Wat is er nieuw

guppen krom

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pris270
  • Startdatum Startdatum
P

Pris270

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb een dringend vraagje en zou graag jullie advies willen.
Sinds eergisteren groeien mijn guppen krom. Zowel de mannetjes als de vrouwtjes. 2 van mijn vrouwtjes zijn inmiddels gestorven. Wat kan deze ziekte zijn? Ik heb me inmiddels sufgelezen, maar eigenlijk nog niets gevonden wat echt aansluit.

Wat is je bakmaat ?
75 liter

Wat zijn je waterwaarden ?
Volgens de strips zijn mijn waterwaardes goed. de precieze waardes kan je hier helaas niet van aflezen.

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Ik ververs 1x in de week 20% van het water.

Om welke vis(sen) gaat het ?
9 guppen van ongeveer 7 maanden oud. Ze zijn volwassen. 3 mannetjes en 6 vrouwtjes

Wat zijn de medebewoners ?
Geen

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laatste tijd ?
Nee

Wat is het ziektebeeld ?
(beschrijf het zo precies mogelijk)
De vissen trekken binnen een dag krom. Eten nog wel maar bewegen verder weinig. Ze worden vaal van kleur en knijpen met hun vinnen.


Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Op advies van de dierenwinkel gisteren vitamine aan het water toegevoegd ( vivocell)

Hoelang heeft de vis het al?
2 dagen

Heb je de vis al lang?
Zo'n 6 maanden.

Heb je een foto van de symptomen?
Komt eraan!!

Is er iemand die enig idee heeft over wat voor soort ziekte ik in mijn bak heb?? Alvast bedankt!!

Groetjes priscilla
 
geen idee, maar had gistern ook zo opeens een kromme vis er in zitten.. rest doet het goed...
 
Het zit in de genen van de vis.
Als de moeder van je guppy's krom was of de moeder van de moeder het had komt het terug.
Dit is erfelijk.
Ik had vroeger ook guppys en deze trok ook krom.
Sommige jongen van de guppy kregen het ook.
Laats had ik terug vrouwtjes en ze hebben het allemaal behalve een.
Ik denk dat er weinig aan te doen valt 🙁
Dit komt waarschijnlijk door inteelt .
 
Om je al even te helpen heb ik ook even een minuut gezocht.

Dat suf gelezen zal dus wel meevallen.

Botia zei:
Dierenwinkel Guppen zijn door inteelt erg zwak en zeker geen beginners visjes meer. Deze visjes moet je erg warm houden
(26/27 graden)2x per week 40% waterverversen en dan nog hou je ze vaak niet langer dan een maand nog 8 in leven. Dat krom
trekken zie je heel vaak als je ze niet houdt waarop je zemoet houden en ook speelt voeding een grote rol.

Hoop dat t geen probleem is dat ik een eerder antwoord van je quote hier Botia 🙂
 
@guppy5 en webhond.
Het lijkt me sterk dat dit aan inteelt ligt omdat ik de vissen al enkele maanden heb. Bij vergroeiing door inteelt zou dit al eerder te zien moeten zijn lijkt mij. omdat de vissen op verschillende plaatsen zijn aangeschaft kan het niet zo zijn dat ineens alle vissen door inteelt om dezelfde reden sterven.

Ik heb goed geobserveerd en ben tot nog een ontdekking gekomen.ze schuren langs het grind en vermageren er ook bij.

Iemand nog andere idee�n?
 
Had Botia gequote omdat ie hier de guppenkenner is. Inteelt hoeft niet in jouw bak te
gebeuren maar is al lang en veelvoudig in de winkel gebeurd. Je afstammelingen hiervan
zijn dus ook al vele malen zwakker.

Ook laat je waterverversing zien waarom ze waarschijnlijk schuren.
Je ververst per week 20 % terwijl 2 x 40 % word aangeraden. Het
magere zou kunnen komen door de het voerbeleid. Maw, hoeveel /
kwaliteit en hoe vaak.

Denk dus toch dat die hele quote je probleem omschrijft. Vandaar
dat ik em plaatste.

Een andere probleem zou een bacteri�le infectie kunnen zijn, maar
dat gaat mijn pet te boven dus dat laat ik aan anderen over.


Misschien is het handig dat je je waterwaarden eens plaatst ?
Die beloofde foto in de start post zou ook handig zijn 🙂
 
@ webhond

Ik snap dat het zeer lastig is om inteelt te voorkomen en dat dit in de winkel gebeurd. Vandaar ook mijn keus om bij aanschaf, de guppen op verschillende plaatsen te kopen om dit zoveel mogelijk te beperken. Ik zou het dus snappen als er 1 vis ziek zou worden of zou sterven aan de gevolgen hiervan. Maar niet ineens een hele bak.

Ik voer ze afwisselend. Ze krijgen 1x per dag voeding. Zowel diepvriesvoeding als spirulina flakes.
De voeding die ik erin gooi eten ze ongeveer in 5 minuten op, Dit heb ik opgezocht. De vermagering zou ik hier dus ook niet aan wijden. Buiten dat zou ik de vermagering opgemerkt hebben. Van een goed postuur naar mager door voeding lijkt mij enkele dagen langer te duren dan nu.

Het verversen van het water moet ik dan duidelijk meer gaan doen. Het advies wat ik in een winkel kreeg was 1x per week 20%. Vandaar dat ik dat zo gedaan heb. Bedankt voor deze informatie, kan ik daar alvast mee aan de slag!

Gezien alle klachten neig ik zelf ook naar een bacteriele ziekte. Is er iemand anders die hier meer verstand van heeft en mij eventueel wat meer informatie kan geven over de symptomen die ik genoemd heb in combinatie met een bacteriele ziekte?

Ik ga z.s.m. naar de winkel om mijn waardes op te laten meten en zal dit dan doorgeven op het forum.
Ik ga gelijk even proberen om de foto erop te zetten. Gisteren lukte dit helaas niet!
 
488618pris270_0_82_20140426_113203.jpg


hier een foto van de volgende gup die de verschijnselen over gaat nemen. De vermagering is hier duidelijk te zien. Ze lijken langwerpig te worden.
 
ik heb de zelfde taferelen gehad als wat jij nu hebt , heb ooit voor een spot prijsje , vrij zuivere guppen kunnen krijgen .

En toen was ik er van af..

De na kweek was ook perfect..indetiek aan de ouders
 
Bedankt voor alle reacties.. ik ben op dit moment aan het behandelen met bactopur op aanraden van de dierenwinkel. Hij heeft de vissen bekeken en het water getest. Gaf aan dat de waardes goed waren, en sloot inteelt uit omdat ze op een andere wijze krom groeiden dan bij inteelt.
de vissen worden weer actief en knijpen niet meer met hun vinnen! Bacteri�le infectie dus. Helaas heb ik er wel een paar vissen door verloren, maar het is niet anders!!

Nogmaals bedankt allemaal..
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan