Guppen bevallen niet en babyguppen gaan dood


G

Guppylover

Guest
Hoi allemaal ik ben nieuw hier en ik heb totaal geen verstand van forums enz... maar ik heb een vraag: voordat ik guppen nam zij iedereen altijd dat je binnen een mum van tijd je hele aquarium vol heb zitten met guppen. Ik heb nu al 2 jaar guppen. Het eerste jaar was het heel erg zoeken en gingen veel guppen dood. Op een gegeven moment ging het goed en dat gaat het nu nog steeds. Alleen met dat hele voortplantingsgedoe lukt het niet echt. Ik heb nu 3 vrouwtjes, 1 mannetje en een babygup(helemaal gezond!). Ik heb deze guppen al een half jaar maar er is er nog maar 1 een keer bevallen en waren het maar 10 babies...
Ze gingen allemaal dood behalve 1. Die doet het nu nog steeds! Daarna heb ik nog 1 bevalling gehad weer bleef er maar 1 over! Nu heb ik denk ik al 5 maanden geen nieuwe bevalling gehad terwijl de vrouwtjes allemaal een buikje hebben.
Het komt er op neer dat er gewoon niks gebeurd daarzo.
Iemand een iedee hoe dit komt?
Het is trouwens 30 liter aquarium.
Groetjes mij
 
Heb me wijs laten maken dat er tegenwoordig heel vaak slechte kwaliteit guppen worden aangeboden bv dus dat zou een oorzaak kunnen zijn maar 30 liter is eigenlijk ook wel aan de kleine kant voor ze ivm ruimte.
Met zo'n bakje is het vaak ook lastiger om de boel in balans te houden dus misschien zou je wat meer over oa de inrichting,filter en hoe vaak je ververst kunnen vertellen.
 
Thnx voor reactie ik zou het proberen goed uit te leggen.
Ik heb dus een 30 liter bak en ik heb me laten vertellen dat dat voor guppen echt ruinte genoeg is. Ik heb een standaard filter die bij het aquarium was inbegrepen van superfish. Van het zelfde merk heb ik ook het verwarmingsding. Ik heb best veel plant in de bak en in het midden staat een aquarium autootje. Ik weet niet of je hier wat aan hebt...
 
Laat je dan hier wijsmaken dat 30 liter heel weinig voor ze is! ;)

Maak je het filter weleens schoon en hoe doe je dat? en ververs je weleens water,hoe vaak en hoe veel water dan?
 
Ik maak het filter wel schoon maar niet heel vaak dat komt omdat ik heb gemerkt dat als ik dat bijv. Elke week doe dat mijn guppen dan dood gaan omdat het dan te schoon is.het water ververs ik ook, meestal om de 4 weken... ik weet dat dat heel weinig klinkt maar ik ben gwn heel bang dat ik het te goed schoonmaak. (Dat heb ik namenlijk al paar keer gehad) en dan meestal 1/5 van de bak.
Ik heb trouwens ook best veel last van alg, op de wanden en ook veel draadalg. En als ik nieuw plantje koop dan is die binnen 2 weken bealgt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou een oorzaak kunnen zijn dus goed dat je hier aangemeld bent want dan kunnen wij je ermee helpen! :thumbs:

Dat ding in het filter dus de spons hoef je enkel maar wat lichtjes uit te knijpen onder de kraan bv of als je in België woont in een apart bakje met wat water uit je aquarium.
Zo blijven er bacteriën leven in je filter want die zijn heel belangrijk om het water gezond te houden voor de visjes.
Zou elke weer iets van 5 liter water verversen,dus 5 liter water uit je bakje en 5 liter kraanwater weer terug maar daar moet je nu wel een beetje warm water bijdoen anders is er een te groot temperatuurverschil en dat vinden de visjes niet fijn.

Wat voor bodem heb je,grote of kleine steentjes bv?
 
Ik heb niet een filter met een spons die ik kan uitknijpen die zit zechmaar soort van ingebouwd. Dus ik zet nu de kraan op de filter en dan spoelt hij door.... dus het is moeilijk om een goede manier te vinden. Oke dus 5 liter elke week in en uit. Ga ik doen!
Ook nog tips voor alg?
En ik heb een soort van steentjes op de bodem. Grint denk ik. Was aanbevolen.
 
Plaats anders eens een foto voor het overzicht, dan kunnen we even meekijken met je.
 
Een filter van Superfish zonder spons? nou ben ik heel nieuwsgierig,heb je een foto?

Alg komt meestal door teveel of te lang licht.
 
Niet schrikken maar ja ik heb echt last van alg!
15416180069053859664689239272916.jpg
15416180069053859664689239272916.jpg
15416180069053859664689239272916.jpg
15416180753371178061053006325569.jpg
 
Dat zijn veel algen inderdaad! ;)
Hoelang staat het licht aan per dag?

In je filter zit wel een spons hoor.
Hier ff een filmpje dat scheelt mij weer typen,

 
Dit is een heel verhelderend filmpje. Ik wist uberbaubt niet dat de spons er uit kon... ik spoelde het geheel altijd af. Ik wist ook niet dat ik carbon moest verwisselen. Maar miet je dit hele proces elke week doen dan dood je toch alle bacteriën en maak je het toch te goed schoon?

En het licht staat aan van 7 uur s'ochtends tot 10 uur s'avonds.
 
Dat kool kan je eruit laten want is niet nodig en kan je ooit eventueel gebruiken als je medicijnen in de bak gebruikt hebt bv.
Heb zelf niet heel het filmpje bekeken maar was meer om te laten zien hoe je het filter kan demonteren.
Gewoon schoonmaken zoals ik eerder al aangaf.
 
Kan je iets duidelijker zijn? en kool zit er toch standaard in?
 
Je licht staat veel te lang aan en dat veroorzaakt die algen,8-9 uur in totaal het licht aan is beter.

Duidelijker over wat?
 
Oke dan gaat het licht korter aan! En of je kan iets duidelijker kan uitleggen kver dat kool enz?:)
 
Dat kool kan je eruit laten want is niet nodig en kan je ooit eventueel gebruiken als je medicijnen in de bak gebruikt hebt bv.

Nog duidelijker? ;)

Dat kool wat in de spons zit is helemaal niet nodig normaal gesproken dus kan je eruit halen en hoef je niet te vervangen.
Stel dat je ooit zieke vissen hebt en een medicijn gebruikt kan je na de medicijnkuur wat kool gebruiken om de resten van het medicijn uit het water te filteren.

Heb je zo'n tijdschakelaar om de verlichting te regelen of doe je zelf elke dag het licht aan en uit?
 
Ja. maar is niet nodig.

Doe gewoon de spons terug. en dan weer in het te kleine bakje.
 
Zou tijdklok nemen,die stel je in en gaat het allemaal vanzelf.
Dat losse kweekbakje kan je het beste ook niet gebruiken want veroorzaakt heel veel stress bij de vissen.
Zou de alg zoveel mogelijk verwijderen en wat nieuwe plantjes nemen en bv wat drijfplantjes.
Daar kunnen de kleine visjes tussen schuilen en worden ze niet allemaal opgegeten maar blijft echt een te klein bakje voor ze dus hebben niet veel plek om hongerige papa's en mama's te ontlopen.

Welk voer heb je en hoe vaak geef je dit?
 
Ik doe het licht elke dag aan en uit:(

Daar zijn ook tijdklokken voor, he . Stel je in op vaste tijd aan aan en uit.


Sorry, John zei het ook al.
Als je water goed blijft, hou je wel jongen over, hoor.
Je zou alleen een groter bakje moeten hebben.
En dan de 30 l. voor bevalbakje,
 
Ik ga kijken naar zo'n klok lijkt me handig!
Ik ben bezig met een ander kweekbakje want dit werkt idd niet! Heb je nog tips om de alg overal te verwijderen? En moet ik slle plantjes tegelijk vervangen? Ik heb gemengd tropisch guppen voer, van die blaadjes.
 
Ja, inderdaad, niet zo zeer een ander kweekbakje, maar gewoon een groter aquarium. Als je een aquarium van 60x30x30 zou nemen en die goed beplant hoef je volgens mij ook geen apart kweekbakje meer te nemen, dan kunnen de jongen zich verstoppen. En voor de volwassen guppen is dat ook fijner, dan hebben ze lekker de ruimte om te zwemmen.
 
Ja ik zou het wel willen maar zo veel geld heb ik niet:D nog andere suggesties?
En 30 liter vind ik best wel prima, hebben jullie de foto's gezien?
 
Wat ik nog mis zijn drijfplantjes. Die zijn heel belangrijk voor de jongen, ze schuilen tussen de wortels.
Guppen eten ook hun jongen op, hoe meer plantjes en drijfplantjes, hoe groter de kans dat de jongen overleven.
 
Nee, dat begrijpen we ook wel. zo zijn wij ook begonnen, he.

Ja, de foto,s ook gezien. zet er een appelslak in, of 2, die eten het wel op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thnx voor de tips
Maar moet ik dan alles tegelijk vervangen?:daisy: eten die slakken geen guppen op:S
En de babies overleven de guppen wel! Maar liggen wel soms dood op de bodem...
Maar met de grote gaat het dan wel goed
 
Ik snap je helemaal, maar geloof mij, als je een wat groter aquarium hebt met veel planten is dat makkelijker stabiel te houden dan 30L. En als je zoals eerder gezegd je licht niet langer dan een uur of 8, 9 laat branden zouden algen niet zo'n groot probleem moeten zijn.
Op marktplaats zijn vaak wel leuke aquariums te vinden voor weinig geld. Kijk gewoon een tijdje tot er iets moois voorbij komt qua prijs en eventueel zelfs bij je in de buurt:
https://www.marktplaats.nl/z/aquari...tes=S,31&attributes=S,32&startDateFrom=always
 
Slakken eten geen guppen. :)
Je kan gewoon je aquarium nu zo laten zoals het is, behalve dan minder licht. Ondertussen kijken op Marktplaats voor een groter aquarium. Als je een mooie gekocht hebt richt je die opnieuw in, zand, planten, filter, etc. Dan laat je dat indraaien. Je kan wat filtermateriaal uit het filter van je huidige aquarium in het nieuwe filter doen, of het sponsje uit je huidige filter leegknijpen in je nieuwe aquarium. Dan hou je een tijdje de waterwaarden in de gaten en als het er allemaal goed uitziet kan je de vissen overzetten.
 
Welke provincie woon je? ik heb hier een mooie 60 cm leeg staan en alle spullen/planten die je verder nodig hebt voor heel weinig geld.
 
Wow jongens jullie hrlpen mij heel erg!:r
Ik woon in provincie Utrecht
 
Dat is best een stukje rijden maar misschien dat je ouders wel een dagje Middelburg willen doen! ;)
 

Terug
Bovenaan