Wat is er nieuw

Guppen kweken

Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
195
Leeftijd
20
Als je guppen wil kweken voor verkoop. Kan je de zwangere vrouwtjes dan het beste apart zetten of gwn bij de rest laten zwemmen? Bij de rest worden er vaak een aantal opgegeten maar weet niet of apart zetten de bevalling erg goed stimuleerd.
 
Apart zetten zal vaak veel stress geven en ik denk dat je van de verkoop niet veel moet verwachten qua prijs want er zijn genoeg mensen die ze voor een prikkie verkopen omdat ze ervan af moeten.
 
Ik denk dat @stanovic je er alles over kan vertellen als Guppenkweker.
 
Als je guppen wil kweken voor verkoop. Kan je de zwangere vrouwtjes dan het beste apart zetten of gwn bij de rest laten zwemmen? Bij de rest worden er vaak een aantal opgegeten maar weet niet of apart zetten de bevalling erg goed stimuleerd.
Waarom wil je guppen proberen te verkopen.
 
Waarom wil je guppen proberen te verkopen.
omdat ik er teveel heb, het leuk vind om er mee bezig te zijn en er een leuk centje aan kan verdienen (heb een aantal geïnteresseerden voor een leuk prijsje).
 
Nou ik vraag me af wat voor Guppen je hebt want als ik op MP kijk dan krijg je er in de regel niet echt veel voor. Maar goed als je het leuk vindt dan is dat ook belangrijk.
 
Goed idee

Guppen doen het gratis dus dan kun je zo je hobby bekostigen.
Wat iemand anders ook zegt anders heb ik nog wel hennepzaden voor erbij😀
 
Wat iemand anders ook zegt anders heb ik nog wel hennepzaden voor erbi
Breng jij de leden nou niet op verkeerde gedachten:pp
Wat jij met die zaden moet dat vraag ik maar niet want je doet ze vast niet in je yoghurt🤣
 
omdat ik er teveel heb, het leuk vind om er mee bezig te zijn en er een leuk centje aan kan verdienen (heb een aantal geïnteresseerden voor een leuk prijsje).
Wil je serieus kweken? Of gewoon vermeerderen?
 
Nou ik vraag me af wat voor Guppen je hebt want als ik op MP kijk dan krijg je er in de regel niet echt veel voor. Maar goed als je het leuk vindt dan is dat ook belangrijk.
ja niet dat het om honderden euro’s gaat hoor haha, maar krijg 1 euro per gup en als je er dan in een keer 20 verkoopt heb je als 17 jarige, zonder moeite een redelijk leuk centje te pakken 🙂
 
Ja kweken/vermeerderen… Het gaat erom dat de vrouwtjes zwanger raken, baby’s krijgen en dat ik met de baby’s overblijf. Welk begrip iemand daaraan wil koppelen wil ik graag weten, want heb eerlijk gezegd geen idee😅
 
Voor serieus kweken heb je minimaal 8-10 aquaria per stam nodig wil je het goed doen. Kijk ook eens op de link die eerder plaatste.

Zomaar wat guppen vermeerderen zonder enige selectie of kennis van enige erfelijksheidsleer kan iedereen. De vrouwen zou ik niet apart zetten, Dat zorgt alleen maar voor onnodige stress, Met genoeg drijfplantjes blijven er altijd wel jongen over.
 
Ja kweken/vermeerderen… Het gaat erom dat de vrouwtjes zwanger raken, baby’s krijgen en dat ik met de baby’s overblijf. Welk begrip iemand daaraan wil koppelen wil ik graag weten, want heb eerlijk gezegd geen idee😅
In jouw geval komt het gewoon neer op vermeerderen. En dat kan ook prima. En jazekers heb je gelijk dat het voor een 17-jarige leuk bijverdient is en je hoeft er niet eens je huis voor uit.
Als je echt serieus guppen wilt kweken zoals wij als serieuze guppenkwekers dat doen, dan komt zoals Botia het al stelde meer om de hoek kijken. Met name bij lijnkweek. Dan kweek je op bepaalde eigenschappen (wat die dan ook moge zijn) en dan ben je idd meer ruimte kwijt aan het aantal bakken. Al was het maar voor de afgekeurde exemplaren. Maar als serieuze kweker, begin je met een aantal kweekparen of -groepjes. Het kost naast meer tijd ook nog eens meer geld.
Maar goed, in jouw geval is dit geheel niet aan de orde en kun jij je prima richten op het enkel vermeerderen van willekeurige guppen. En op zich kun je dan met één bak af. Als je maar zorgt dat het aantal vissen niet echt overschreden wordt t.o.v. de inhoud van de bak. Want dan is het weer tijd om wat guppen van de hand te gaan doen. Dan is het weer kassa voor je.
 
apart zetten werkt helaas niet. heb ik ook en x geprobeerd toen ze zwaar zwanger was en telkens achterna werd gezeten. dus heb ik dr in n ander aquarium gezet maar ze bewoog echt niet meer.
als je guppies wilt overlaten moet je er ze gewoon uitscheppen en ergens anders indoen.
doe dat zelf ook, plastic bak met filter heater en pomp en een zwevend plantje met wat wol zodat ze kunnen verstoppen. en als de guppen groot genoeg zijn dat ze niet meer in de mond van de ouders passen gaan ze weer terug
 
Stress voorkomen is denk ik belangrijk bij een zwangere dame.
 
waar woon je ongeveer? Als ik advies mag geven om geld te verdienen. Zou ik eerder je bak vol gooien met planten en die verkopen. Levert vaak meer op en het groeit sneller als een gup. Moeten ze alleen iets beter eruitzien als hoe ik net zag
 
Tja met de hobby geld verdienen gaat miet zo makkelijk en vaak valt dat erg tegen hoor.
 
Het is in de regel onze hobby en dan heb je vaak niet de insteek om eraan te verdienen en hobby s kosten nu eenmaal geld. Wel kan het leuk zijn als je iets van de kosten kan terugverdienen.
 

Tja, tis maar wat je jezelf voor houdt. Als ik rijk kan worden met mijn hobby teken ik ervoor
Ik heb zelf nog niemand in de hobby ontmoet die dat is gelukt. Zou wellicht kunnen als je beroepsmatig gaat kweken maar dan kun je het niet alleen maar een hobby noemen.
 
apart zetten werkt helaas niet. heb ik ook en x geprobeerd toen ze zwaar zwanger was en telkens achterna werd gezeten. dus heb ik dr in n ander aquarium gezet maar ze bewoog echt niet meer.
Dit kan idd zo zijn. Maar dat hoeft niet. Het verschilt nu eenmaal bij iedereen of dit zo werkt of niet. Dus het is geen vaste stelling dat het niet werkt. Dan zou je kunnen uitzoeken wat er aan de hand is dat het vrouwtje ineens niet meer beweegt.
en als de guppen groot genoeg zijn dat ze niet meer in de mond van de ouders passen gaan ze weer terug
Bij mij kan ik de guppen gewoon laten jongen in de bak met andere volwassen exemplaren. Die van mij laten hun jongen met rust. Het kan per sierstam verschillen of volwassen exemplaren de jongen najagen of niet. Maar het is ook vaak een kwestie van laten wennen aan zeer kleine metgezellen. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe soort aan levendbarende (kan bijv. een gup zijn) aanschaf dan heb ik de voorkeur voor halfwas en jonger. Meerdere formaten kan helpen om het najagen van jongen tegen te gaan.
Tja, tis maar wat je jezelf voor houdt. Als ik rijk kan worden met mijn hobby teken ik ervoor
Het hangt er ook vanaf wat men veel of weinig vindt aan wat men verdient. Het is wat relatief te noemen.
Ik heb zelf nog niemand in de hobby ontmoet die dat is gelukt. Zou wellicht kunnen als je beroepsmatig gaat kweken maar dan kun je het niet alleen maar een hobby noemen.
Het is grotendeels zeker waar dat echt dik verdienen aan visverkoop meer op en sprookje lijkt dan werkelijkheid. Ik kan uit eigen ervaring stellen dat vele standhouders (heb het niet over grote bedrijven) op een relevante beurs er ook nog een baan bij hebben om rond te kunnen komen. Het lijkt allemaal wel mooi maar het is niet de doos van Pandora. Maar als we naar winkels kijken en weten wat de marges zijn, is het ook niet zodanig dat men er behoorlijk op verdient t.a.v. de inkoopsprijs. Dat kan best nog wel tegenvallen. Daarom is het voor de detailist gunstiger als men meer vissen kan verkopen om toch een beter verdienste te kunnen draaien. En dan heb ik het enkel nog over het verschil van verkoopprijs t.o.v. de inkoopsprijs. Hier is nog niet meegerekend de derving die en detailist heeft met het tijdsbestek waarin een vis wordt verkocht. Want hoe langer een vis in een verkoopbak blijft, des te meer derving het betekent. Want je zit met onkosten zoals voer, water en energiekosten. Laat staan dat je nog met personeelskosten zit die mede daaruit moet komen.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ja ze zijn natuurlijk nog erg vatbaar voor alles
      Terug
      Bovenaan