Wat is er nieuw

gupjes, 2 mannetjes, 8 vrouwtjes, geen kleintjes?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yentl Lea
  • Startdatum Startdatum
Y

Yentl Lea

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en vind het erg leerzaam en interessant! Maar nu heb ik zelf ook wat vraagjes.

Ik heb namelijk een 40L aquariumpje uit een studentenhuis overgenomen, het zat zo vol met algen dat ik niet eens wist dat er visjes in zaten!
Er bleken 10 gupjes in te zitten nadat ik het helemaal schoon had gemaakt, 2 mannetjes en 8 vrouwtjes naar mijn idee, aangezien er 2 fel gekleurd zijn met een smal lijf en lange staart, en de rest is geel moza�ek vrouw, of blauw moza�ek dacht ik. ( maar weet niets zeker..! )
En nu, een maand verder begin ik me af te vragen hoe het kan dat er (nog) geen kleintjes zijn?
Ze hebben sowieso een aantal maanden al in het aquarium gezeten voordat ik het schoon had gemaakt.
Na het schoonmaken heb ik er een koolstoffilter en zo'n zuurstofpompje bij gedaan en 2 water plantjes.

Ik wilde een paar foto'tjes toevoegen maar hoe werkt dat hier? kan dat alleen via een link adres? En hoe kan ik dat dan het beste doen?

Alvast bedankt!

hoi hoi... een thermostaat doet ook wonderen !! guppy's houden van verwarmd water..

Super dat er al zo snel reacties zijn!
Ik ben inderdaad van plan om een nieuw koolstoffilter te kopen, en een verwarmingselement komt er aan!
het is niet zo'n groot aquarium en er zijn naar mijn idee genoeg verstop mogelijkheden,ook zat het voorheen dus helemaal vol met algen, dus verstop plaatsen genoeg dacht ik.. Ik heb helaas nog geen foto's van hoe het er nu uit ziet want ik heb er nu ook kienhout in zitten en schelpen waar ze onder kunnen, en hele kleine bloempotjes en meer planten.
( het bekende kienhout probleem, bruinig water is alweer opgelost na het uitkoken van het hout gelukkig )

Volgensmij heb ik al een manier gevonden om foto's toe te voegen.

deze foto's zijn van v��r ik de nieuwe plantjes er in had, omdat je dan de visjes beter kan zien.
Ik denk dat de rood gekleurde gupjes mannetjes zijn door de slanke vorm en fellere kleur.
En dat de 'bollere' de vrouwtjes zijn, omdat ze een boller lijf hebben en minder fel gekleurd zijn, ik heb ze vergeleken met foto's van het internet.

http://i.imgur.com/tmhvmgw.jpg

http://i.imgur.com/6PEJ81t.jpg

http://i.imgur.com/8DNjeu2.jpg

http://i.imgur.com/JKt6Vld.jpg

http://i.imgur.com/mIC9QYE.jpg

http://i.imgur.com/YJ6ijZm.jpg

http://i.imgur.com/5dEbKPe.jpg

En wees niet bang het glaasje wat er in staat is er al weer uit!!

Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg weergeven wat ik bedoel, de kwaliteit is niet zo goed omdat het met mijn mobieltje gemaakt is.

Bedankt!

heb het ge�nstalleerd, bedankt Bertus!

Nee, geen koolstof,hoor.
Filter met sponzen erin.
Kan je regelmatig schoonmaken.
Kan nvolgens mij ook daarin.

Koolstof is om medicijnen uit te filteren.

Oh dat wist ik niet, het filter is een spons met daar in kleine koolstof staafjes. Maar ik zal gauw naar een nieuwe op zoek gaan!
Wel heb ik eerder gezien dat als een filter t� goed wordt schoongemaakt de bacteri�n in het aquarium weer overhoop kunnen gaan liggen en je eigenlijk opnieuw de bak weer moet laten indraaien?

Maargoed, nu heb ik nog niet echt een antwoord op mijn vraag, kunt u de foto's in mijn reactie bekijken of kan ik ze beter nog eens met het programma toevoegen?

Zijn het 2 mannetjes en 8 vrouwtjes?
de 2 mannetjes (denk ik) hebben een smal lijf en zijn rood gekleurd met een zwart/blauw stipje op de zijkant en een lange staartvin.
2 van de vrouwtjes zijn groter dan de rest en met een zwarte staart, en hebben een licht blauw/paars gekleurde staartvin, een hiervan heeft ook stipjes op de staartvin.
4 zijn kleurloos met een gele staartvin met zwarte stipjes, een hier van heeft een zwartige staart.
en 2 zijn een stuk kleiner maar ook door kleurloos, en een beetje gelige kleine staartvin.

Bedankt!

Zijn wel degelijk mannen en vrouwen maar het bakje is redelijk open met weinig plantengroei. Guppen eten hun eigen jongen op en 10 volwassen vissen op zo'n kleine hoeveelheid water zonder schuilplekken geeft de jongen eigenlijk nauwelijks een kans. Anderzijds, wees gelukkig want wat zou je met nog meer guppen doen? Om overbevolking en sterfte te vermijden moet je ze dan weggeven als je nog iemand vindt die ze wil....

Ik had in een andere reactie er al bij gezet dat ik de 2 waterplantjes er nog niet in had gezet zodat je de gupjes beter kon zien op de foto's.
Ze hebben voor ik het over had genomen van een studentenhuis ook maanden in een onverzorgde bak vol alg gezeten dus dat lijkt mij ook verstopplek genoeg.
Op dit moment zit er dus ook een groot stuk kienhout bij, en kleine bloempotjes en schelpen waar ze onder kunnen, dit mede omdat ik sinds kort ook een ancistrus algenetertje van 3cm heb, en een groepje van 10 vuurgarnaaltjes, die dol zijn op zulke verstopplekjes.

Over een aantal weken ga ik naar een 70L bak, en waarschijnlijk houd ik de 40L er naast, dus baby gupjes zijn opzich geen probleem.

Eigenlijk blijf ik me af vragen hoe het kan dat er geen kleintjes zijn, prima natuurlijk anders zit t zo vol, maar wel vreemd toch?
Waar zou het aan kunnen liggen aangezien ze wel genoeg verstop plaatsen hebben en dus ook inderdaad 2 mannetjes en 8 vrouwtjes zijn?

dit is een afbeelding van hoe het er nu ongeveer uit ziet, het water is op de foto nog een beetje donker door het kienhout maar het is nu alweer zo goed als helemaal bij getrokken.
ook is de foto vroeg in de ochtend gemaakt vandaag de blauwe schittering op het folie, en het water lijkt nog iets donkerder dan dat het werkelijk was.
rechts achterin zijn dus erg veel plantjes wat genoeg verstopmogelijkheid biedt dacht ik?

http://i.imgur.com/1PghG4B.jpg

Gelukkig krijg je een grotere bak, 40 liter is veel te klein voor vissen. Je kunt er wel een leuke garnalenbak van maken. Dus wees blij dat je geen jongen krijgt 😉

Heb je je waterwaarden ook getest, na de grondige schoonmaak grote kans op een nitrietpiek.....

Ik vind het bakje op de laatste foto (met stijve nek 😉 ) nog steeds een beetje kaal....maar goed zou het voorlopig zo laten aangezien je al zo weinig liters hebt....

Als je verder gaat met een grotere bak, gebruik dan geen schelpjes meer. Die verhogen de hardheid van je water, wat voor de meeste visjes niet ok is. Guppen verdragen dit wel maar zijn er ook niet echt blij mee (hangt af van de waterwaarden die uit de kraan komen). Meten is weten, zeker tijdens de opstart. Ik kan het niet zo goed zien op die foto, maar mij lijkt je grind te grof, kies fijner grind of zand voor de nieuwe bak. Met dit soort steentjes krijg je een vuile bodem die niet te reinigen is.

Ik had in het begin ook maar steeds geen jongen. Nu ben ik een paar jaar verder en verschillende bakken gehad van 60x30x30 naar 80x40x30 en zelf ook nog een aqua40. Maar jongen krijgen is niet zo moeilijk.
Een grotere bak scheelt al een hoop werk.
mooie planten erin en kienhout. Plus een geschikt filter en verwarming doet ook een hoop.

Maar pas op!! Het AQUARIUM VIRUS IS BESMETTELIJK!!! hahahaha
eenmaal de slag te pakken en je wilt meer...

Hier mijn Rio 125 met guppen:
454877ikbenfrits_0_82_018.jpg

Ps. een 80cm bak is makkelijker dan een 40liter bakje.

Bedankt allemaal voor alle tips!
Ik zal er bij het opstarten van de nieuwe bak zeker aan denken 🙂
@IkbenFrits Je hebt een heel mooi aquarium!!

En ik weet dat de 40L veel te weinig is voor wat voor visjes dan ook, vandaar dat ik zo snel mogelijk naar een 70L ga als ik mijn examens gehad heb 🙂
Zodra ik op kamers ben neem ik het aquarium mee, voor nu kan ik er nog niet heel veel aan veranderen want het staat nog in het studentenhuis. Mijn vriend daar voert ze netjes en ik doe de waterverversing 1x per week, en eens in de zoveel tijd de bodem schoon.

Ik ben inderdaad van plan om zodra ik alles zelf heb van de kleine misschien een garnalenbakje te maken, maar eerst maarn's de grote bak netjes krijgen en houden.
Ben inderdaad van plan om in de grote een zandbodem te maken ipv het (te grote) grind, en veel planten er in te zetten, maar vraag me wel af hoe je de zandbodem goed schoon houdt en krijgt?

Oh en ik zal dinsdag meteen richting dierenwinkel gaan voor van die test papiertjes, meten is weten 😛

nogmaals bedankt voor de hulp! 😀

Je kunt de bodem met een bodem zuiger schoon houden.
Of met waterverversen,eerst met een stuk tuinslang even in het water draaien.
Dan de slang BOVEN het zand houden.niet te diep naar de bodem.
Dan komt het vuil los,en laat je het in een emmer lopen.

Wil je 2 emmers verversen, die je dit gelijk met 2 emmers opzuigen.

je hebt ook bodemstofzuigers met een filternetje op batterijen.
die gebruik ik zelf en werk goed.
deze avond heb ik mijn bak helemaal leeg laten lopen met een tuinslang naar de tuin, omdat zoals je kon zien mijn achterwandposter niet netjes was.
is ook weer op gelost.
morgen nieuwe foto's maken.

Tip voor de beginner: koop een zo groot mogelijke bak, daar krijg je geen spijt van.

Ik heb mijn guppen sinds kort in een meterbak, samen met enkele andere levendbarende soorten.
Toen ik eerst guppen nam had ik ze in een aqua 40. Kreeg daar na een maand of zo pas jongen, maar af en toe 1 of 2 of zo. Ik denk dat ze de rest opgevreten hebben.
Daarna had ik ze in een 60 bak, waar ik nog een stuk of 10 jongen van over heb. Ik had ze in eerste instantie als levend voer in de Rekord 60 gegooid.
Maar daar zitten ze nu nog en ze groeien prima. De vissen uit de Rekord waren niet snel genoeg of hadden genoeg te eten.

In de meterbak zie ik nu ook al jongen en dat binnen een week dat de guppen erin zijn gegaan. Maar ook niet heel veel, want je leest wel dat guppen er aardig wat kunnen werpen.

np2g41.gif

Ik heb hier ook zand en dat schoonmaken doe ik met een stukkie slang of zo'n grote gele zuiger.
Ik houd die dan ietsje boven het zand zodat de troep wel omhoog komt maar het zand net niet.
Komt er nou teveel zand mee, dan spoel je dat uit en plaats je dat terug.

@Petrra WM Zo'n soort inrichting ben ik ook van plan als ik de grotere bak heb, maar dan kleiner.
Erg mooi! En leuk die plateautjes er in!

Oh nog een klein vraagje, hoe lang moet je een bak van 70L ongeveer in laten draaien voordat je er vissen in kunt doen?

Super bedankt voor de hulp! 😀

Elk aquarium moet zo'n 3 weken indraaien. Na ongeveer 3 weken komt er een nitrietpiek. Nitriet is giftig voor vissen.
Als je bak eenmaal in balans is, dan blijft de nitriet weg. Soms wordt het hoger (kun je meten) en dan moet je water verversen.
Ik gebruik wel altijd bacteri�n om de boel op te starten. Anderen hebben daar weer andere methodes voor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan