guppen kweken


L

LoraineMSH

Guest
Ja das niet zo moeilijk weet ik omdat ze toch wel aanjongen als konijnen. :p
Maar nu de vraag hoe het aan te pakken.
Ik heb axolotls en die lusten graag guppies, maar om die telkens nieuw te kopen is toch best een prijzige business.
Vandaar dus het plan om wanneer de te koop staande axolotls weg zijn, de 60x30x30cm weg te doen en te vervangen voor een 80x40x40cm.
Dan de axolotls overzetten in de 80x40x40cm en de leegstaande 60x30x35cm vullen en inrichten (met heul veul planten enzo) voor de guppen.
Maar dan komt het stukje selecteren, want als je dan toch kweekt is het meteen leuk om voor een leuk kleurtje te gaan.
Ik zit te denken aan blauwe guppen, zoals de japanese blue, de pauwblauw, de tuxedo blauw of de blue glass waarbij er een sterke voorkeur is voor de japanese en de pauwblauwe.
Maar waar ga je vervolgens op selecteren?
Ik snap dat kromme ruggetjes of een verkeerde kleur iets is om op te selecteren, maar wanneer zie je bijv dat de staartvorm niet naar wens is?
En hoe snel zie je dat je mannen of vrouwen hebt?
Ik heb het liefst alles in 1 bak en wat niet voldoet gaat bij de axolotls in, wat wel voldoet is voor de kweek en deels voor de verkoop.
 
Als je alles in een bak wil doen is het totaal onmogelijk om selectief guppen te kweken. Je hebt daar veel meer bakken voor nodig.
 
Daar heb ik helaas de ruimte niet voor in mijn huidige woning, maar is zeker wel een optie als ik groter ga wonen. ;)
 
Is het anders een idee als ik eerst gewoon wat guppen ga houden en nakweek als voederdieren gebruik?
En eens in het jaar ofzo wat nieuwe guppen toevoeg van particulieren?
Als ik dan wat groter woon kan ik meer bakken kwijt (evt een stelling) en gerichter gaan kweken.
 
Kweken (oftewel fokken) met het doel om voedseldieren te krijgen is natuurlijk altijd mogelijk, heel veel mensen doen dat

Voor het selectief kweken van guppen staan hier een aantal interessante artikelen
 
Bedankt voor je link, kan ik mooi beginnen met goed inlezen. :D
Wellicht dat wanneer ik begin met de eerste kweek (dus de voedselkweek) ik al wel een bepaalde kleur uit kies gewoon omdat ik dat mooi vind. :)
Ga vd week zowiezo even langs Dobey om te vragen of ik m'n platy's en molly mag omruilen voor een paar gupmannen, kan ik meteen vragen of ik ook eens bepaalde gupvarianten kan bestellen.
 
Ik weet niet of een winkel als Dobey nu wel een geschikte zaak is om dieren te kopen waarmee je een bepaalde kwaliteit wil kweken. Ik zou eerder op zoek gaan naar een betrouwbare hobbykweker en daar een aantal dieren aan te schaffen die echt goed zijn.
 
Voor de kweek van voedseldieren heb ik geen topkwaliteit nodig en ik moet zeggen dat wat ik nu heb van ze er heel mooi uit ziet.
Ze zijn gezond, levendig, wel behoorlijk fel.
Ik heb nu een geel getijgerde en een gele met rode rand aan de staart van ze, had ook nog een blauwe neon en een rooodzwarte neon maar daarvan heeft de rode vastgezeten en de blauwe is inmiddels opgegeten.
Tzt als ik gericht ga kweken wil ik idd bij een kweker oid gaan kijken. :)
 
Ik ben ooit eens via google ofzo een variant tegengekomen die ik ontzettend gaaf vind, ben alleen de naam kwijt.
De gup is geheel blauw, zwart, rood of wit, kan geloof ik ook nog in andere kleuren voorkomen, heeft geen lichtere vlakken oid.
Hoe heten deze guppen eigenlijk?
 
LoraineMSH zei:
Ik ben ooit eens via google ofzo een variant tegengekomen die ik ontzettend gaaf vind, ben alleen de naam kwijt.
De gup is geheel blauw, zwart, rood of wit, kan geloof ik ook nog in andere kleuren voorkomen, heeft geen lichtere vlakken oid.
Hoe heten deze guppen eigenlijk?
flink googlen bracht me de oplossing :!
Moscow guppen! :D
 
Thnx voor de link, kan ik me goed inlezen.
Op de plaatjes staan echter allemaal 'tijgers' (zo noem ik als leek al die gemarmerde guppen), ik bedoelde echter zulke:
702-big-moscow-blue-guppy1.jpg

Green-Moscow-Guppy-Bryan-Chin.jpg

xskjv77dreMtBaTG3ss8z_poab_648r_.jpeg

ca-bay-mau-full-black-9.jpg
 
Dat soort Guppen moet je dus wel heel warm houden 26/27 graden. En 2/3x per week 50% water verversen is dus nodig.

Ook kunnen Guppen met zulke grote staarten niet eens meer paren. Couperen is noodzaak.

Ook voer je Guppen 2x per week levend of diepvries voer en verder bv Malawi blokken met een hoog plantaardig gehalte.
 
Ik heb momenteel Sera guppygranulaat staan, als dat nat wordt (ik geef het wel eens geweekt aan m'n landslakken) stinkt het verschrikkelijk naar algen, lijkt overigens wel wat op spirulina.
Maar nieuw voer is zo gehaald/besteld uiteraard.
Ik wil wel guppen die zich nog een beetje kunnen redden zonder al te veel menselijk ingrijpen (zoals dat couperen), dan kunnen ze beter gaan terugfokken op wat kleinere staarten.
 
trouwens, dat couperen... knippen ze dan gewoon een stuk af ofwat?
 
De foto's waar je mee aankwam zijn foto's van tentoonstellings dieren (erg mooie beestjes). Ik ben bij een kweker geweest die met zijn Guppen alle prijzen heeft gewonnen die je maar kan bedenken). Maar hij coupeerde dus ook Vader dieren die door hun staart niet meer achter de dames aankonden. Hij sneed dan schuin weg de helft van de staart af.

Dieren met zulke grote staarten schommelen door hun te zware staart ook door het water heen. je kan dat nog een beetje corrigeren door alleen mannen met een breed lichaam te selecteren maar dat is ook alles. In de huidige kwekerijen voor aquarium guppen in veelal Singapore kweken ze voornamelijk kort vinnige man Guppen met een breed lichaam welke je nu vaak in de winkels ziet.

GsGDfUQY-4rqwMSYuxu0diPSkhvnpjcv.jpeg


Ik voer zelf Malawi vlokken daar zit een heel hoog percentage spirulina in.

Bij Guppen kun je na 1 dag al het geslacht zien. Dames hebben een zwart puntje bij de aarsvin welke bij heren ontbreekt..
 
Ik ben altijd al blij dat ik de ogen kan zien bij het pasgeboren grut, maar weet nu iig waar ik op moet letten. :D
Een paar weken wachten met evt apart zetten kan denk ik geen kwaad?
Zo'n extreme staart dat ze er last van hebben hoeft voor mij niet omdat ik vind dat een dier niet beperkt moet worden, zo'n kort staartje vind ik ook niet echt wat.
Een beetje er tussen in vind ik wel mooi:
Tuxedo-blauw-m.jpg


Wb de voeding zat ik te denken aan gewoon een potje/zak spirulina te gaan halen en dat evt te mixen met guppengranulaat/tropische visvoer.
De guppen die ik nu heb krijgen dus guppengranulaat en zien er prachtig uit, vergelijkbaar zoals de mooie guppen op google terwijl het gewoon dierenwinkelguppen zijn.

ik heb zulke:
KJAq5IPaKSXGx-OFuQ5wF3AS1HFui0nL.png

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 0fa04093f6
De laatste is een eigen foto van een imo zeer mooie man, hij heeft een iets grotere staart als in jouw voorbeeld en een erg gaaf kleurtje.
 
De eerste foto laat een zgn Ribbon Gup zien. Zijn gonopodium is zo lang dat paren onmogelijk is. je kan ze alleen kweken dooreen Ribbon vrouw tegen een normaal vinnige man te zetten. De nakomelingen zijn voor 50% Ribbon. Dit geldt ook voor zgn lierstaart Zwaarddragers.

Op tentoonstellingen zijn ze uitgesloten van deelname

Paartje Ribbons.
7fOIc9VvGq5I22lNEIRXfSSMerxtXYHQ.jpeg


Lierstaart Zwaardddrager.
Man
10131.jpg


Een groot nadeel van een erg grote staart is ook dat de doorbloeding aan het eind slecht is. Vaak zie je dan ook een zwarte rand ontstaan van afgestorven weefsel wat uiteindelijk ook los zal laten (zie de onderstaande foto).

(toevallig is het voorbeeld ook een Ribbon)
Poecilia_Reticulata_M_028_800.jpg



Die man op je eigen foto is een mooie man,een zgn Sunset. Welke rond 1997 voor het eerst in de nederlandse winkels te vinden waren.

Wat de voeding betreft lijkt me dat een goed idee maar vergeet 2x per week wat dierlijk voedsel niet. En beide geslachten kunnen als jong wel tijdelijk samen.
 
Ik doelde meer op de staart bij wat ik mooi vind, wel goed dat je aangeeft dat normale voortplanting zo goed als onmogelijk is met zo'n lang gonopodium. :thumbs:
Iets om op te letten iig.

Momenteel krijgen ze 1x daags guppygranulaat en daarnaast 3-7x per week gedroogd voer (rode mug, tubifex en artemia), iets waar ze graag van snoepen.
Daarnaast eten ze de restjes van de axolotlpellets op, dus redelijk afwisselend allemaal. ;)
Wil tzt meer soorten voer bij gaan geven, diepvries bijv zogauw ik een vriezer heb en er komen ook nog wat potjes/zakjes Daphnia en wasmotlarven enzo.
 
De blauwgele man is inmiddels overigens verdwenen in een axolotlbuik, heb nu enkel de gele met rode staartrand nog over (en een babygup, 2 platy's en een molly).
 
Ik weet waar je op doelde. Maar ik ben niet van de korte uitleg. :)

Jammer van die Gup.
 
Botia zei:
Ik weet waar je op doelde. Maar ik ben niet van de korte uitleg. :)

Jammer van die Gup.

Dat je niet van de korte uitleg bent vindt ik alleen maar een pre hoor :thumbs:.
Soms lees je korte antwoorden waar je dan ook weer een boel vragen bij hebt. Duidelijkheid is ook belangrijk is mijn mening dus.
 
Bedankt voor je mening Jessicapilon. Ik vind duidelijkheid dus ook zeer belangrijk compleet, met duidelijke foto's bij de uitleg.
 
Dat je niet van de korte uitleg bent is alleen maar mooi, en erg leerzaam. :)

Inmiddels zijn de platys en molly verkocht voor een zeer vriendelijk prijsje.
De 2 overgebleven guppen zijn inmiddels verdwenen in een axolotl-buik.
Heb nu dus weer een bak zonder vissen, over ong 4 uur wordt de eerste axolotl opgehaald.
Nu hopen dat de 2e axolotl ook een beetje vlot verkocht wordt, dan kan ik de leegstaande bak gaan inrichten.
 
Inmiddels ben ik geheel bakloos.
Had na axo nr 1 een advertentie staan voor 2 van de 3 maar kreeg een mooi bod voor alle 3 bij een hobbyist die kweekplannen heeft en een prachtige bak (foto's mogen zien).
Dat plus dat ik momenteel erg weinig energie heb en de verzorging me daardoor wat te veel werd heeft me doen besluiten om dat bod te accepteren, wel nog een tegenbod gedaan van �10,- meer maar dan incl alle spullen (ex de bakken).
De bakken zijn inmiddels ook de deur uit, de pompen waren kapot en/of aan vervanging toe dus die lagen inmiddels al in de kliko, verlichting zat er niet op en heb voor de bakken �5,- en wat kattenspeelgoed gekregen.
Ging me ook meer om de ruimte weer terug te krijgen nu de bakken toch leeg stonden dan om de prijs.

Ben wel aan het overwegen om wanneer het wat beter gaat een nieuwe bak te gaan kopen en daar wat guppen(mannen) en wat Corydoras pygmaeus oid in te gaan houden.
Maar wel een bak met fatsoenlijke kap erop omdat mijn jongste kat zich anders voorziet van een extra verse maaltijd. ;)
Maat zal iets van 60x30 of mss 100x45 gaan worden, geen idee nog en kijk wel even hoe het in het voorjaar gaat en hoeveel ruimte ik dan heb.
 
Je hebt dan nog ff de tijd om over de grootte van de nieuwe bak na te denken. Probeer maar eerst rustig aan te doen. Ik snap het maar al te goed als je weinig energie hebt. Heb zelf de nodige fysieke mankementen ondanks dat ben ik nog wel volop bezig met mijn 60 bakken. Maar het tempo ligt wel wat lager als gebruikelijk op het moment. Maar als de fysieke klachten op een gegeven moment weer erger gaan worden dan zal ook ik moeten gaan inboeten met het aantal bakken hierzo.

Nou, ik hoop dat je er weer fatsoenlijk bovenop komt en weer van jouw hobby mag gaan genieten...
 
Klopt, ik woon sinds vorig jaar in Almelo. ;)

Ben nog steeds bakloos en heb nog maar 1 kat.
Begin nu wel weer een beetje aquariumkriebels te krijgen.
Zat te denken aan een bak van 80-100cm, bijv deze:
http://www.guppy.nl/aquaria/2582-ciano- ... 80-cm.html
en daar wat een schooltje of koppeltje mooi gekleurde vissen in te zetten, wat guppen (bijv groepje mannen of 2 mannen en 6-8 vrouwen), corydoras pygmaeus of julii oid en 2-3 Chinese? algenetertjes (die 'vlindertjes').
Zou dan op z'n vroegst dit najaar/winter worden dat de bak aangeschaft en opgestart wordt. :D
 
Bij die bak heb je maar 1 buis van 18W en dat is niet zo heel veel. Dan zou ik zelf liever zoiets nemen:

https://www.petsplace.nl/vis/dierenverb ... m~M-600892

Al passen daar niet de goedkope Philips buizen in van de bouwmarkt. Maar je hebt wat meer licht waardoor je meer keus hebt in planten die het goed zouden kunnen doen.
 
Bedankt voor de tip. :thumbs:
Ik ben me nog aan het ori�nteren en bekeek voor nu ff de prijs in verhouding tot de bakmaat. ;)
Mocht ik de Juwel gaan halen dan wordt het wsl een 90 of 100cm.
Viel me overigens wel op dat de prijzen behoorlijk zijn gestegen tov een aantal jaar terug.
 
Zou het overigens haalbaar zijn om een aquarium te (laten) maken en (filter)pomp, verlichting etc erbij te kopen voor �150,- � (absolute max) �200,-?
Ik zat dan te denken aan deze 100x40x40cm oid:
http://terramania.nl/terramania/index.p ... 30&lang=nl
Moet dan alleen nog een stevige onderkast zoeken of (laten) maken.
 

Terug
Bovenaan