Wat is er nieuw

Gup met knik in staart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Klaske
  • Startdatum Startdatum
K

Klaske

Guest
Hallo,

Ik heb jonge bleu moscow gupjes gekregen en nu viel mij op dat 1 van de visjes een knikje in de staart heeft. Je ziet het alleen van boven af. Hij is dus niet krom maar echt geknikt.

Heb weleens gehoord dat dit niet perse inteelt hoeft te zijn, maar dat ook een kneusing vanuit de vruchtzak goed mogelijk is. Ook de waterwaardes kunnen dit veroorzaken had ik gehoord (??)

Guppy komt al op kleur, oogt gezond en lijkt mij een mannetje. Nu weten we allemaal wat guppen als de beste kunnen: Vermeerderen! Hoe groot is de kans dat jongen van deze gup ook een knik in de staart hebben?

Ben benieuwd!

Met vriendelijke groet.

Klaske

niet... Want het zit niet in het DNa of in de chroom

Er is nog altijd een mogelijkheid dat het wel inteelt is en dan kunnen de nakomelingen het dus ook krijgen.

Hoezo niet nenoko? Want het zit niet in DNA en chromosomen? Het kromme zit wel in de chromosomen waar de genen weer bij horen. Dus het antwoord is WEL. Elke kromme gup hoort verwijderd te worden en helemaal als het een mannetje is. Stel dat dit mannetje 5 vrouwtjes zwanger maakt, deze vrouwtjes krijgen samen 250 baby's maal 3 want ze kunnen zaad opslaan dus 750 stuks. Deze 750 hebben voor een gedeelte het kromme gen, deze guppen krijgen allemaal ook jongen samen en dan heb je pas echt een bak met kromme guppen. Dus wat ook de oorzaak is maakt niet uit want je weet het niet zeker dan neem je het zekere voor het onzekere en het klinkt hard maar dan maak je de kromme gup dood.

Cedric kun jij aan een foto van een kromme gup dan zien of het van inteelt is of van slechte waterwaarden? Feit is dat de gup krom is en de kans groot is dat hij eerst nog wat baby's maakt en dan toch vroegtijdig doodgaat. Beter het zekere voor het onzekere nemen en deze vis "verwijderen". Dat zal heus geen pretje zijn maar als je een aquarium neemt hoort dit er helaas ook bij.

Yilleke zei:
Cedric kun jij aan een foto van een kromme gup dan zien of het van inteelt is of van slechte waterwaarden? Feit is dat de gup krom is en de kans groot is dat hij eerst nog wat baby's maakt en dan toch vroegtijdig doodgaat. Beter het zekere voor het onzekere nemen en deze vis "verwijderen". Dat zal heus geen pretje zijn maar als je een aquarium neemt hoort dit er helaas ook bij.

Ja, dat is nu ook weer waar;..

----------

Ja, het beste is dat je doet zoals Yilleke zegt, euthanasie voor de vis, hoe erg het ook is/klinkt.

Een optie dat ik weet is met kruidnagelolie, volledig pijnloos.

Als je nog wat andere opties wilt vinden, kan je je nog wat verdiepen in het forum.

Toen ik net begon met een aquarium heb ik via marktplaats guppen gekocht bij twee particulieren. De eerste groep had heel veel mannetjes die van boveaf gezien in een kronkel groeiden, net een letter s. De tweede groep was 15 stuks baby gupjes, alle 15 groeiden ze in een v-vorm, 14 moest ik doodmaken of gingen zelf dood. Nummer 15 was heel licht krom en een vrouwtje, ze kreeg baby's die ook allemaal krom groeiden. De eerste maanden moest ik alleen maar guppen doden en het had niet veel gescheeld of ik was helemaal gestopt met mijn aquarium. Vandaar dat ik ook heel stellig zeg: doodmaken, want voor je het weet is het leed niet te overzien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan