Wat is er nieuw

gup loopt op schema: na 4 weken weer geworpen

• Onderwerp starter Onderwerp starter AnjadW
  • Startdatum Startdatum
A

AnjadW

Guest
het klopt idd precies dat een gup iedere 4 weken jongen geeft! ik had de vorige keer de datum in mijn agenda gezet en toen alvast bij 4 weken verderop een visje met vraagteken gezet. dat was bij gisteren. vanmorgen zwommen er jonkies rond! die zwemmen nu in de "kraamfles" die in het aquarium hangt, zodat ik ze gericht vaak op een dag kan voeren.
het blijft toch leuk hoor, die ukkies erbij...
het zijn van mijn blue Moscow guppen, dus ik hoop dat er dit keer wat meer mannetjes bij zitten. ik wil ze gaan verkopen als ze op kleur gekomen zijn. het lijkt erop dat de 1e 2 worpen alleen maar vrouwtjes hebben gegeven. of ze moeten nog wat groeien, voor het beter te zien is. deze guppensoort heeft geen goed zichtbare zwarte vlek, waardoor je daaraan niet kan zien of het een vrouwtje is of niet. of het zijn alleen maar vrouwtjes, of het gonopodium ontwikkelt zich pas later goed zichtbaar... maar dat weet ik niet.

groetjes, Anja

Het is toeval het kan precies 4 weken zijn. 5 of 6 weken kan ook.

Een gonopodium ontwikkeld vaak na 6-8 weken.

oke, dan loopt mijn gup toevallig precies op schema... haha.
kan wel kloppen dan, van dat gonopodium, ik denk dat de oudste guppies nu ongeveer 8 weken zijn. dus dan zou er binnenkort iets te zien zijn, hopelijk.

groetjes, Anja

Grappig is dat he?! Mijn gupvrouw had op woensdag 20-01 gebaard en op donderdag 18-02 weer. Op 1 dag na ook precies 4 weken.
Mijn endler gupvrouw in een andere bak heeft vanochtend kleintjes gekregen, dus die zet ik over 4 weken ook weer op de agenda 😀
Zou het nog wat uitmaken, als de zwangerschap langer duurt dat er dan meer baby's zijn?
Bij mij zijn de eerdere bevallen vrouwtjes ook nagenoeg allen rond de 28 dagen zwanger en dat komt meestal vrij precies uit.

ja, leuk he. Ik heb geen idee of er bij een langere dracht meer babietjes komen. Ik heb 2 vrouwtjes die een paar keer bevallen zijn. De ene is normaal, en gaf de 1e keer 18 babietjes en de 2e x 30. De andere vind ik ongezond slank, en die gaf de 1e x 6 babietjes en de 2e keer 15 stuks. En beiden lopen idd keurig op schema...
Ik heb verhalen gehoord over 70 of meer babietjes in 1 worp ... moet je toch niet aan denken... haha.

Groetjes, Anja

Ik heb ook rond die aantallen, al vind ik 30 al veel(nog nooit gehad). Tot nu toe heb ik 6 'gewone' vrouwen guppen gehad (waarvan 3 'zichtbaar' bevallen zijn) en 1 endler vrouw die dus gister 4 kleintjes heeft.

De algemene aantekening, dat guppen zo dik worden en dan bevallen van 20-100 jongen is bij mij ook niet van toepassing. Ze worden iets dikker, bevallen van maximaal 16 jongen(wellicht wordt de rest opgegeten maar ik zie niet echt veel jacht op de overige levende jongen dus...), maar ze zullen er nooit 50 opeten en 16 laten leven.
Mijn vrouwtjes zijn 4-4,5 cm groot. Dat heb ik wel eens gehoord dat als ze 5-6 cm zijn ze dan wel veel meer jongen krijgen, op zich ook logisch door meer 'opslagruimte'.

Bij mij is er echter nog een bijzonderheid; ik heb 2 mooie mannen in de bak maar die zijn de hele dag met elkaar bezig....echt geen enkele poging tot paren (en ik zit er vrij vaak voor....). Totdat het donker wordt, ik 's ochtends eens kijk voordat de lampen aangaan en met een zaklampje schijn -> dan zijn ze heel voorzichtig de vrouwtjes aan het versieren de stiekemerds...
Het zijn geen endlers, waarvan wordt gezegd dat ze minder jacht op de vrouwen maken dan de gewone guppen.
Bij jou/jullie ook zoiets gaande? Persoonlijk heb ik het idee dat het geheel per individuele gup verschillend is, de meerderheid zal wel het stereotype gedrag van een gup vertonen maar ik heb altijd de uitzonderingen haha. Of kan dit ook aan de samenstelling liggen? Ik heb nu 3 vrouwen en 2 mannen, vrouwen hebben het lekker rustig en de 2 mannen zijn de hele dag dus met elkaar bezig.

De mannetjes:
521754gerjan90_0_82_dsc_0876.jpg

Ben benieuwd.

Een langere dracht behoeft niet per definitie in te houden dat er ook meerdere jongen geworpen zullen gaan worden. Het kan doch behoeft niet pers� zo te zijn. Een dracht wordt ook wel eens langer opgehouden als het vrouwtje in kwestie zich op dat moment niet prettig in haar omgeving voelt. Dan wacht ze wat langer eer ze gaat werpen. Dat is op zich ook een normaal fenomeen.

Een mooi voorbeeld is bij de micropoecilia picta. Hier binnen Nederland ook wel bekend als zijnde de moerasgup danwel pauwooggup ondanks het feit dat dit geen gup betreft maar wel ver er aan verwant is. Als deze soort hoogzwanger is doch het vrouwtje voelt zich niet prettig in haar omgeving, dan kan ze het gewoon ��n week of 2 tot zelfs 3 weken (dan heb je echt wel de max bereikt) de dracht extra ophouden eer ze werpt. Gaat dit langer duren dan komt er een ander fenomeen om de hoek kijken. In dat geval worden de jongen gewoon weer door het lichaam geabsorbeerd. Het vrouwtje ondervind er geen last van. Dit fenomeen komt niet echt voor bij andere soorten.

Oh interessant om te weten! Hoe kijk jij aan tegen het gedrag van de 2 mannen, in een ander topic schreef je al over het onderlinge dominantie ritueel. Is dit alleen bij het hebben van 2 mannen zo, dat ze alleen met elkaar bezig zijn?

Nee, hoor.
Als je mannen bij elkaar zet (ongeacht het aantal) danwel enkel vrouwen (ongeacht het aantal) "kan" dominantie gaan optreden. Dominantie kan ook rustig bij vreedzame vissen ontstaan. Daar kunnen een aantal factoren debet aan zijn.

Dominantie houdt niet per definitie in dat ze gaan vechten. Het kan ook imponeergedrag naar elkaar toe zijn door bijv. elkaar na te jagen of door om elkaar heen te draaien met veelal gesperde vinnen. Het hap- danwel pikgedrag naar dan wel op een andere vis van hetzelfde soort kan reeds duiden op een vastgestelde hi�archie binnen de groep.

Omdat ik zo veel gup mannen had heb ik tijdelijk een mannenbak gehad. In deze bak zat enorm veel leven, alleen 's nachts was het rustig. De mannen waren constant aan het imponeren en soms zag je een groepje van drie of vier mannen als een tolletje in rondjes zwemmen maar nooit was er sprake van enige vorm van agressie, het frustratiegehalte daarentegen was wel skyhigh.

Het is bij mij inderdaad ook geen agressie of vechten, ze zijn als het ware elkaar de hele dag aan het imponeren en proberen te paren met elkaar. In ieder geval doen ze dat met hun gonopodium, wat ze normaal bij vrouwtjes zouden doen. Ze lijken er verder niet onder te lijden of gefrustreerd te zijn, het is alleen dat ze druk met elkaar bezig zijn. Ze zijn wel heel levendig en actief en volgens mij ook uiterst fit!

Leuk om te lezen!
Ik had eerst alleen 1 man en 2 vrouwtjes, Die man was echt de hele dag bezig om die vrouwtjes heen! Waar hij de energie vandaan haalde... hahaha.
Maar nu zwemmen er 3 worpen jongen van ze bij, waarvan de oudsten bijna halfwassen zijn, schat ik. Daarvan beginnen de mannetjes ook interesse in de vrouwtjes te vertonen, en ook in de volwassen man. Die volwassen man zie ik nu regelmatig met scheuren in zijn mooie staart zwemmen. Dat heelt wel weer, maar heeft hij dan toch snel weer. Ik zie ze niet echt vechten, maar misschien wordt dat 's nachts gedaan. Die scheuren komen toch ergens vandaan. In de bijna halfwassen vrouwtjes wordt nog geen interesse getoont, ze zullen door stofjes wel weten dat ze nog niet vruchtbaar zijn, neem ik aan.
Maar ik vind het wel een interessant gebeuren om te volgen... Soms zwemmen er 3 of 4 mannetjes achter mijn grootste vrouwtje aan. Arm wijfje... haha.
Groetjes, Anja

Inderdaad leuk om te zien he! Heel interessant, de ontwikkeling van de guppen verschilt onderling ook heel erg. Ik heb nu jongen van om en nabij 7 weken en het ene mannetje heeft al een gonopodium en is al volop aan het kleuren terwijl bij andere mannetjes het veel langzamer gaat en slechts een klein beetje kleur vertonen. Het mannetje wat zich het snelst ontwikkelt probeert af en toe met de vrouwtjes uit hetzelfde nest te paren (zijn allemaal nu ongeveer 2 cm groot schat ik). De volwassen vrouwtjes laat ie nog met rust, maarja dat doen de volwassen mannen ook haha. Het lijkt alsof ze de eerste paar weken vooral in lengte groter worden, daarna krijgen ze meer kleur en vorm maar blijven ze nog relatief klein en ik denk dat ze hierna weer de lengte in gaan en echt op een volwassen gup gaan lijken.

Hoe oud zijn de kleintjes van jou nu?

Sorry voor de late reactie. Ik had niet gezien dat er weer wat bij geschreven was.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe oud ze nu zijn, ik heb jonkies uit meerdere worpen. Inmiddels zijn de ouders verkocht, samen met wat jongen. Ik vermoed dat de oudste jonge vrouwtjes (snap je het nog? hahaha) nu zwanger zijn. dus over een paar weken een boel jonkies erbij.
Nee, ik denk niet dat ze bij mij opgegeten worden, maar ze worden echt wel flink achterna gezeten hoor, in de 1e paar weken na de geboorte. Om ze een beetje rust te geven en om ze gericht te kunnen voeren, heb ik ze daarom de 1e 10 dagen ongeveer, in een kraamfles. Dat bevalt me wel. Ik moet dan wel iedere dag voorzichtig te fles "stofzuigen" met een luchtslangetje. En ondanks dat ik dat zo voorzichtig mogelijk doe, schiet er toch soms wel eens een visje mee in het slangetje. Maar die gaat dan weer netjes terug hoor.
Vanaf de 2e dag, voer ik ze dan ongeveer 6x per dag of zo. Met pas uitgekomen artemia of azijnaaltjes of micro-wormen.
Zo ben ik er leuk zoet mee he. En dan nog tijden voor de 2 bakken hangen om naar ze te kijken... haha.
Bij mij loopt de ontwikkeling van de guppen idd ook niet bij allemaal even snel. Bij de ene wordt de staart eerst mooi voordat de kleur goed komt, bij een andere is het meer andersom.
Het blijft leuk om dat alles te volgen.

Groetjes, Anja

Mij ook sorry haha! 😛
De oudste jonge vrouwtjes begrijp ik. Het lijkt bij mij of er ook al een jong vrouwtje van a 2-3 cm ook al zwanger is, alleen heeft deze er wat moeite mee lijkt het.

6x per dag voeren, hoe houd je t vol. Bij mij eten ze gewoon met de rest mee. Alles wat dan van de nestjes over blijft is dus erg sterk. Zo sneuvelen er dus ook wel regelmatig wat kleintjes, laatst had ik 2 nestjes met 2 en 5 jongen, maar daar heeft er 1 van overleefd tot nu toe. Tijden voor de bak kijken herken ik wel.

Interessant dat bij jou soms de staart als eerste vorm krijgt, dit heb ik nog niet meegemaakt. Ook niet in eerdere aquaria. Meestal krijgen ze eerst kleur, worden ze groter en dan komen er allerlei vormen aan. De oudsten zijn nu 13-14 weken en de 3 mannetjes van het nest beginnen allemaal sterk op elkaar te lijken. De 5 vrouwtjes verschillen onderling wat in grootte, maar voor de rest natuurlijk weinig.

Groetjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan