Wat is er nieuw

guppen: hoeveel mannetjes geboren tov vrouwtjes?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AnjadW
  • Startdatum Startdatum
A

AnjadW

Guest
ik heb 15 jonge guppen waar het geslacht nu zo'n beetje te zien is, en volgens mij zit er maar 1 mannetje tussen. is dit normaal?
groetjes, Anja

Toeval denk ik. Bij mij zitten er heel grote verschillen tussen de ene worp en de andere. Soms veel mannen, soms juist veel vrouwen. Hoe oud zijn ze nu? Sommige mannetjes zijn laat met het kleuren en vormen van de gonopodium.

Ik heb niet opgeschreven wanneer ze geboren zijn, maar ik denk dat ze een week of 5 oud zijn...
nou ja, ik wacht dan gewoon ff af, misschien is het over een tijdje beter te zien.
groetjes, Anja

5 weken is nog wat vroeg naar mijn ervaring. Hier duurt het soms langer voor het zichtbaar mannen blijken te zijn. Ik zou het nog even aankijken.

Na 2 dagen kun je het al zien. Een vrouwtje heeft een stipje boven de aarsvin, en een mannetje niet.

Man
sGH3uJYrYAFlr92rcaK5fVGCoNvm0Exv.jpeg

Vrouwtjes
sGH3uJYrYAFlr92rcaK5fVGCoNvm0Exv.jpeg

ik denk dat we dan jouw fototoestel moeten lenen, Botia, want ik kan mijn vissen niet zo goed bekijken als nu jouw foto's. super helder en vergroot zeg!
en ze blijven ook nooit eens rustig stilhangen als ik ze wil bekijken... doen ze volgens mij gewoon expres... hihi.
groetjes, Anja

Botia heeft gelijk. Het is al vrij snel te zien met welk geslacht men te maken heeft. M.u.v. een geheel zwart visje zal dat wat lastiger worden bij zo'n jong visje.

Zou he misschien kunnen liggen aan de temperatuur? Ik hield mijn guppen eerst ik koud water, alleen maar mannen, nu is het warn water en allen maar dames...

Bij reptielen bepaald de temperatuur het geslacht....of dat ook voor vissen geldt weet ik niet

AnjadW zei:
ik denk dat we dan jouw fototoestel moeten lenen, Botia, want ik kan mijn vissen niet zo goed bekijken als nu jouw foto's. super helder en vergroot zeg!
en ze blijven ook nooit eens rustig stilhangen als ik ze wil bekijken... doen ze volgens mij gewoon expres... hihi.
groetjes, Anja
Dit zijn foto's van internet. Maar met het blote oog is het ook vrij goed te zien hoor.

Ik heb het wel andersom gehad. Nouja, gewoon geen enkele vrouw tussen de tien jongen die overbleven. De keer erop van de 13 maar 2 vrouwtjes. Ik zat ook al aan de temperatuur te denken maar ik kan geen bron op het internet vinden die dit ook beschreven heeft.

Ik heb het idee dat in sommige stammem er een genetisch scheve verhouding zit in man/vrouw.

Ik heb endlers gehad die ongeveer 50%man en 50%vrouw in hun nakomelingschap had. En een stam waarbij het 90%man en 10% vrouw was. De omstandigheden waren echter gelijk.

Ik weet het niet,
Ik had zelf guppen van een stam gekregen die kregen allemaal dames toen ze ik warm water kwamen. Op een moment ging degene van wie ik de gups kreeg verhuizen en nam ik dus alle guppies over. Zij had ze in koud water, het was dezelfde stam maar zij had aleen heren. Ze zijn bij mij gegaan naar warm water en jahoor, alleen dames!
Of het moet allemaal puur toeval zijn...

Environment dependent sex determination. Temperature dependent sex determination is er een voorbeeld van.
Een gekend fenomeen ook bij vissen komt het voor.

En zo klinkt dit eigenlijk ook wel.

Mascha, ik heb de tekst ff zitten lezen, maar zo goed is mijn Engels nou ook weer niet dat ik daar veel van begreep. maar goed, ik begrijp dat het dus wel degelijk afhankelijk kan zijn van de temperatuur. ik vroeg me af wat de norm zo'n beetje was, maar als het zo af hangt van de temp en meerdere factoren, is er dus niet echt een norm...
groetjes, Anja

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan