&Ivo zei:
stanovic zei:
Mocht het euvel echt nog niet voorbij gaan wil ik rustig een keertje kijken hoor. Ik woon per slot van rekening ook in Hengelo. Mocht je dat willen dan graag ff per pm melden of zo...
Een heel nobel aanbod! :thumbs:

We zijn hier toch om elkaar te helpen, Ivo...
En aangezien het ook nog eens m'n eigen woonplaats betreft wordt het ook nog niet eens een wereldreis...
 
omg afgelopen nacht is er een vis bevallen hier, gelukkig niet zo heel veel kleintjes. Vanochtend wilde ik nog even verversen voordat ik ga werken maar dat leek me toch niet zo'n goed plan. Mezelf kennende schiet ik helemaal in de stress als er iets niet verloopt volgens plan en ik daardoor in tijdnood kom. Ik kijk nu nog ff in het aquarium zie ik een ander vrouwtje stil achter de planten hangen. het zal toch niet? ja hoor het wemelt van de kleine friemeltjes achter haar en deze keer zijn het er WEL veel en zo te zien is ze nog niet klaar ook. WHAAAAAA waar laat ik ze allemaal? zo slecht is mijn water dus ook weer niet.
 
Gefeliciteerd met de visjes. Als je veel planten hebt verstoppen ze zich wel en anders als het kan drijvers erin doen voor de jongen.
Tja dat heb je met levendbarenden weer dus. Planten zich snel voort he.
 
Yilleke zei:
zo slecht is mijn water dus ook weer niet.

Jongen krijgen heeft niets te maken met waterkwaliteit in dit geval. Guppen krijgen altijd jongen.
 
Ik heb veel planten en ook drijvers. Van de vorige lichting baby's zijn ze nagenoeg allemaal blijven leven. Ben er dus bang voor ook deze keer. Jammer dat dit niets met de waterkwaliteit te maken heeft want dan zou dat wel snor zitten. Toch maar verversen zo en goed opletten dat er geen kleintjes verdwijnen.
 
Stan ik heb je site bezocht en ik keek mijn ogen uit. Heb je nog wel vrije tijd over? Zag er prachtig uit hoor.
 
Voor het eerst een mooie waarde no3-10 no2-0
Ik had wel net verversing gedaan maar dat was minimaal. Ik doe elke dag ca 10% tot ik geen knijpvinnen meer zie. Gelijk twee kromme guppen gevangen en naar de vissenhemel gestuurd, dat was nog niet zo gemakkelijk. Niet dat ik ze niet kon vangen hoor maar al dat kleine grut dat rondzwom, zwom nog harder het netje in dan de kromme guppen. Ook de bodem afzuigen en het filter weer aanzetten was een crime. Overal zitten die beestjes. Ze zwemmen gewoon tussen de grote guppen en wederom wordt er niet op ze gejaagd. Nu de boel de goede kant opgaat begint mijn plezier ook weer terug te komen, was ff tijdje iets minder.

Stanovic als ik een keer een paar nieuwe mannetjes wil voor het verse bloed kan ik er dan wat van jou kopen? Ziet er goed uit bij jou en vooral ook gezond. Is nu nog niet aan de orde hoor maar tzt.
 
Yilleke zei:
Stan ik heb je site bezocht en ik keek mijn ogen uit. Heb je nog wel vrije tijd over? Zag er prachtig uit hoor.

Nou, dank je wel, Yilleke...
Voor iemand die meer dan 40 jaar actief is op dit vlak ben ik pas recentelijk met de website bezig. Die heb ik in 2011 opgezet na wat verzoeken van anderen. Ik heb overigens nog niet al mijn vissen op mijn site staan. Ben ik eerdaags wel van plan te gaan doen maar ik zit ook nog ff met de voorbereidingen voor het Vivarium waar ik 2 dagen zal gaan staan. Heb de voorlopige reserveringslijsten van de klantjes m.b.t de vissen reeds klaar. Eens afwachten wat er nog meer bijkomt. Mocht je nog naar het Vivarium toe willen, ik heb nog zat entreekortingsbonnen hierzo liggen.

Uiteraard zou het kunnen dat je wat mannen hier afneemt. Geen punt! Je meldt je maar wanneer het je gelegen komt.

Oh ja, hoor... Ik heb nog wel vrije tijd over. Als het om de hobby draait (heb er meerdere) en ik me niet in de fishroom bevind dan ben ik o.a. keurmeester in zowel Nederland als Duitsland (voor de DGLZ en de IGPD) m.b.t allerlei eierlevendbarende en echte levendbarende tandkarpers, sta ik op vivaristieke beurzen, shows en andere relevante gelegenheden in Nederland, Belgi� en Duitsland, ben o.m. moderator en admin op verscheidene buitenlandse (amerikaans,brits, duits en filipijns)aquaristieke fora en sites, af en toe een lezing danwel workshops, geef wel van tijd tot tijd advies bij relevante zaken binnen de regio en ik schrijf wel eens voor een buitenlands bedrijf over aquaristieke items. En al met al heb ik toch nog een sociaal leven erbij...
't Is m'n hobby maar ook ��n van m'n grootste passies... en ik kan er uren op doordraven wat dat betreft... LOL!

Je komt maar eens een keer langs...

Grtjs, Stan
 
Stanovic, het vivarium lijkt me geweldig om te bezoeken maar omdat ik werk op zaterdag en we thuis aan het verbouwen zijn moet ik helaas overslaan.

Om een keer je hele vissenbestand te komen bekijken lijkt me sowieso wel bijzonder interessant. Ik overweeg om een grotere bak aan te schaffen en daar dan ook guppen en platy's in te doen. Dan zou ik sowieso bij jou terechtkomen voor de aanschaf van vissen mits je er wat kwijt wilt. Nu gaat de voortplanting snel bij guppen en ik heb geduld hoor. Het zal ongetwijfeld op je site staan maar doe je ook wat met platy's? Zijn ook leuke beginnersvissen en passen goed bij mijn guppen. Ben al aan het zoeken voor mijn nieuwe bak.
 
Hoi Yilleke,

Ik doe niet echt wat met platy's meer. Heb er wel wat in de mix zitten in het gezelschapsbak. Wel richt ik mij tegenwoordig weer op de catemaco platy (xiphophorus millerii). Da's een niet alledaagse platy. En ook hou ik me nog bezig met de dwergzwaarddrager (xiphophorus pygmaeus) om maar binnen de xiphophorussoorten te blijven.

Je meldt je maar een keertje hoor... Je bent van harte welkom.

Doorgaans heb ik wel vissen die afgestaan kunnen worden.

Grtjs, Stan
 
Dit is een oud onderwerp maar ik heb eenzelfde probleem sind 2 a3 weken valt het mij op dat 1 gup vaak rust op de bodem. Nu ook duidelijk dat op zn keel een gezwel/verdikking groeit. Iemand die mij met zekerheid kan zeggen wst er loos is?
 

Bijlagen

  • 20210118_175241.jpg
    20210118_175241.jpg
    259.3 KB · Weergaven: 214
Dit is een oud onderwerp maar ik heb eenzelfde probleem sind 2 a3 weken valt het mij op dat 1 gup vaak rust op de bodem. Nu ook duidelijk dat op zn keel een gezwel/verdikking groeit. Iemand die mij met zekerheid kan zeggen wst er loos is?
Ik wil je niet in het harnas jagen, maar de omstandigheden waarin je vissen verkeren is d eoorzaak, een vissenkom is totaal niet geschikt om vissen in te huisvesten en al helemaal niet zoveel, heb je er wel een filter in hangen?
 
40 liter kom met filter en verwarming gaat al een poos goed.
 
40 liter kom met filter en verwarming gaat al een poos goed.
Ja problemen komen altijd pas later, zo'n kom is totaal ongeschikt voor vissen in te houden.

Anyway: de oorzaak van je zieke gup is dus de huisvesting, doe ermee wat je wil
 
Voei je niet bezwaard, nog aangevallen.
Een mens kan niet alles weten.
Je doet wat je kunt en soms is dat niet helemaal het juiste.
Hij of zij die dat naar eer en geweten kan ontkennen mag zich bij dezen melden.
En foute situaties gaan eerst een poosje goed, voor de problemen zich voor gaan doen.
Maar als het eerst even goed gaat wil dat niet zeggen dat het ook goed ís.


Maar inderdaad, het probleem zal voor een een groot deel aan de huisvesting liggen.
Het bolle buikje kán op een fysiek probleem duiden, maar gebaseerd op de weinige informatie die het fotootje biedt concludeer ik dat we gewoon kijken naar een ongelukkige vis.
Huh?
Een ongelukkige vis?
Jazeker, al meer dan eens meegemaakt.
Een andere mogelijkheid is een oude vis.
Hou oud is hij?
Een maand of zes, zeven is al flink bejaard voor een mannetjes gup.

Ook zie ik zo op het eerste gezicht geen vrouwtjes.
Ongelukkiger kan je een mannetjes gup niet krijgen, aangezien die leeft voor maar één ding: juist. Dat.

Samenvatting:
Groter (rechthoekig) bakje.
Vrouwtjes erbij.
En echte plantjes, zoals waterpest.

(Tip: Op marktplaats staan regelmatig aquaria voor weinig)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie gup is inderdaad op leeftijd. De kom is niet zo dramatisch als het lijkt er zitten ook echte planten in + extra zuurstof. Tot nu toe altijd heel levendig in de kom. Ik ben aan het orienteren voor wat groters.
 
Ik wil je niet in het harnas jagen, maar de omstandigheden waarin je vissen verkeren is d eoorzaak, een vissenkom is totaal niet geschikt om vissen in te huisvesten en al helemaal niet zoveel, heb je er wel een filter in hangen?
Denk niet dat het daar aan ligt. ik heb namelijk hetzelfde probleem met een man gup. en in een 240 liter aquarium die super draaid want er worden corydorassen in gekweekt. ik heb goede filters en zuurstof pompen etc de gup ligt in de zuurstof enz maar vaak op de bodem . soms zwemt hij ineens weg en dat nog eens pijlsnel ook alsof er niets aan de hand is. waarschijnlijk is het puur ouderdom. die van mij is al ruim een jaar oud. beestje is op maar ik laat hem leven zolang die zich nog goed kan verplaatsen. en anders laat hij zelf denk ik het leven wel.
 
@Andre73 dit topic is van januari 2021. Maar troost je: je bent niet de eerste die vergeet naar de datum te kijken voordat je reageert....
 

Terug
Bovenaan