Wat is er nieuw

Gupjongen in aparte bak zetten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Segamon
  • Startdatum Startdatum
S

Segamon

Guest
Ik heb sinds anderhalve week 6 Guppy's aan mijn aquarium toegevoegd, 2 mannetjes en 4 vrouwtjes, en ja je raad het al, 3 dagen na aanschaf zag ik ineens speldekopjes rondzwemmen.

De vrouwtjes kwamen uit een volledige vrouwenbak net als de mannetjes, dus ra ra hoe kan dit? 🙄

Maar goed, ik denk dat ik ze beter apart kan zetten ivm vervuiling, (het zijn er tegen de 20) maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Kan ik ze in een klein aquarium zonder filter en verwarming zetten?(wel met water van ingedraaide bak en binnen op kamertemp)
Hoe zit het dan met de bacterien?

De jongen zijn waarschijnlijk niet van je eigen mannen. Als er genoeg schuilplaatsen zijn zullen de sterkste jongen overleven dus je moet de jongen niet apart zetten.

de bacteri�n zitten al in je water dan toch? De visjes zijn geboren in dat water dus gaat meestal wel goed dan.
Wat je in de bak achterlaat zal ws sterker worden dan wat je uit schept.

Segamon zei:
Ik heb sinds anderhalve week 6 Guppy's aan mijn aquarium toegevoegd, 2 mannetjes en 4 vrouwtjes, en ja je raad het al, 3 dagen na aanschaf zag ik ineens speldekopjes rondzwemmen.

De vrouwtjes kwamen uit een volledige vrouwenbak net als de mannetjes, dus ra ra hoe kan dit? 🙄

Maar goed, ik denk dat ik ze beter apart kan zetten ivm vervuiling, (het zijn er tegen de 20) maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Kan ik ze in een klein aquarium zonder filter en verwarming zetten?(wel met water van ingedraaide bak en binnen op kamertemp)
Hoe zit het dan met de bacterien?
Flink wat drijf[planten in je bak en een aantal overleven wel.

Bij de kwekers zitten ze lange tijd niet gescheiden en vrouwen kunnen van ��n bevruchting 4 tot 7x werpen.

[/quote]Flink wat drijf[planten in je bak en een aantal overleven wel.[/quote]

Het word juist een probleem als ze het allemaal overleven, :O er zitten namelijk (op de guppen na) geen andere rovers in mijn bak, en ze zijn nu inmiddels groot genoeg om zich tussen de volwassenen te wagen.

Mijn bak draait pas zo'n 6 weken en denk dat zo'n overschot aan vis ineens niet goed is voor het biologische evenwicht.

Koop je Rouwtetra's die vreten 100% alle jongen op.

Moet je bak wel minimaal 60cm zijn. Maar dat is voor Guppen ook de minimale maat

In de toekomst wil ik uiteidelijk nog platy's gaan toevoegen aan mijn bestand, die zullen ook wel eventuele overbevolking tegengaan.

Maar vooralsnog wil ik de jonge guppen graag houden, en als het kan in een andere bak overplaatsen, ik vraag me alleen af of je ze zonder filterpomp kan houden ivm de bacterien.

Zulke kleine visjes belasten je water echt niet hoor. In de loop van de tijd verdwijnen er veel jongen, ze worden opgegeten of ze zijn gewoon zwak en gaan dood. Ik heb nu 3 maanden guppen en bijna wekelijks jongen. Deze laat ik lekker zwemmen en van elke worp blijven er maar een paar over. Dit zijn sterke guppen en zorgen voor een gezond guppenbestand. Ik zou zeggen, lekker laten zwemmen de natuur doet de rest. Juist van het apart zetten houd je veel en zwakke guppen over.

Segamon zei:
In de toekomst wil ik uiteidelijk nog platy's gaan toevoegen aan mijn bestand, die zullen ook wel eventuele overbevolking tegengaan.

Maar vooralsnog wil ik de jonge guppen graag houden, en als het kan in een andere bak overplaatsen, ik vraag me alleen af of je ze zonder filterpomp kan houden ivm de bacterien.
Dat dacht je. Die zorgen voor alleen maar voor meer en meer jongen. 😉 En hoe meer verschillende generatie's Platy's hoe minder ze achter hun jongen aangaan.

Een bak zonder pomp kan nog maar zonder een verwarming niet, Guppen zijn tropisch.

Vooralsnog kunnen ze nog wel even in hun geboortebak blijven, maar ze zullen snel groeien, en na verloop van tijd zullen ze toch een behoorlijke belasting voor mijn 120 liter Lido bak gaan vormen, waar eigenlijk maar maximaal 20 kleine visjes in zouden mogen.

(Er zitten al 11 volwassen vissen in plus +- 20 jonkies)

Zoiets weet je natuurlijk van te voren met guppen. Ik zou dus maar snel zorgen dat je ze kwijt raakt. Suc6 daarmee

Ik had mijn guppen eerst in een bak van 60x30x30 en de gupjes die daar geboren zijn daar zijn er veel van opgegeten. Nu heb ik een 170 liter bak en de gupjes die daaron geboren zijn daar zwemmen er veel meer van rond. Ik heb het idee dat er bij minder ruimte ook meer gupjes opgegeten worden. Als ik daar fout in ben hoor ik dat graag. Maar wil je ze nu wel graag houden of niet? Als je bang bent voor overbevolking dan lekker laten zitten als je er wat van over wilt houden kun je ze apart zetten maar dat is iets waar ik zelf niet zo snel voor zou kiezen want apart zetten heeft ook veel nadelen. Hoe dan ook zul je er altijd wel een paar overhouden als je ze in je bak laat zitten. Guppen kunnen trouwens vaker jongen krijgen zonder dat er een mannetje bijzit. Het is dus niet uitgesloten dat je over 4 weken weer jonge gupjes erbij hebt.

Had ik gelezen botia. Ik heb iig twee vrouwtjes die jagen achter de jongen. Niet leuk om te zien maar het helpt wel tegen overbevolking. Ik ga er toch vanuit dat het geen tegennatuurlijk gedrag is? Ik snap dat een kweker daar niet op zit te wachten maar als er geen opgegeten wordt dan worden het er wel errug veel hoor. Is dat trouwens ook de reden dat juist die vrouwtjes enorm groot zijn?

Hoe bedoel je, je laatste vraag Yilleke?

De vrouwtjes die ik heb en hun jongen opeten zijn echt uit de kluiten gewassen. Ze zijn veel groter dan de andere vrouwtjes. Ik voeg me af of dat misschien komt omdat ze hun jongen opeten en daardoor net een iets ander dieet hebben. Of is dat gewoon toeval?

Botia zei:

OMG...... :O Dat noem ik nog eens een gevalletje overbevolking, nee zo ver laat ik het niet komen.
Als het moet geef ik ze gewoon gratis weg.

Zo ziet het er nu (nog) uit.
segamon.jpg

Wat een rust 😎

Dat is voldoende schuilplaats voor de kleintjes.
Voordat het weet zijn ze al groter. Als je t�veel beplanting heb, zal je opeens t�veel vis hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan