Wat is er nieuw

Gup verkleurt

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ik heb een volwassen vrouwtjesgup die in 1 nacht van een zilverkleurig lijf naar een koperkleurig lijf is verkleurd. Hoe kan dit? Gebeurt dit vaker of moet ik aan een ziekte denken? De waterwaarden zijn goed. No3 zit rond de 10 en no2 is 0. De andere waarden zijn al maanden hetzelfde. Gister heb ik nog wel een klein gedeelte van het water ververst. Ze zitten met 15 guppen in een 170 liter bak die nog steeds aan het indraaien is. Er zitten ook ongeveer 30 baby gupjes in, dit vrouwtje is de moeder en ze is afgelopen maandag bevallen. Kan stress de oorzaak zijn? Ze zit nl sinds zondag in dit aquarium en gisterochtend lag er een dode gup onderin de bak, deze was niet ziek maar had zichzelf klem gezwommen tussen de bladeren van een plant, daar zijn natuurlijk ook de nodige stresshormonen vanaf gekomen.

Volgens mij weet ik de oorzaak bloos bloos. Doordat de filteruitstroom iets anders staat zijn alle drijfplanten naar een andere hoek gegaan en is de lichtinval anders geworden en laat ze nu net steeds daaronder zwemmen. Kan het trouwens kwaad als een gup af en toe langs stenen schuurt? Soms zie ik een gup wel eens schuren, niet idioot veel maar het komt voor. Ze ogen allemaal gezond. Is het net als bij mensen ook wel eens dat ze gewoon jeuk hebben zonder gelijk aan enge ziektes te denken?

Yilleke zei:
Is het net als bij mensen ook wel eens dat ze gewoon jeuk hebben zonder gelijk aan enge ziektes te denken?
Dat denken wij ook wel eens. In ons groepje vijfstreepbarbeeltjes is er ook zo af en toe eentje (steeds een andere) die eens twee keer schuurt. Dat hebben ze al vanaf het begin gedaan en aangezien we ze al bijna een jaar hebben lijkt ons sterk dat het schuren in hun geval een teken van een enge ziekte is.

~ Ivo

Ik zie nu een hoop dieren voor me die ergens tegenaan staan te schuren ivm een onschuldig kriebeltje dus waarom vissen niet idd 😉
Vind het wel vreemd van die ene vis want is volgens mij uiterst zeldzaam dat een vis zich zo in een plant klem zwemt en het niet overleeft maar uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.

Ik ga ervanuit dat ze zich klem gezwommen heeft en van de stress is doodgegaan. Ik moest de twee stelen zelfs een beetje uit elkaar buigen om de vis eruit te halen. Verder heb ik de waterwaarden nog een keer getest maar alleen no3 is ietsje hoger dan afgelopen week. Ik test met een strip dus echt nauwkeurig is het niet maar zit ergens tussen de 10 en 25. Ik zal dat wat vaker testen nu omdat er een piek aan zou kunnen komen ivm het indraaien. Bij welke waarde gaat het gevaarlijk worden en moet ik gaan verversen? Nu ververs ik steeds maar 10% dan 50% doen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan