Guppies te snel in aquarium gedaan


P

Poemfish

Guest
Hallo allemaal,

als beginner heb ik gisteren een aquarium aangeschaft (60cm) met pomp (aquaball) en een plantje en twee guppies.
Op verkeerd advies van de verkoper hebben wij de guppies direct in het aquarium gedaan zonder deze eerst te laten inwerken (ik lees nu dat 2-3w gebruikelijk is) We hebben nog geen verwarmingelement maar het is binnen 25 graden.
De guppies happen nu naar lucht en eentje heeft het niet gered. ;( Is er iets wat we kunnen doen om de laatste in leven te houden? Vaker het water verversen of de vis terugbrengen naar de winkel?
 
Heb je dan geen luchtsteentje?
Laat de bak nou gewoon verder indraaien, de 3 weken.
Als het filter ingedraait is, komt het wel goed.
Nu dan geen water verversen.
Heb je er zuurstofplantjes in?
Blijft hij leven, is het goed, zoniet is het jammer,hoor.
 
Hoi Bertus,

We hebben 1 zuurstofplantje en gaan zo naar de winkel om er nog een aan te schaffen. Misschien wel meer dan een.. We hebben nog geen luchtsteentje. Helpt dat nog, denk je?
 
Helpt altijd. neem een bosje Cabomba, of waterpest, als ze dat hebben.
 
Je bak is zoals je al zegt niet ingedraaid en dat kan nu problemen geven omdat de bacteriecultuur niet op orde is. Kun je ook je waterwaarden meten?
 
Als ik jou was zou ik gewoon hopen als er een guppy overleeft, en anders het maar accepteren. Gewoon afwachten en veel verversen.

PS. Er zijn veel mensen die zo'n aquarium hebben met een zwart sponsje in de filter. Als iemand dat heeft die al jaren hetzelfde aquarium heeft kan je dat sponsje pakken en die in je bak uitknijpen. Zo komt er een grotere bacteriecultuur in je bak. V

Veel succes :)
 
Of een ander aquarium, maakt niet uit.
 
Ik heb ze zelf niet, maar lees hier erg vaak dat guppen uit de dierenwinkel vaak al heel zwak zijn.
 
Sanneke80 zei:
Ik heb ze zelf niet, maar lees hier erg vaak dat guppen uit de dierenwinkel vaak al heel zwak zijn.


Klopt, ze zijn zo enorm door gekweekt dat ze echt niet meer makkelijk te houden zijn als je ze koopt van de winkel.
Bart (botia op het forum) zegt altijd dat een discus makkelijker is :D (niet dat je dat moet nemen natuurlijk :) )

Ik woon in Friesland, ik heb hier wel guppen die wel enorm sterk zijn en ook tegen die nitrietpieken kunnen (ze zijn alleen niet zo mooi als in de winkels), je kan er wel een paar van mij overnemen ;)
Stuur maar een privebericht als je daar intresse in hebt :)
 
jessicapilon zei:
Je bak is zoals je al zegt niet ingedraaid en dat kan nu problemen geven omdat de bacteriecultuur niet op orde is. Kun je ook je waterwaarden meten?

Dan kan hij net zo goed het kraanwater gaan meten, hij heeft de bak gister gehaald zegt hij of zij
 
word toch vaak gezegd dat vissen dood gaan aan de nitriet PIEK, is er na 1 dag al een piek dan? denk eerder dat de guppen gewoon zwak zijn en niks kunnen hebben.

er zijn meerdere mensen die hun aquarium indraaien met vissen erin, kan t even niet terug vinden maar las laatst dat Jos Hut (toch geen kleine jongen in de aquariastiek) ook al vissen toevoegt zodra het water helder is, en daar nooit problemen van ondervind.

zoals ik al zei denk ik gewoon dat het een zwak visje was :)

edit: zie nu dat het ook gewoon zuurstof gebrek geweest kan zijn, oplossing daarvoor is ervoor te zorgen dat het wateroppervlak goed in beweging is (luchtpomp/filter uitlaat naar boven richten)
 
RichD1011 zei:
er zijn meerdere mensen die hun aquarium indraaien met vissen erin, kan t even niet terug vinden maar las laatst dat Jos Hut (toch geen kleine jongen in de aquariastiek) ook al vissen toevoegt zodra het water helder is, en daar nooit problemen van ondervind.

Jos doet dat inderdaad (of ongeveer dan) maar je weet wel dat hij EXTREEM veel ververst?! Dat maakt de kans op nitriet vele malen kleiner.

Ik draai mijn aquariums ook in met vissen, met de guppen die ik eerder noemde, ik begin heel langzaam met een paar guppen en bouw het steeds uit. Zoals ik eerder al zij zijn dit wel extreem sterke guppen. Ik wen ze bijvoorbeeld ook nooit over :sorry:
 
Rubz zei:
jessicapilon zei:
Je bak is zoals je al zegt niet ingedraaid en dat kan nu problemen geven omdat de bacteriecultuur niet op orde is. Kun je ook je waterwaarden meten?

Dan kan hij net zo goed het kraanwater gaan meten, hij heeft de bak gister gehaald zegt hij of zij

Ik doelde met die vraag ook voor de komende periode om de waarden in de gaten te kunnen houden ;).
Na 1 dag is dat niet echt zinvol.
 
Bertus zei:
Heb je dan geen luchtsteentje?
Laat de bak nou gewoon verder indraaien, de 3 weken.
Als het filter ingedraait is, komt het wel goed.
Nu dan geen water verversen.
Heb je er zuurstofplantjes in?
Blijft hij leven, is het goed, zoniet is het jammer,hoor.

+1

Hoe meer plantjes hoe beter (zowel snel als trager groeiend), die helpen je water gezond te krijgen/houden oa.. luchtsteentje/pompje kan zeker ook helpen.
De laatste zin van Bertus klinkt cru maar kan ik het wel mee eens zijn.
Weer wat geleerd, begin je straks met een ingedraaide bak opnieuw.
 
Van je fouten kun je weer leren moet je maar denken :).
 
jessicapilon zei:
Van je fouten kun je weer leren moet je maar denken :).

Die fout zal hij niet nog eens maken. :D
 
RichD1011 zei:
er zijn meerdere mensen die hun aquarium indraaien met vissen erin, kan t even niet terug vinden maar las laatst dat Jos Hut (toch geen kleine jongen in de aquariastiek) ook al vissen toevoegt zodra het water helder is, en daar nooit problemen van ondervind.

Je moet hierbij wel onderscheid maken Richard.

Ik gebruik voor mijn jongen ook bakjes die niet zijn ingedraaid. Maar omdat ik drie maal daags een grote hoeveelheid water ververs, krijg je geen nitrietpiek. Plus dat ik al het vuil direct mee afhevel.

Zijn de jongen een stukje gegroeid, dan gaan ze over in een groter bakje en zo gaat het door.


Als je een 'gewoon' aquarium veilig wilt hebben voor je vissen zonder dat je iedere dag grote delen water gaat verversen. Is het verstandig deze 3/4 weken in te laten draaien.


Nu heb ik ook een nieuw 'gewoon' aquarium, maar heb daar de eerste dagen mijn filterwatten in uitgespoeld uit hun bestaande aquarium. De nitrietpiek is heel minimaal aanwezig geweest en heb gisteren (12 dagen na de opstart) mijn Corydoras erin gezet. Over een paar dagen gaan de garnalen erbij.
 
dat zeg je nu wel, maar toen ik ooit mijn bak heb verbouwd + nieuw filter + nieuwe bodem, heb ik na 3 dagen me vissen al weer terug gegooit en gewoon 1x in de week water ververst, niks dood gegaan.

heb zelf het gevoel dat dat hele nitriet piek verhaal deels onzin is, maar ieder moet doen waar die zich goed bij voelt.
 
Is geen onzin, maar er wordt wel vaker ten onrechte gesuggereerd dat er maar ��n manier van indraaien is.
 
Nee,er zij er meer.
Maar voor een beginner is het beter 3 weken indraaien, dan water testen.
Dat geeft meer zekerheid dan , voor de kat z,n kale ,weg indraaien.
 
daar valt inderdaad wel wat voor te zeggen, iemand die voor het eerst een aquarium heeft zou het wel beter voor zijn ja.
 
Ik hou het erbij dat het flink werkt om iemands filtersponsje uit te knijpen van wie al een flinke bacteriecultuur in zn bak heeft.
 
Bedankt voor de reacties allemaal!
Als korte termijn oplossing ververs ik 1 a 2x per dag 1/3 water en dat lijkt te werken, is op zich een kleine moeite met een slang. Verder zitten er nu 4 plantjes in.
De vis is nog wat snel gestresst maar hapt iig weinig meer naar lucht. Af en toe zwemt ie nog wel wild verticaal tussen bodem en oppervlak heen en weer of zit juist inactief op de bodem.

Ik heb ook een luchtsteentje gekocht maar volgens mij moet daar nog een pompje oid bij, ik dacht eerst dat hij op de eheim aquaball aangesloten kon worden. De pomp komt van marktplaats en is gebruikt dus kan de sponzen wel eens uitknijpen als dat helpt? :thumbs:
 
Nee. Die sponzen zijn vast en zeker uitgeknepen. Je kan wel even langs komen bij mij.. Ik heb tenminste iets.. Maar vooral de bakken die al tijden staan zullen helpen..
 
Dat de vis gestressed is komt omdat hij nu alleen is. Guppen leven normaal in groepen samen. Een tijdje geleden heb ik hier de guppen van de ene naar de andere bak verplaatst en er was een achterblijver die ik niet te pakken kreeg, ik gaf het ff een dag rust en bij deze gup zag ik dit gestresste gedrag ook.
 
RichD1011 zei:
dat zeg je nu wel, maar toen ik ooit mijn bak heb verbouwd + nieuw filter + nieuwe bodem, heb ik na 3 dagen me vissen al weer terug gegooit en gewoon 1x in de week water ververst, niks dood gegaan.

Gegooit nog wel :D
 

Terug
Bovenaan