Wat is er nieuw

Guppen in gezelschapsaquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jenny123
  • Startdatum Startdatum
J

Jenny123

Guest
Hallo🙂

ik ben nieuw op dit forum, heb al wel enige tijd een aquarium.
Eerst een kleintje, nu een grote.

Ik heb een aquarium van 120 cm.
Hierin zit:

1 appelslak
2 anatome helena's (slaketende slak)
25 japonica garnalen
24 neon tetra's
9 guppen (mannen, Poecilia ret. Guppy blue metallic)
1 danio goud (1 is doodgegaan, bedoeling is er een paar bij te zetten)
1 bettaman rood
3 betta vrouwtjes
1 vuurstaart
wat algeneters (otocinclus arnoldi en siamese algeneter goud)

De guppen zijn nogal druk en vechten met elkaar.
Ik had destijds wel advies in de dierenwinkel gevraagd, omdat er zoveel mannetjes bijeen zitten. Ze zitten er nu zo'n maand in.

Ik heb de dierenwinkel gebeld omdat er een gup is met een aangevreten staart. Ik mag ze terugbrengen en eventueel iets anders meenemen.
Er is geen probleem met de betta en guppen, die laten elkaar met rust.

wat adviseren jullie?
Ik heb niet eerder guppen gehad🙂
Wel tetra's, garnalen en danio's.

Bedankt alvast!

Welkom op het forum.

Guppen zijn leuk, maar qua voortplanten zijn het net muizen en ander ongedierte met 4 poten.
Oftewel continu jongen in je bak. En dat kan tot overbevolking komen.

Dag Fozzy,

ik heb alleen mannetjes guppen.
het probleem is dat ze steeds achter elkaar aan gaan en vechten zelfs

Ze verdedigen hun territorium denk ik. En geen vrouwtjes om hun lusten op te botvieren. Dus gaan de mannen achter elkaar aan t jagen.

Jenny123 zei:
Dag Fozzy,

ik heb alleen mannetjes guppen.
het probleem is dat ze steeds achter elkaar aan gaan en vechten zelfs
Gupmannen alleen zijn gefrustreerd omdat je hen hun natuurlijk gedrag ontneemt en dat is veel paren. Nu willen ze met elkaar paren wat jij aanziet voor vechten.

Dat er af en toe een scheurtje in een staart zit dat hoeft daardoor niet te komen.

Ook zijn Guppen te druk gezelschap voor bij een Betta. Je weet dat een Betta drijfplantjes wenst?

@Fozzy: Een territorium hebben Guppen niet.

Betta,s vreten ook staarten aan,hoor.

Vooral bij mooie guppen.

@botia: ja ik weet het maar ik kan plaatselijk niet aan drijfplanten komen.
Wel heb ik veel plantjes erin, waaronder veel die hoog zijn. Er is voldoende beschutting.

ik let steeds goed op maar de betta en guppen laten elkaar met rust.
al is de combinatie vaak niet goed. Ik had dat destijds in de winkel gevraagd en het kon best, werd er gezegd. Gelukkig gaat het nog goed.

wat kan ik nu het best doen betreft de guppen? terugbrengen? andere oplossing? zo laten?

Denk toch echt dat de mannen onderling uit willen vechten wie de Alfa-man, de baas, is...als dat dan geen territorium drang is...hoe wil je het dan noemen? Rangorde bepalen?

Ligt eraan, wat wil je met de Betta, blijft die alleen?

Dan is er niets aan de hand.

Vrouwtjes toevoegen. 😉 Meestal zeggen ze 1m/2v maar naar mijn ervaring kan 1:1 ook prima. Zelf weet ik niet eens wat bij mijn Guppen de geslachtsverhouding is. Ik denk zelf iets meer mannen dan vrouwen.

De Betta's zullen de meeste jongen wel opvreten. Vooral als drijfplanten ontbreken

De betta blijft als enige man, heeft 3 vrouwtjes.
Ik laat het maar zo en probeer afwisselend te voeren.
Misschien nog wat vrouwtjes erbij. Ik wacht het maar even af.

Bedankt!

Fozzy zei:
Denk toch echt dat de mannen onderling uit willen vechten wie de Alfa-man, de baas, is...als dat dan geen territorium drang is...hoe wil je het dan noemen? Rangorde bepalen?
Er is geen randorde. Ze willen gewoon paren, hun driften kwijt.

Dat zie je bv ook bij eenden. Ik weet een kinderboerderij vijver met alleen woerden van de gewone eend. Dat gaat altijd goed behalve in het voorjaar (eenden hebben anders dan bij andere vogels echt een penis, maar deze is alleen in het voorjaar 2 maanden bruikbaar). Ze worden dan zo hitsig als wat en verzuipen moedwillig een soortgenoot waarna ze het lijk dagen lang de hele dag verkrachten met zijn allen. Om zo toch hun driften kwijt te kunnen.

Deze guppen willen ook hun driften kwijt.

Wat kunst guppen in de bak doen? 😀

Kunnen ze hun gang gaan. :thumbs:

Bertus zei:
Wat kunst guppen in de bak doen? 😀

Kunnen ze hun gang gaan. :thumbs:
Een opblaasvis. 😉

WsIWhuwuGiQRYyLHgZ6s1-g0g_-r0FqU.jpeg

Danio's zou ik trouwens niet met Betta's houden ze zijn veelte druk. Ook wensen ze een flinke stroming, iets wat Betta's juist weer niet wensen.

Betta's wensen trouwens voer met een hoog dierlijk gehalte, en Guppen willen juist een voeder met een hoog plantaardig gehalte. Hou hier dus rekening mee.

Je anatome helena's kunnen trouwens je appelslak opeten hoor.

Yilleke ik had dat gevraagd en dat kan niet want de appelslak is veel te groot.
De A. helena's zuigen kleine slakken leeg.

Botia, ik heb een het aquarium zo ingericht dat niet overal stroming is.
Ik voer tropische vlokken, guppenvoer, 1x per week komkommer en diepvriesvoer

Jenny123 zei:
Botia, ik heb een het aquarium zo ingericht dat niet overal stroming is.
Ik voer tropische vlokken, guppenvoer, 1x per week komkommer en diepvriesvoer
Dan hebben de danio's ws te kort stroming. Ook zijn het snelle zwemmers die qua temperatuur koeler moeten dan derest.

Ook vinden Betta's druktemakers zoals Guppen en Danio's niet zo prettig.

Een goed bestand opbouwen is een heel gepuzzel.😉

Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik heb geen appelslakken maar als je googled en ook op dit forum zijn de meningen daar verdeeld over.

Helena's vermoorden wel degelijk grote slakken soorten probleem is alleen dat ze deze idd niet kunnen opeten, waardoor de slakken lijken gaan rotten en dat is puur vergif voor je bak....!

Greetzz BigSmoke

Ik heb zelf ook een gezelschapsbak en naar mijn mening passen de guppen er heel goed in. Mijn verhoudingen zijn 1 man op 2 vrouwen, en dat gaat heel goed. Laatst had ik een vrouwtje dood en toen merkte ik inderdaad dat de mannetjes licht agressief gedrag vertoonde. Maar nadat ik er een nieuw vrouwtje bij had gezet was dit over.

Mijn ervaring leert ook dat het ene mannetje meer 'paringsdrang' heeft dan het andere, dus soms kan het zo zijn dat er op een mannetje wel drie vrouwtjes nodig heeft om aan zijn behoefte te voldoen. De enige manier om hier achter te komen is zelf onderzoeken wanneer de mannetjes niet meer vechten. Meer vrouwtjes dan mannetjes kan in ieder geval nooit kwaad 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan