Gup met één wazig oog, rust verticaal op bodem.


C

Coward

Guest
- 30L aquarium 30x30x34

- chloor: geen
KH: 20
pH: 7,6
GH: >7
Ammoniak: geen (al een week zo)
Nitriet: 0,5
Nitraat: 25

- Dennerle eckfilter 10-40L

- Ik ververst in het midden van de week minstens 25% van het water, soms nog eens in het weekend indien nodig.

- Het gaat om één gup mannetje.
- Medebewoners zijn:
4 Andere gup mannen
2 Amano garnalen
3 Vuurgarnalen
2 Oranje poso tylomelania slakken
1 Puntige blaashoren slak

- Ik heb vandaag een grote waterwisseling samen met vervanging van het filtermateriaal moeten doen in verband met een aanhoudende nitrietpiek. Daarbij zaten de vissen, garnalen en slakken in een kleinere container terwijl ik de rommel uit de filter opruimde. Mogelijk stress van de vangst en de container, waaruit alle guppen zich wel erg makkelijk weer uit lieten halen.

De container bevatte aquarium water dat eerst met Sera Toxivec was bewerkt voor de vissen erin gingen. Mogelijk was het aquarium nog niet genoeg opgewarmt toen ze er terug in gingen. Waterwaarden in het aquarium waren wel gelijk als van tevoren, behalve drastische vermindering nitriet & nitraat.

Er zitten op dit moment vrijwel overal in het aquarium luchtbellen op.
Een van de tylomelania slakken is vandaag naar mijn weten niet uit de schelp gekomen en heeft zichzelf niet verplaatst, maak ik me ook zorgen om.

- Het rechteroog van de gup is zeer wazig en wat gezwollen of mogelijk met iets wazigs bedekt. De gup zakt soms achteruit naar beneden waar die verticaal met de kop naar boven op de bodem staat te rusten. Dit alles was er pas na de waterwissel.
Bij poging de vis te vangen komt er wel weer leven in en hij zwemt alsnog ook rond, maar wel langzamer. Ook zwemt hij nu veel met de rug recht op het wateroppervlak, al was dat ook een paar dagen eerder.

- Heb de lichten van het aquarium en de kamer uitgedaan om rust aan te stimuleren en zodat hij niet door zijn collega's word lastig gevallen. Verder het aquarium door laten gaan met opwarmen naar de gebruikelijke 25 graden.

- Ik heb de vis al een aantal weken.

- Foto's:

Goede kant:

tank2.jpg


Slechte kant:

tank3.jpg
 
Dit bakje is veel te klein voor deze vissen en is meer geschikt voor wat leuke garnalen. Hoelang draait deze bak en hoelang is deze ingedraaid?
 
Daarbij staat dat je al een week geen ammoniak meet, maar voorheen dus wel met vissen. Heb je toen extra waterwissels gedaan? Of toen ook je gebruikelijke wissels gedaan?
 
Als je no2 nu 0,5 is dan zou ik snel een flinke verversing doen.
 
Dit bakje is veel te klein voor deze vissen en is meer geschikt voor wat leuke garnalen. Hoelang draait deze bak en hoelang is deze ingedraaid?
Ik ben daarom ook een 60cm bak voor ze aan het indraaien.

De huidige bak staat al sinds December met de filter en de bodem.
 
Daarbij staat dat je al een week geen ammoniak meet, maar voorheen dus wel met vissen. Heb je toen extra waterwissels gedaan? Of toen ook je gebruikelijke wissels gedaan?
Heb toen extra waterwissels gedaan en extra doseringen bacterieen toegevoegd.
 
Ja ok dat is 5 weken maar die heeft niet 4 weken ingedraaid voor zover ik begrijp en dan krijg je weer problemen als je de visjes toevoegt.
Die no2 moet nu naar 0.
 
Ja ok dat is 5 weken maar die heeft niet 4 weken ingedraaid voor zover ik begrijp en dan krijg je weer problemen als je de visjes toevoegt.
Die no2 moet nu naar 0.
Heb nu 20L vervest.
 
Even de no2 nu goed in de gaten houden zou ik zeggen.
 
Even de no2 nu goed in de gaten houden zou ik zeggen.
De oorzaak is nu in ieder geval eruit. Nu inderdaad wel een extra oog open houdenizo lang het nieuwe filtermateriaal aan het indraaien is.
 
Dan is hij nog niet goed ingedraaid.
 
Ik meet geen nitriet meer.

Er zit nu duidelijk een schimmel op het rechteroogje en het bekje. De vis zwemt ook langdurig zo tegen wateroppervlak. Het wegzakken en verticaal rusten doet hij op dit moment niet. Deze gup is nog steeds de enige met deze symptomen.

IMG_1664.JPG


Heb helaas vastgesteld dat de teruggetrokken tylomelania slak overleden is, de tweede doet het gelukkig nog uitstekend. Ik heb de overleden slak verwijderd.
 
De schimmel is nu weg, wel rode plekken op de plaats. Denk dat het met wat tijd goed al komen met de gup.
 
Schimmel is vaak secundair. Grote kans dat er nog een bacteriële infectie zit.
 
Schimmel is vaak secundair. Grote kans dat er nog een bacteriële infectie zit.
Wat zou ik kunnen proberen om hem erover heen te helpen? En zou het nodig zijn hem te isoleren? (de enige optie daarvoor z'n netje om erin te hangen of in een emmer of een aquarium die deze zondag pas een week zal hebben gedraaid.)
 
Isoleren kan prima in een emmer gevuld met aquariumwater en als je er een luchtsteentje in hangt kan die daar wel een aantal dagen in blijven zwemmen
 
Isoleren kan prima in een emmer gevuld met aquariumwater en als je er een luchtsteentje in hangt kan die daar wel een aantal dagen in blijven zwemmen
Stomme vraag mischien, maar zou ik heb dan niet net zo goed in de andere bak doen? (Die heeft tenminste ook een filter enzo.)
 
Stomme vraag mischien, maar zou ik heb dan niet net zo goed in de andere bak doen? (Die heeft tenminste ook een filter enzo.)

Nee die draait te kort krijg je nog meer ellende met die gup dan gaatie het zeker niet redden, vind het overigens geen stomme vraag hoor, iets wat je niet weet kom je pas achter door ernaar te vragen (of het te testen)
 
IMG_1728.JPG


Zoals je kan zien miste hij een deel van zijn gezicht. Hij heeft de laatste dagen recht tegen het wateroppervlak aan doorgebracht. Hij had veel moeite voedsel te pakken te krijgen en hield vandaag op met proberen.
Toen ik na mijn werk thuis kwam deed ik nog een waterwisseling, maar het mocht niet baten. Hij probeerde plekjes te zoeken buiten de stroming, waar hij steeds schever en steeds verticaler ging hangen.

Het visje was duidelijk aan het lijden en zijn gezondheid ging met minuten hard achteruit. Sinds ik geen kruidnagelolie heb, besloot ik maar een krant en een stenen vijzel te pakken om er over heen te rollen en er zo snel mogelijk een einde aan te maken.
Toen ik hem eruit ging vissen, waren er geen tekenen van leven meer. Ik heb hem voor de zekerheid alsnog in de krant gelegd en erover heen gegaan.

Het nare is dat ik ondanks een grote schoonmaak (inclusief het vervangen van het verouderde filtermateriaal), herhaalde waterwisselingen en Toxivec doseringen, nitriet en nitraat blijf meten, terwijl ammoniak wegblijft.
Ik voer de guppies 1-2 per dag wat drijfkorrels en de garnalen/slakken één mespuntje spirulina poeder per dag.
 
Je schrijft zelf grote schoonmaak inclusief vervangen oud filter materiaal. Dan krijg je ook weer no2.

No3 is niet erg zolang het geen hele hoge waardes zijn dat betekend dat er in ieder geval al iets omgezet word.

En dat nh3/4 niet meetbaar is wil niks zeggen kan zijn dat het een uur eerder of later wel meetbaat was ;) en nu omgezet is naar no2.
 
Jammer van de Gup maar je hebt goed gehandeld door hem een handje te helpen.
 
die slakken hoef je niet te voeren die eten de restjes op wat overblijft in de bak
 

Terug
Bovenaan