Wat is er nieuw

Guppen overleden dag na aankoop.

Fox

Well-known member
Lid geworden
8 januari 2022
Leeftijd
22
Ik heb gister 3 guppen gekocht bij onze lokale dierenwinkel, 2 hiervan zijn vannochtend overleden nadat ze een langere tijd al op de bodem hebben gelegen. Ze krijgen gewoon genoeg eten dus dit kan het probleem niet zijn hoop ik? De temperatuur zit op 24*C en is verder ook oke. Onze andere gup zit ook nu volledig op de bodem. Wij hebben ook een ancistrus erbij in zitten en die doet het in princiepe gewoon goed. Hij eet zn tabletten netjes op en zwemt door de bak heen.

Heb je een foto van de bak en de Gup en weet je zo de waterwaarden? Zover ik weet zijn de Guppen uit de LFS niet de sterkste dus dat kan ermee te maken hebben.

We weten de waterwaarden niet, hebben geen teststrips op dit moment.
De bak is de 20Liter bak van Superfish. Deze bak is zeer zeer tijdelijk omdat wij over minder dan 1 week een bak van ongeveer 300-400 liter hebben. Deze bak word dan verder alleen als een quarantine bak gebruikt.
De gup zwemt nu boven in, en doet die ook wel vaker dan de andere 2 die overleden waren. Maar hij ligt ook regelmatig in het grind beneden de bak.

Bijlagen

• 20220109_134416_HDR.jpg
    20220109_134416_HDR.jpg
    140.2 KB · Weergaven: 266
Beter test drupjes nemen ipv sticks. Zeker als je een 300 liter krijg en ga indraaien. Beter visjes halen als je grote aquarium klaar is waarom eerst in een 20 liter bakje doen? 20 liter is veel te klein vooral samen met een vervuilende anchistrus

Zou zo en zo even 15 liter eruit halen en vers erin doen dan weet je zeker dat het watertje goed zal zijn. Beetje zelfde temperatuur als je aquarium zodat je zo min moeilijk stress voor de 2 visjes veroorzaak. Als aquarium niet of slecht is ingedraait of je heb met filter geprutst zul je wat vaker water moeten verversen.

Kan natuurlijk ook gewoon ziek zijn maar zo sluit je watertje uit. Zie je vanzelf als gup in leven blijft en doet wat hij moet doen.

Is deze bak wel goed ingedraaid? Of beter gevraagd: op welke manier heb jij de bak voorbereid op de komst van de vissen?

Aan het water is direct te zien dat het niet pluis is. Ik zou een 100% waterwissel doen, heel simpel. Ongeveer dezelfde temperatuur nemen (20-25) en vissen weer erin zetten.

Misschien een stomme vraag, maar als er aankomende week een nieuwe bak komt waarom dan nu nieuwe visjes kopen?. Ik bedoel had dan gewacht tot de nieuwe bak stabiel is.

Ons is door de dierenwinkel vertelt dat dit prima kon voor een tijdje. Vandaar dat wij de vissen gekocht hadden al. Misschien bij nader inzien niet het beste idee.

Ons is door de dierenwinkel vertelt dat dit prima kon voor een tijdje. Vandaar dat wij de vissen gekocht hadden al. Misschien bij nader inzien niet het beste idee.
Ik begrijp het. Ik zou inderdaad wat hier boven gezegd een flinke waterwissel doen. Ik zou daarbij ook het gedrag van de visjes in de gaten houden en meerdere waterwissels per week doen, maar dan van 50% of zelfs 30%

Volledige 100% waterwissel gedaan, gup blijft toch op de bodem, geven hem zo wat voer.

Geen voer geven hoor! Het hele probleem is nu juist dat de vissen vergiftigd raken in een bak die nog niet goed de afvalstoffen (van voornamelijk het voer) kan verwerken. Met nog meer voer aanbieden maak je het frisse water juist weer in recordtempo vies. Vissen kunnen vrij lang zonder eten, ik zou dus zeggen laat het voerpotje de komende dagen even staan en ververs elke dag een groot gedeelte van het water.

Tip: even googelen op indraaien/stikstofcyclus/nitrogen cycle om deze problemen in de toekomst te voorkomen.

Geen voer geven hoor! Het hele probleem is nu juist dat de vissen vergiftigd raken in een bak die nog niet goed de afvalstoffen (van voornamelijk het voer) kan verwerken. Met nog meer voer aanbieden maak je het frisse water juist weer in recordtempo vies. Vissen kunnen vrij lang zonder eten, ik zou dus zeggen laat het voerpotje de komende dagen even staan en ververs elke dag een groot gedeelte van het water.

Tip: even googelen op indraaien/stikstofcyclus/nitrogen cycle om deze problemen in de toekomst te voorkomen.
ooh oke, dan laten we t even zo liggen. Bedankt!

Hoi welkom

Zou je nog antwoord willen geven op de volgende vragen

- hoe filter je je bakje
- hoevaak ververs je het water
- hoe lang heb je het bakje ingedraaid

- hoe heb je de visjes overgewend?

Standaard koolstof filter,
Volledige waterverversing gedaan vandaag, vanplan komende week om de dag 30-50% te vervangen.
Bak is ingedraaid voor 1 week, veels te weinig kom ik nu achter.
Visjes hebben in hun zak gezeten in het aquarium water voor zo'n 15minuten volgensmij.

Wij krijgen volgende week een bak van 800 Liter en die gaan wij 4-5 weken indraaien op de manier hoe het gewoon hoort.

Overwennen doe je niet door d ezak in het aquarium te hangen voor een kwartier en dan de vissen los te laten want de temperatuur is wel het minst belangrijkst met overwennen, d ecompleet andere bacteriecultuur is iets waar ze de grootste moeite mee hebben, dus overwennen doe je door ze in een schoon bamibakje te doen met het transportwater en dan verspreid over 2 uur telkens kleine beetjes aquariumwater toevoegen, vervolgens giet je het bamibakje in een netje leeg boven de gootsteen en laat je de vissen los in het aquarium (dus niet het transportwater in je bak doen)

Overwennen doe je niet door d ezak in het aquarium te hangen voor een kwartier en dan de vissen los te laten want de temperatuur is wel het minst belangrijkst met overwennen, d ecompleet andere bacteriecultuur is iets waar ze de grootste moeite mee hebben, dus overwennen doe je door ze in een schoon bamibakje te doen met het transportwater en dan verspreid over 2 uur telkens kleine beetjes aquariumwater toevoegen, vervolgens giet je het bamibakje in een netje leeg boven de gootsteen en laat je de vissen los in het aquarium (dus niet het transportwater in je bak doen)
Niet om weer de betweter uit te hangen of zo (🤣) maar op welke manier "went" een vis aan "een andere bacteriecultuur"? En al helemaal in twee uur tijd. Het immuunsysteem van vissen weert simpelweg alle bacteriën af die aan de poort staan. Of dat nu goede of slechte bacteriën zijn en hoe ze van de voornaam of de achternaam ook heten...

Niet om weer de betweter uit te hangen of zo (🤣) maar op welke manier "went" een vis aan "een andere bacteriecultuur"? En al helemaal in twee uur tijd. Het immuunsysteem van vissen weert simpelweg alle bacteriën af die aan de poort staan. Of dat nu goede of slechte bacteriën zijn en hoe ze van de voornaam of de achternaam ook heten...
Toch word deze methode het meest geadviseerd, guppen zijn dermate doorgefokt dat die enorm gevoelig zijn voor een nieuwe bacteriecultuur, dan is het overwennen in 2 uur het minste wat moet gebeuren, ik ken een serieuze hobbykweker die endlers kweekt (haalt ze zelf persoonlijk op uit overzeese landen) en die doet er dagen over om ze over te wennen, die gebruikt een spuit waarmee hij enkele mm's water per keer toevoegt

Toch word deze methode het meest geadviseerd, guppen zijn dermate doorgefokt dat die enorm gevoelig zijn voor een nieuwe bacteriecultuur, dan is het overwennen in 2 uur het minste wat moet gebeuren, ik ken een serieuze hobbykweker die endlers kweekt (haalt ze zelf persoonlijk op uit overzeese landen) en die doet er dagen over om ze over te wennen, die gebruikt een spuit waarmee hij enkele mm's water per keer toevoegt
Tsja, er worden nogal wat theorieën aangehangen in deze hobby, en methodes toegepast. Wat mij betreft is die kweker zijn tijd volkomen aan het verspillen. :juggle: Er zijn geen speciale bacteriestammen uit speciale gebieden waar vissen op een speciale manier aan moeten wennen. De beste bescherming tegen ziektes is simpelweg schoon, goed gefilterd water hebben, laag in bacterie-aantallen. Dan is een gezonde vis prima in staat om e.e.a. buiten de deur te houden. 🙂

Ik vind ook dat de guppen uit de winkel geen goede weerstand hebben.
Eens aangeslagen kunnen ze veel meer verdragen qua temperatuur en waterwaarden en dan spreek ik over de jongen die in het aquarium opgroeien.
Ooit werkte ik een tijdje in een aquarimwinkel, daar ging practies geen enkele gup langer mee dan 2 weken.
Voor transport uit de kwekerijen krijgen ze ook geen eten meer dat is dan om er zoveel mogelijk in een zak te transporteren dat ondermijnt ze want daarvoor worden ze intensief gevoerd en dat maakt de bacteriecultuur in het darmsysteem uit balans.
Laatst had ik dit met een hoogvinkarper van 10 euro precies op de bodem liggen en de volgende dag dood, ik belde de winkel en ik kon allleen de zelfde dag nog het water laten testen en anders niet.
Nou ben ik van plan de volgende keer me water voor aankoop te laten testen.
Overigens koop ik ook wel eens vissen van een tuincentrum waarbij er bij aankoop een formulier wordt meegegeven naar de kassa met op op de voorkant de soort , prijs en aantal stuks en op de achterkant in kleine letters dat ze niet verandwoordelijk kunnen zijn voor ziekte en/of sterfte bij de vissen die reeds in bezit zijn.
Ofwel de vissen van daar hebben geen quarantaine gehad dus op eigen risico introduceren wat dus neerkomt op zeer voorzichtig zijn met vissen uit verschillende lichtingen daar kruisbesmettingeen guppenpopulatie van honderden terug kan brengen tot slechts nog enkele exemplaren.
Ik zal binnenkort wel weer eens een nieuwe poging ondernemen omdat ik bij de watertestende winkel toch mijn gelijk wil halen, dan regiseer ik de feiten in een nieuw topic.:!

Tsja, er worden nogal wat theorieën aangehangen in deze hobby, en methodes toegepast. Wat mij betreft is die kweker zijn tijd volkomen aan het verspillen. :juggle: Er zijn geen speciale bacteriestammen uit speciale gebieden waar vissen op een speciale manier aan moeten wennen. De beste bescherming tegen ziektes is simpelweg schoon, goed gefilterd water hebben, laag in bacterie-aantallen. Dan is een gezonde vis prima in staat om e.e.a. buiten de deur te houden. 🙂
maar sinds wanneer ligt het aan bacteriën? ik dacht en heb altijd begrepen dat het juist om zouten/mineralen ging. En dat snap ik ivm osmotische waarde in de vis en buiten de vis. Maar hoe zouden vissen wennen in 2 uur aan de bacteriën in het water? Ik heb dit nog nooit gehoord om eerlijk te zijn. ZIjn bacteriën echt de reden en niet de mineralen?

Ik doe tegenwoordig altijd Plop en drop. Wel aan de temperatuur laten wennen.

Wanneer de waterwaarden veel verschillen dan hebben vissen weken nodig om daaraan te wennen en heb je een quarantaine bak nodig die langzaam naar die waterwaarden wordt gebracht.

Dat is dus tevens een goede reden om nieuwe vis in quarantaine te plaatsen. Ik wissel ook water uit. Water van aquarium bij nieuwe en anders om. Tuurlijk niet 2 uurtjes z on beetje 2 weekjes. Dat geeft de vis ook een tijd rust na de verhuisstress en kun je eerst monitoren of er iets loos is en eventueel ingrijpen zonder dat je het hele aquarium om zeep helpt met eventueel medicatie of andere gezonde vissen te belasten.

Er zit degelijk wel een verschil in bacterien die vissen mee brengen. Bij discus kun je bepaalde soorten uit bepaalde landen beter niet bij elkaar zetten omdat ze dood gaan van elkaars bacterien.

maar sinds wanneer ligt het aan bacteriën? ik dacht en heb altijd begrepen dat het juist om zouten/mineralen ging. En dat snap ik ivm osmotische waarde in de vis en buiten de vis. Maar hoe zouden vissen wennen in 2 uur aan de bacteriën in het water? Ik heb dit nog nooit gehoord om eerlijk te zijn. ZIjn bacteriën echt de reden en niet de mineralen?
Ligt niet aan de bacteriën inderdaad, ik ging er alleen op door omdat Nicolientje me triggerde. 😛

https://aquariumscience.org/index.php/4-9-un-bagging-fish/
Er zit degelijk wel een verschil in bacterien die vissen mee brengen. Bij discus kun je bepaalde soorten uit bepaalde landen beter niet bij elkaar zetten omdat ze dood gaan van elkaars bacterien.
Indianenverhalen van discuseigenaars die een oorzaak proberen te vinden voor slecht afgelopen verhuizingen van vissen.

Is het ook niet zo dat veel vissen bij de kwekers met veel te veel AB worden behandeld waardoor alle bacterien doodgaan en dus ook de goede die de afweer regelen en dat ze daardoor veel gevoeliger zijn bij de aankoop?

Het is hetzelfde alsdat jij je huis verwaarloosd en niet ziek word ervan, echter, kom ik op bezoek is de kans enorm groot dat ik er wel ziek van word, het is juist de andere bacteriedruk waar de vissen het meeste moeite mee hebben met verhuizen en niet de waterwaardes

Het is hetzelfde alsdat jij je huis verwaarloosd en niet ziek word ervan, echter, kom ik op bezoek is de kans enorm groot dat ik er wel ziek van word, het is juist de andere bacteriedruk waar de vissen het meeste moeite mee hebben met verhuizen en niet de waterwaardes
ja maar als je ziek bent en je komt in een schoonhuis wat is het probleem dan?

Als je bak vol zit met schadelijke bacteriën is het dan uberhaupt slim om er vissen in te stoppen?😉

Helaas heeft onze laatste gup het ook niet gehaald, onze pleco doet het overigens heel erg goed. Hij zwemt vrolijk de bak door en is actief. Ligt ook gewoon rustig op t stuk hout te knagen en eet ook goed.
Het water getest en is niks mis mee ook, dus we zullen t niet weten. Jammer dit 🙁

Helaas heeft onze laatste gup het ook niet gehaald, onze pleco doet het overigens heel erg goed. Hij zwemt vrolijk de bak door en is actief. Ligt ook gewoon rustig op t stuk hout te knagen en eet ook goed.
Het water getest en is niks mis mee ook, dus we zullen t niet weten. Jammer dit 🙁
We weten het wel: kruisbesmetting, guppen zijn daar enorm gevoelig voor

We weten het wel: kruisbesmetting, guppen zijn daar enorm gevoelig voor
Dat zou het dan wel zijn, maar dan zou onze pleco toch ook niet goed gaan? Zucht. Dit maakt me allemaal wel een beetje bang hoor voor onze grote aquarium project. (Geen zorgen we laten deze grote bak eerst goed indraaien voor minstens 4 weken) en halen ook testdruppels inplaats van stripjes die wij nu hebben voor onze kleinere bak.

Iemand nog idee waar we deze kleine bak voor kunnen gebruiken? Mogelijk quaranteine bakje? Of kweek van artemia?

Dat zou het dan wel zijn, maar dan zou onze pleco toch ook niet goed gaan? Zucht. Dit maakt me allemaal wel een beetje bang hoor voor onze grote aquarium project. (Geen zorgen we laten deze grote bak eerst goed indraaien voor minstens 4 weken) en halen ook testdruppels inplaats van stripjes die wij nu hebben voor onze kleinere bak.

Iemand nog idee waar we deze kleine bak voor kunnen gebruiken? Mogelijk quaranteine bakje? Of kweek van artemia?
Quarantaine bakje is een goed idee, die heb je altijd nodig.

Guppen van de dierenwinkel zijn echt heel zwak. Wanneer ik nieuwe guppen koop bij een dierenwinkel gaan er vaak minimaal 1 dood. Ik had bijvoorbeeld dat 1 na haar eerste bevalling in mijn bak direct dood op de grond lag. Waarschijnlijk hadden jou guppen een erg slechte weerstand door al de reizen en was de wissel naar ander water te veel voor ze.

Quarantaine bakje is een goed idee, die heb je altijd nodig.

Guppen van de dierenwinkel zijn echt heel zwak. Wanneer ik nieuwe guppen koop bij een dierenwinkel gaan er vaak minimaal 1 dood. Ik had bijvoorbeeld dat 1 na haar eerste bevalling in mijn bak direct dood op de grond lag. Waarschijnlijk hadden jou guppen een erg slechte weerstand door al de reizen en was de wissel naar ander water te veel voor ze.
Ik denk ook niet meer dat ik guppen ga plaatsen in mijn nieuwe bak, ik vind ze heel leuk maar ook zo eng. En het is natuurlijk ook een mentale klap elke keer als je een overleden visje van de bodem af moet schrapen. Ook niet leuk voor de andere vissen lijkt me. Samenstellen van de nieuwe bak is nog wel wat hoor, zoveel vissen die ik leuk vind haha.

ik weet niet wat voor pleco je hebt maar het zou goed kunnen dat een 400 liter bak er te klein voor is.

- lt mr las boven ancistrus dat moet helemaal goed komen :thumbs:]

Ik denk dat het niks met kruising van bacteriën te maken hebben maar eerder:
-of de guppen zijn gewoon slechte kweek, doorgefokt, gestressed, en/of ziek
- of de bak was niet goed ingedraaid na 1 week en met de ancistrus erbij is de vervuiling te hoog. (die beesten poepen echt voor 40 vissen)

zorg je ervoor dat de ancistrus tabletten heeft en soms groente? ze kunnen niet van alleen maar alg leven

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan