Wat is er nieuw

Guppen met bekschimmel, hele bak behandelen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Siemie
  • Startdatum Startdatum
S

Siemie

Guest
Gister kwam ik terug van het weekend bij mijn ouders en zag ineens dat een van mijn guppen bekschimmel heeft. Het tweede vrouwtje verdenk ik er ook van maar bij die zie ik het niet zo duidelijk nog. Ik heb ook nog een mannetjes gup daar zie ik niks bij en ook de andere bewoners zie ik ook niks aan. Ik heb de vissen nog geen twee weken (aquarium was goed ingedraaid). Ik heb normaal nooit visziektes, ik denk dat ze dit al bij zich hadden.

Ik heb al gelezen over welke middelen je kan gebruiken (het is een bacterie). Het is mij niet helemaal duidelijk of een zoutbad hierbij ook helpt?
En als ik een middel koop, kan ik dan het best heel mijn aquarium behandelen of de guppen even apart zetten in een emmer met het spul? Ik heb geen reserve aquarium ofzo. Dus kan ze niet met filter etc zetten. Ook levert dat apart zetten weer stress op? Ik las echter ook dat de middelen slecht zijn voor de goede bacterien in je aquarium dus ook de pijp uit gaan?

Wat kan ik het beste gaan doen? Ik ga sowieso vanmiddag eerst flink water verversen.
 
Over zoutbaden kan ik je niet helpen maar ik zou heel je bak behandelen... Zeker luchtpomp niet vergeten aan te zetten tijdens behandeling.

Voor je bacteri�n zou wat nitrivec na de behandeling kunnen helpen.
 
Hmm een luchtpomp heb ik niet, maar die kan ik ook kopen natuurlijk. Filter aan de oppervlakte zetten is niet voldoende? Ik heb gelukkig wel een tweede aquarium draaien dus ik kan de filter daarvan na de kuur even uitknijpen in de bak? Gebruik liever niet tig middeltjes.
 
Een luchtpomp is wel handig om te hebben, wordt zeer aangeraden om de bak goed te doorluchten tijdens behandelen met medicijnen maar ook tijdens de zomer als het water te warm wordt. Als je een luchtpomp koopt, vraag dan ook een terugslagventiel, dit voor als de luchtpomp lager komt te staan dan je waterpeil. Anders kan er water in je luchtpomp komen en dat vindt ie niet fijn.

Je andere filter uitknijpen in je aquarium is ook een goed idee, al heb ik persoonlijk nog nooit problemen gehad met waterwaardes tijdens of na behandeling met medicijnen. Maar je kan het altijd doen en na de kuur je waardes misschien even meten.
 
Ik heb wel een luchtpomp maar die ligt heel handig nog bij mn ouders dus daar heb ik nu niks aan (heb een paar weken geleden mn aquariums van daar naar mn studenten huis verplaatst)
 
weet je wel zeker dat het bekschimmel is?? Mijn regenbogen hebben soms witte lippen door het stoten tegen de ramen...
 
Hmm ik zie ze nooit zo tegen het glas op zwemmen maar hoe zou ik het verschil zien?
 
fototje hier op het forum en vragen?? 😉
 
Het lukt me echt niet er een foto van te maken. Ze zwemt of te snel of hangt achterin. Maar heb even goed gekeken en fotos opgezocht en het is echt een dikke witte prop ook deels in de bek dus ik ben er toch wel vrij zeker van. Ben vandaag langs een dierenwinkel geweest maar die hadden helaas niks, en om bij een andere winkel te komen ging ik niet redden voor sluiting helaas. Heb nu een flink deel ververst en ga morgen naar een andere winkel die heel veel hebben en vast ook een geschikt middel. Hoop echt dat het goed komt, vind het zo sneu en heb ze pas net en vind ze juist zo leuk
 
Ja het gaat om mijn 60 cm bakje
 
Ik heb nu vanmorgen weer water ververst en heb nu esha 2000 erin, dat was het enige wat er nog mogelijk tegen werkt dat ze hadden daar.
 
Ik heb 3 dagen esha 2000 toegevoegd en gister trof ik de bak aan met een lading bruine alg, en verder lijkt het niet geholpen te hebben bij de gup. Ik ga nu proberen gewoon veel water te verversen, ga denk ik geen medicijnen meer toevoegen.

Ik heb geprobeerd een foto te maken van de bek van de gup maar dat lukt niet echt. Op de foto zie je ook niet zo goed dat het echt een soort wit spul is wat er op zit. Ze is trouwens nog wel actief en eet nog goed.

a6tt.jpg


dut5.jpg


po6o.jpg


6bfx.jpg
 
Het lijkt nu over te zijn, zie geen wit spul meer zitten. Alleen het bekje is een beetje misvormd maar ik denk dat dat zo blijft
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan