Wat is er nieuw

Guppen, zijn ze wel zo "sterk"?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Siemie
  • Startdatum Startdatum
S

Siemie

Guest
Sinds begin december heb ik een trio guppen (1M en 2V) in m'n aquarium gedaan. Eerst kreeg m'n blauwe vrouwtje last van bekrot, dit is uiteindelijk weer over gegaan. Vervolgens is ongeveer 2 weken terug ineens m'n gele vrouwtje dood gegaan. Nou heb ik er maandag een nieuw vrouwtje bij gezet en nu is het vrouwtje dat ik nog had eergister dood gegaan...

Ik heb geen idee wat er nou mis gaat, de andere vissen lijken ook nergens last van te hebben en het lijkt of ze vrij plotseling dood gaan, het enige gedrag dat ik zie is dat ze van te voren wat rustiger zijn. Op deze manier schiet het dus niet echt op.

Iemand die ik erover sprak die zelf ook aquaria heeft die zei dat de guppen van tegenwoordig best wel zwak zijn omdat ze zo doorgefokt zijn en ook met antibiotica opgekweekt worden? Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Zou het misschien slim zijn om eens te kijken naar guppen bij iemand die ze voor de hobby kweekt, zijn die misschien sterker?
 
Guppen in de winkel stammen uit zeer verre inteelt lijnen. Deze zijn daardoor vrij zwak geworden. Je kan ze wel redelijk goed houden door het water zeer schoon te houden (2x per week 40% waterverversen) een hogere temperatuur dan normaal (26 graden normaal voor Guppen rond de de 22 graden). Ook (en dat ontbreekt vaak) hebben ze een menu nodig waarin een hoog aandeel aan plantaardige bestandsdelen niet mag ontbreken. bv speciale Guppyvoeders. En daarnaast 2/3x per week wat levend of diepvriesvoer.

Guppen die je bij een particulier koopt via bv Marktplaats zijn doorgaans veel sterker.
 
Ik ververs nu elke week zo'n 10 a 15 L (bak is 60x30x40). Meer verversen kan ik wel proberen maar dan krijg ik denk ik nog meer problemen met slechte planten groei en alg omdat ik dan al helemaal geen voedingsstoffen in mn bak meer heb.

Ik voer ze bijna alleen maar diepvries en heb momenteel draadalg in m'n bak waar ik ze aan zie plukken en geef ze ook wel eens guppen vlokken, misschien kan ik komkommer proberen. Ze krijgen trouwens ook niet elke dag te eten dus ik denk niet dat ik ze over voer.
De temperatuur is 22 graden en ik kan die niet veel hoger gaan zetten ivm gedoe van huisgenoten over de stroomkosten.
 
Dan zijn winkel Guppen voor jou niet geschikt. Dan kan je beter koraal platy's nemen, maar ook die willen een hoog gehalte aan plantaardige voeding. Bijna alleen diepvries is voor deze soorten niet goed.

Die koraal platy's vinden 22 graden ook perfect.
 
Passen die ook nog wel in een 60 cm bakje en zijn die uit de dierenwinkel dan wel wat sterker?
Ik zit nu dus nog wel met 1M gup en 1V gup. Dus misschien ga ik eerst nog proberen om ze via iemand te krijgen die ze zelf gekweekt heeft in de hoop dat die het wel volhouden.
 
Koraal Platy's kunnen in 60cm en zijn een stuk sterker.

Geen winkelguppen en guppen van een particulier samen zetten. Ze kunnen verschillende parasieten bij zich hebben waar ze zelf tegen kunnen maar de ander niet. Dat kan doden opleveren.

Soms gaat het goed en soms ook helemaal niet maar dat is de keuze die je maakt.
 
Oke hmm maar ja ik vind het ook sneu om nu 1 vrouwtje met 1 mannetje samen te laten zitten, heb ook nog niemand gevonden waar ik zelfgekweekte guppen kan halen dus misschien nog 1x een vrouwtje uit de winkel halen en anders het toch anders aanpakken. Misschien dan maar gewoon voor platy's kijken.
 
Ik denk dat er zat mensen zijn (in de buurt) die een guppy kwijt willen, hoor. Als je zegt in welke stad/dorp je woont, dan heb je misschien binnen een paar dagen een nieuwe gup.
 
Ik was inderdaad van plan om dan een oproepje te doen maar het hoeft al niet meer, het mannetje is vandaag ook ineens dood gegaan. 🙁 Gister vond ik hem wel iets rustiger maar zag verder niks geks aan hem en daarnet was ie dood. Heb nu dus nog 1 vrouwtje, die heb ik vorige week gekocht maar ik laat het denk ik voorlopig even zo. Vind het niks om steeds diertjes te kopen die steeds dood gaan.
 
Dan hoop ik dat ze nog tijd genoeg heeft om kindjes te krijgen die misschien voor een nieuwe guppykolonie zorgen. 🙂
 
Ja, wie weet kan je op die manier nog een guppen kolonie verkrijgen die een stuk sterker zullen zijn. Je Mannetje zal ws niet verwant zijn geweest aan dit vrouwtje.
 
Dit vrouwtje komt uit een andere dierenwinkel dan de andere 3 guppen die inmiddels dood zijn. Dus denk dat ze niet verwant zijn, wel beide dezelfde tekening (dit vrouwtje en het mannetje dat ik had). Zou kunnen dat ze nu zwanger is ja, heeft een week met mijn mannetje samen gezeten. Ik wacht het wel even af, geen idee of dit vrouwtje het langer vol gaat houden.
 
Dat zegt niets. De meeste winkels worden bevoorraad door de groothandel Ruinemans uit Montfoort. En komen ze van 2 verschillende groothandels dan kunnen ze nog van dezelfde kweker uit Thailand of Singapore komen.

Maar bij verschillende staartkleuren komen ze ook van verschillende stammen.
 
Hoelang is het geleden dat je haar gekocht hebt? Als het niet zo lang geleden is, dan was ze al zwanger. Ze doet dan volgens mij niets met zijn zaad. Ze zou er pas wat mee doen direct na haar bevalling. Maar ik weet niet of dit moment heeft plaatsgevonden.
 
Ik heb haar een week geleden gekocht. Vrouwtjes zaten in de dierenwinkel wel apart van mannetjes maar dat zegt niks natuurlijk. Ik durf nu nog niet helemaal zeker te zeggen of ze zwanger is of niet.
Misschien zijn ze dus wel verwant aan elkaar. Ik had ook een blauw vrouwtje maar die is ook al dood gegaan voordat ze jongen had.
 
Bij de kweker zitten beiden geslachten lange tijd door elkaar. Dus de meeste vrouwtjes komen al zwanger in de winkel.
 
Ja dus waarschijnlijk is ze al zwanger. Heb even goed gekeken en denk wel dat ze zwanger is. M'n andere vrouwtjes waren dat waarschijnlijk ook maar daar heb ik ook nooit jongen van gezien (opgegeten of nooit bevallen, ik denk het laatste want zag niet dat ze ineens dunner waren geworden).
 
Ik heb inmiddels 7 guppen gehad van september tot 2 maanden terug ofzo, ik ben ermee gestopt, ze zijn allemaal dood gegaan. Ik heb ook een zelf gekweekt mannetje van iemand gehad maar die is ook doodgegaan.
 
Heb mijn guppen nu al 5 maanden en alles gaat prima.
Ik heb ze in een aquariumzaak. Kan zijn dat ze daar beter zijn.
Denk ook dat het verschil tussen aquariumzaken zijn
 
Stefke. zei:
Heb mijn guppen nu al 5 maanden en alles gaat prima.
Ik heb ze in een aquariumzaak. Kan zijn dat ze daar beter zijn.
Denk ook dat het verschil tussen aquariumzaken zijn
Bijna alle dierenzaken, tuincentra's en aquariumzaken kopen van dezelfde groothandel.

Alleen de verzorging is bij een consument beter dan bij de ander.
 
Ja inderdaad heel vaak gehoord dat dierenwinkel guppen snel dood gingen. Wat ik dus maar raar vind want je verwacht van een speciaalzaak toch kwaliteit. Maar dierenwinkels vinden het vast prima, want dan halen mensen weer nieuwe vissies -_-

Zelf heb ik al jaren guppen en ik probeer toch wel af en toe een groepje baby's te ruilen met mensen via marktplaats.
Die zijn er dan ook weer blij mee. 🙂 Ik kan het echt aanraden (al test ik het wel altijd even uit met 2 eigen guppen of ik geen ziektes mee krijg waar de mijne van ziek worden. Ik doe niets meer in mijn bak zonder quarantaine periode 😛 )

Lijkt mij toch gezonder en er lijkt ook wel meer kleur te blijven ipv dat het uiteindelijk een mengelmoes van de kleuren
wordt door inteelt. Ik woon in de Zaanstreek voor wie interesse heeft 🙂
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet: :petjeaf:avond room, John, André, Mark.
      Terug
      Bovenaan