Wat is er nieuw

Guppen en platy zijn boven

• Onderwerp starter Onderwerp starter Algenetrs.love
  • Startdatum Startdatum
A

Algenetrs.love

Guest
Hoi iedereen ik heb guppen en platy’s alleen zijn ze telkens boven de rest van mijn vissen niet het is niet dat ze hebben ook geen honger ik heb de filter verschool vandaag en gister ook al alleen de vissen blijven boven en ik heb de bak ookal half geleegd
Help alsjeblieft

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    55.1 KB · Weergaven: 151
Ligt er veel hout in je aquarium?

Om je gericht te kunnen helpen hebben we meer informatie nodig.
Zou je antwoord kunnen geven op de volgende vragen?

• Wat is je bakmaat ?
  • Hoelang draait de bak ?
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • Welke filter gebruik je?
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • Hoelang speelt dit probleem al?
  • Wat is de temperatuur van het water?
  • Hoe verschoon jij je filter?
  • Waarom heb je dat twee dagen achterelkaar gedaan? Wat probeer je daarmee te bereiken?
Ik weet het, nogal wat vragen maar alleen met veel informatie zijn we in staat jou gericht te helpen.

Het water ziet behoorlijk bruin.
Dan denk ik aan verkleuring door turf of hout.
En dus zuur en zacht water.
Beide vissoorten gedijen het best in hard en licht basisch tot neutraal water.

Begin maar eens met flink water verversen.
Zoveel als mogelijk.
Als EHBO maatregel, want er moet wel iets gebeuren.

En dan de vragenlijst van Thea afwerken.

Zuurstofgebrek? Helemaal nu bij dit warme weer. Luchtpomp met bruissteen er in helpt al een boel.

Ik zou er dat hout uit halen. Het is flink groot. De hoeveelheid water kun je daarna vergroten en dus meer verversen. Kies je hout wat kleiner en laat het eerst een aantal weken in een emmer met water vol zuigen met water. Dat water ook verversen zodat bij plaatsen geen stoffen worden afgegeven aan het aquarium.

Wat is je bakmaat ?
Er past 50 liter in
Hoelang draait de bak ?
3 jaar
Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
Eeeh de temperatuur is standaard 22 graden
Welke filter gebruik je?
Een filter tja ik heb er niet veel verstand van
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Iedere week en dan de helft
Om welke vis(sen) gaat het ?
De platys en de guppen
Wat zijn de medebewoners ?
Ja modderkruipers ofzoiets eelteters 6 tetra’s
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Ja er zat eerst een stuk hout in maar het water wert bruin dus ik heb het er weer uit gehaald
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Nee
Hoelang speelt dit probleem al?
Nu een dag gister ook al alleen toen ik het water had ververst was het over alleen toen waren het alle vissen nu alleen de guppen en de platys
Wat is de temperatuur van het water?
22 graden
Hoe verschoon jij je filter?
Afspoelen onder de kraan enzo
Waarom heb je dat twee dagen achterelkaar gedaan? Wat probeer je daarmee te bereiken?
Tja ik probeer maar wat ik heb er niet veel verstand van

Staat het aquarium in een ruimte met airco? Want anders klopt je 22 graden niet gok ik. Een verwarming met display kan dan best 22 graden aangeven maar dat is de ingestelde temperatuur, niet de werkelijke temperatuur. Met dit weer.. Mijn bakken zitten nu tussen de 28,7 - 29.4 graden.

Tja er is geen airco allen wel erg cool hier het water is op mij meter aangegeven ongeveer 25 graden?

Eeeh veel vragen

Eeh ten eerste mijn bak is 30 liter
Wat is de ifs?
Ze zwemmen bij het oppervlakte ze gaan niet naar beneden
Mijn bak draait nu ongeveer 3 kwart jaar? Half jaar zoiets
Wat is je bakmaat ?
Er past 50 liter in

Het gaat in dat andere topic toch om dezelfde bak? Hoeveel liter is het nou? Ofwel, wat zijn de afmetingen van je bak?

Welke filter gebruik je?
Toch wel erg belangrijk om te weten. Heb je een fotootje?

Jammer dat je het niet weet, ook hier zou een fotootje goed zijn. Het maakt nogal een verschil wat je in de bak hebt zitten of niet

Hoelang speelt dit probleem al?
Nu een dag gister ook al alleen toen ik het water had ververst was het over alleen toen waren het alle vissen nu alleen de guppen en de platys
Op 29 juli schrijf je al in een ander topic dat ze lucht happen.

Hoe verschoon jij je filter?
Afspoelen onder de kraan enzo
Waarom heb je dat twee dagen achterelkaar gedaan? Wat probeer je daarmee te bereiken?
Tja ik probeer maar wat ik heb er niet veel verstand van
Fout fout fout 😉
Je helpt de bacteriecultuur om zeep en waarschijnlijk heb je dat inmiddels gedaan.

Nu voorlopig dagelijks 50% water wisselen en van je filter afblijven.
Sluit een luchtpomp aan voor extra oppervlakte beweging, dit helpt het zuurstof gehalte in het bakje te verhogen.

Anderen zullen nog wel met meer adviezen/vragen komen.

Wat betreft het water wisselen. Water op dezelfde temperatuur als het water in het bakje gebruiken, nooit warmer en met dit weer al helemaal niet. Dus temperatuur van het water in je bakje meten en ook de temperatuur van het water dat je bakje in gaat.

Oke bedank alleen nu had ik nog 1 vraag mijn bak word een beetje wit achting mistig en stinkt heel erg naar de zee help 😰😰😰🥶

Oke bedank alleen nu had ik nog 1 vraag mijn bak word een beetje wit achting mistig en stinkt heel erg naar de zee help 😰😰😰🥶
Eerst vers water (zo veel als mogelijk)
de rest komt later.

Heb ik gedaan

Ik heb echt zo veel mogenlijk gedaan

Ik ben het met NicoleE eens, waarschijnlijk heb je de bacteriën met het verschonen eruit gespoeld.
De filter is het hart van je aquarium.
Als je die schoon wilt maken (eens in de paar maanden) dan uitspoelen in aquarium water.
Blijf water verversen, zet de kap open om meer verdamping te krijgen met dit warme weer.
Wat ik aan raad:
Koop een aquarium thermometer (verkrijgbaar al voor €2,50)
Je schrijft dat de temperatuur 22 graden is echter met dit weer is dat bijna niet haalbaar zonder aanpassingen (of je moet in een bunker wonen).
Zelf heb ik een airco en de temperatuur van mijn bakken loopt nog op tot 26 graden.
In een ruimte waar ik geen airco heb, heb ik een ventilator en koel ik met flessen bevroren water en nog blijft de temperatuur daar rond 28/29 graden hangen.

Koel met een ventilator en flessen bevroren water.
Koop een fles bacteriën, zelf heb ik standaard Pro Clean BAC van JBL op voorraad, maar voor nu, wat ze in de winkel hebben.
Uiteraard is het niet dé oplossing, maar voor nu, alle beetjes helpen.

Probeer verder zo veel mogelijk de vragen die er gesteld zijn te beantwoorden.
Nood oplossingen zijn voor nood, je wil de kern van het probleem verhelpen.

Mensen hier willen helpen, maar ze zijn niet paranormaal begaafd en hebben dus informatie nodig om je goed te helpen.

Wat is je bakmaat ?
Er past 50 liter in
Ze bedoelen hier de cm van je bak, dus even een meetlind pakken en de lengte, breedte en hoogte meten.

Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
Eeeh de temperatuur is standaard 22 graden

Met waterwaarden bedoelen ze niet de temperatuur, maar de PH, KH Nitraat, Nitriet ed.
Deze kan je meten met een teststrip of druppels.
Als je geen test strips of druppels hebt kan je met wat aquariumwater naar de aquariumwinkel gaan waar ze het voor je testen.

Welke filter gebruik je?

Je hoeft geen verstand van filters te hebben, om erachter te komen wat voor filter je hebt.
Op alle filters staat een sticker met informatie, maak een foto of schrijf hier op wat erop staat, dan weten de kenners hier precies wat voor filter je hebt.
Om welke vis(sen) gaat het ?
De platys en de guppen

Zoals gevraagd, maak even foto's van de medebewoners, dan weten ze hier wel wat voor vissen/modderkruipers het gaat.

Oké ga ik doen!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan