Ik vind ook dat de guppen uit de winkel geen goede weerstand hebben.
Eens aangeslagen kunnen ze veel meer verdragen qua temperatuur en waterwaarden en dan spreek ik over de jongen die in het aquarium opgroeien.
Ooit werkte ik een tijdje in een aquarimwinkel, daar ging practies geen enkele gup langer mee dan 2 weken.
Voor transport uit de kwekerijen krijgen ze ook geen eten meer dat is dan om er zoveel mogelijk in een zak te transporteren dat ondermijnt ze want daarvoor worden ze intensief gevoerd en dat maakt de bacteriecultuur in het darmsysteem uit balans.
Laatst had ik dit met een hoogvinkarper van 10 euro precies op de bodem liggen en de volgende dag dood, ik belde de winkel en ik kon allleen de zelfde dag nog het water laten testen en anders niet.
Nou ben ik van plan de volgende keer me water voor aankoop te laten testen.
Overigens koop ik ook wel eens vissen van een tuincentrum waarbij er bij aankoop een formulier wordt meegegeven naar de kassa met op op de voorkant de soort , prijs en aantal stuks en op de achterkant in kleine letters dat ze niet verandwoordelijk kunnen zijn voor ziekte en/of sterfte bij de vissen die reeds in bezit zijn.
Ofwel de vissen van daar hebben geen quarantaine gehad dus op eigen risico introduceren wat dus neerkomt op zeer voorzichtig zijn met vissen uit verschillende lichtingen daar kruisbesmettingeen guppenpopulatie van honderden terug kan brengen tot slechts nog enkele exemplaren.
Ik zal binnenkort wel weer eens een nieuwe poging ondernemen omdat ik bij de watertestende winkel toch mijn gelijk wil halen, dan regiseer ik de feiten in een nieuw topic.