Wat is er nieuw

Guppen geen suc6 maar welke vis dan?

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
De 1e bewoners van ons aquarium waren guppen. 3 mannen en 9 vrouwen.
Het was niet perse een vis die ik erin wilde hebben maar mijn zoontje vrouwlief vonden het leuk om babyvisjes te krijgen.
Nu ruim 2 maanden verder hebben alleen nog 2 mannen de rest is stuk voor stuk dood gegaan zonder enige reden(iedere week 1).helaas geen 1 enkele jongen gup. De ene dag nog gewoon zwemmen en eten en dan de volgende ochtend dood. De waterwaardes zijn goed en alle andere vissen doen het goed.
Nu heb ik al gelezen dat guppen tegenwoordig een lastige vis is. Welke vis zou ik kunnen toevoegen zodat er regelmatig jongen vissen in het aquarium te bewonderen zijn? Ik ben niet zo bang voor overbevolking want ik kan de vissen bij iemand kwijt als het te veel wordt.
Toen ik een jaar of 20 geleden bij mijn ouders thuis guppen had waren er continu jongen en deze deed ik ook door selecteren en ze werden steeds mooier. Helaas is dat nu blijkbaar niet zo gemakkelijk meer omdat de gup kapot gefokt blijkt te zijn.

Dus ik zoek een leuke sterke vis die makkelijk jongen krijgt ik ben niet van plan om er echt mee te gaan fokken en als het er teveel worden kan ik de vissen ergens anders plaatsen.

Er zijn wel adressen (@stanovic) waar je wel sterke, gezonde guppen kunt kopen.

Maar ik heb wel even een vraagje: gebruikt die kennis de jonge guppen als levend voer? Zo nee, dan vrees ik dat je guppen-afzet-adres binnen de kortste keren vol zit....

En voor degenen die niet even direct de afmetingen van deze bak paraat hebben: 100 x 60 x 40cm.

In een dergelijke bak zou je ook een harempje dwergcichliden kunnen overwegen (Welke precies het sterkste en meest geschikt zijn laat ik aan de kenners over). Als die jonkies krijgen, heb je niet alleen babyvisjes, maar ook ouderzorg. Met aan de oppervlakte (heb je een kap?) bijv aplocheilus lineatus.

Laatst bewerkt:
Meestal zijn de vrouwtjes sterken het is best bijzonder dat de mannetjes het nog wel doen.

Ik raad je aan even op marktplaats te kijken of er toevallig bij jouw in de buurt iemand jonge guppen kwijt wil.
Half volgroeide kunnen veel beter tegen een verhuizing

Welke omgeving zit je mogelijk kan je van iemand op het forum een paar krijgen

Omgeving eindhoven het hoeven niet perse guppen te zijn maar iets anders wat kleurrijk is is ook mooi. Op marktplaats al van alles tegengekomen maar met vissen ben ik altijd een beetje huiverig op mp. Ook heb in al de ancistrus gezien dat vindt ik een interessante vis maar dat lijkt me dan weer geen goede keuze in mijn plantenbak.

Er zijn heel wat mensen zoals jij waar ze wel aanslaan en die dan plotseling wel heel veel leven in hun bak hebben.
Daar kan je er prima een paar ophalen niets engs aan

algeneters zijn nier erg actief en je kan er ook best een paar bij je guppen houden
ik heb zelf vuurgarnalen in mijn bak bij de guppen

Je zit veel te ver bij mij vandaan (kop van Noord-Holland)

Als je zorgt dat je ancistrus eten krijgt in de vorm van tabletten of geblancheerde groente, denk ik niet dat ze snel aan je planten zullen beginnen.
Wat voor jouw bak ook misschien een leuk idee is, is de Farlowella vittata. (Die hebben staartfilamenten die voor hun lengte zorgen, maar hun lijf + 'vaste' staart is een cm of 12).
Overigens zijn vissen van marktplaats afkomstig van hobbykwekers en bijna altijd gezonder en sterker dan de vissen van de LFS.

Ik ben niet zozeer bang dat de ancistrus de planten aantast maar het kunnen wel lompe vissen zijn.
Aangezien dat ik veel bezig ben met de planten toppen en stekjes terug te plaatsen ben ik bang als de vis in een lompe bui is dat ik dagelijks stekjes boven in de bak heb drijven. In het verleden heb ik ook een koppel gehad en dit was wel heel mooi om te zien

Als je sterkere visjes wilt, zoals bij guppen, is van marktplaats guppen halen slim. Deze vissen zijn waarschijnlijk sterker en doen het beter. Verder zou je ook aan bijv. Platys kunnen denken, verkrijgbaar in een boel kleuren ( leuk voor een kind) en ook zij zijn levenbarend.

Ik zal mezelf eens gaan richten op de platy.
Dankjewel voor de tips!

Ik zou je aanraden om ook eens te gaan kijken bij Aquabeek. Dan heb je meteen voor het hele gezin een leuk uitstapje en veel te bekijken. Behalve het transportwater doen ze voor de vissen ook zuurstof in de zak.

Ik ben goed bekend bij aquabeek. Is voor mij zo'n 20 min rijden en het is inderdaad een zeer mooie winkel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan