Wat is er nieuw

Guppies

Paulienxoxo

Well-known member
Lid geworden
19 juli 2020
Leeftijd
24
Hallo iedereen,
Ik heb gisteren 7 guppies gekocht in de dierenwinkel. Ze hebben niet op de geslachten gelet en deze ook niet vermeld. Nu ben ik bang dat er mannetjes bij vrouwtjes zitten en ze gaan voortplanten. Ik wil helemaal geen kleine visjes hebben. Kan ik iets doen om te voorkomen dat ze voortplanten zonder ze in een aparte bak te moeten zetten?? Sterven de kleintjes als ik ze geen verzorging geef? Dat zou ik ook zielig vinden.
Met vriendelijke groet,
Paulien

Bijlagen

• 708E4328-235D-41F5-834B-389D01870A81.jpeg
    708E4328-235D-41F5-834B-389D01870A81.jpeg
    133.8 KB · Weergaven: 178
Ik ben bang (uit eigen ervaring) dat je snel een bak vol kleintjes zal hebben als je de mannetjes en vrouwtjes niet apart kan houden. Natuurlijk overleven niet alle kleintjes, maar genoeg om snel ook weer mee te doen aan vermenigvuldigen ?

Misschien mag je ze terugbrengen en een nieuwe keuze maken.

Succes.

De foto is net een beetje van te ver af genomen om het goed te kunnen zien.
Of ik moet echt niet goed kijken óf ik zie maar twee van de 7 visjes.
En die staan zo op de foto dat het niet goed te zien is wat voor geslacht ze zijn.
Maar een beetje naar de lichaamsvorm kijkend is de linker een vrouwtje en de rechter een mannetje.
(Beetje een gok, moet ik zeggen)

Het is werkelijk heel erg gemakkelijk te zien bij guppen.
Vrouwtjes groot en weinig kleuren (meestal op de staart wel wat) en de aarsvin is een driehoekje
Mannetjes; kleiner, slanker, (vaak) een sluierstaart rugvin sluier, de aarsvin (vin aan het einde van de buik)is een streepje.

Jonkies ga je ongetwijfeld krijgen.
Als de Staatsloterij net zoveel zekerheid gaf ging ik vandaag nog 1000 loten kopen.
Al had je alleen vrouwtjes gekocht, grote kans dat die in de kwekerij al bevrucht geraakt zijn.
Je zal dus iets op de jonkies moeten verzinnen.

Wat ik je aan kan raden is roofvisjes erbij doen.
Bijvoorbeeld een paar rouwtetra's
Die eten de jonkies dan op.
De jonkies die het overleven hoef je je geen zorgen over te maken.|Die redden zich wel.
Eten wat ze tegen komen.
Weten waar ze zich moeten schuil houden tot ze groot genoeg zijn.

Tipje: tik eens "Guppy verzorging" in in Google en lees je een beetje in, want (sorry als ik je beledig, niet mijn bedoeling) volgens mij is je kennis over Guppen minimaal.

Als je geen jonkies wilt moet je geen guppen houden.

Ja en ik heb ze nu en wil geen jongen en zoek een oplossing. Met zo’n reactie kan ik niets.

Ja en ik heb ze nu en wil geen jongen en zoek een oplossing. Met zo’n reactie kan ik niets.
De juiste antwoorden zijn al gegeven, of alleen mannetjes houden of Rouwtetra's bij plaatsen, een andere optie is om een adres te zoeken waar je het overshchot aan jonkies kwijt kan.

terugbrengen of verkopen op marktplaats.

voortplanten is voor de mannetjes het enigste waar ze mee bezig zijn.
en als je een bak met alleen vrouwtjes hebt kunnen ze van geslacht veranderen.

volwassen vrouwtjes koop je overigens zo goed als altijd zwanger.
alleen mannetjes resluteerd in een bak vol gestreste vissen

Weet iemand waar je rouw terras kan kopen? Ik kan ze nergens vinden...

Waar heb je deze wijsheid vandaan?
Dit is helemaal niet mogelijk.

Levendbarenden die van geslacht lijken te veranderen zijn mannen die laat zijn in hun ontwikkeling. Niet meer, niet minder :sorry:

Dat klopt, maar in de volksmond wordt dat geslachtsverandering genoemd, toch?

Al heb ik ooit in een aquariumboek (boek: Stapel ingebonden papieren met letters en foto's ?) gelezen dat er gevallen bekend waren van guppen die veranderd waren na het werpen van jongen.
Mij lijkt het sterk, maar ik weet zeker dat ik het gelezen heb.

Weet iemand waar je rouw terras kan kopen? Ik kan ze nergens vinden...

Ze zijn op diverse plekken te koop. Ik weet niet in welke regio jij woont, maar in mijn omgeving kan je ze bijvoorbeeld kopen bij Intratuin (Tilburg) en bredaqua (Breda).

Dat klopt, maar in de volksmond wordt dat geslachtsverandering genoemd, toch?
Geslachtsverandering betekent volgens mij 'verandering van geslacht'. Heb ook nooit gehoord dat het zo in de volksmond wordt gebruikt. Maar dan nog. Het gebruiken van een dergelijk woord op een forum kan mensen helemaal op het verkeerde been zetten. IMHO

Mij lijkt het sterk, maar ik weet zeker dat ik het gelezen heb.
Niet alles wat je leest is waar/hoeft waar te zijn 😉

Los van het toppic maar waarom heb je opritverharding als bodembedekking liggen?
Dat hoort helemaal niet in een aquarium thuis. Elk brokje eten en afval gaat daar tussen kruipen en zorgen voor 1 grote rotte stink boel met de dood van je vissen tot gevolg

Er zijn heel veel vissen die als de omgeving daar om vraagt van geslacht kunnen veranderen.

en wat guppen betreft heb ik gelezen dat die daar ook bij horen.
zou kunnen dat het niet klopt maar er zijn genoeg mensen die beweren e.e.a te hebben waargenomen met vrouwtjes die al jongen gehad hebben

Los van het toppic maar waarom heb je opritverharding als bodembedekking liggen?
Dat hoort helemaal niet in een aquarium thuis. Elk brokje eten en afval gaat daar tussen kruipen en zorgen voor 1 grote rotte stink boel met de dood van je vissen tot gevolg

Ook ik zou voor een kleiner grindsoort gaan.

Niet lelijk bedoelt, maar gezien je kennis nog nìet 100% is over aquaria(vermoed ik althans (; ) heb ik nog een paar vraagjes. Mocht het allemaal al goed zijn; baat het niet schaadt het niet (;

Hoelang staat dit aquarium al? Het ziet er erruug schoon uit MAW, heeft dit aquarium ingedraait (2 a 3 week met planten water en filter om je stikstofkringloop te ontwikkelen).

Zitten er ook echte planten in? Dit helpt namelijk enorm met het creeren can de juiste wateromstandigheden, maw gezonde vis.

Hoeveel liter is dit aquarium? Maw: kunnen er nog wel rouwtetras bij die eigenlijk ook een schooltje van 5 gehouden dienen te worden.

Op welke temperatuue staat je water? Rouwtetras doen het beter bij tropische temleraturen. Guppen kunnen beide aan.

Nogmaals, deze vragen zijn niet om je terecht te wijzen, maar om je vissen( indien nodig) te helpen (;

• Leuk
Waarderingen: Miro
Rouwtetra's zijn subtropers, toch?
Taaie rakkers hoor.
In mijn buitenbakje gedijen ze prima bij een graadje of 16.
Alleen moet je dan geen jongen van ze verwachten.

Rouwtetra's zijn subtropers, toch?
Taaie rakkers hoor.
In mijn buitenbakje gedijen ze prima bij een graadje of 16.
Alleen moet je dan geen jongen van ze verwachten.

Tja, subtropisch is een lastige term vind ik; het is zon breed begrip. Ikzelf zou ze toch wel iig bij 20 graden of hoger houden. Even een snelle google search zegt me dat de Rio Paraguay ongeveer 22-27 graden is. Maar als jij zegt dat ze nog goed gedrag vertonen bij 16 graden, geloof ik dat best.

offtopic: Hoe zit het met de temperatuurverschillen in zon buitenbak, tussen overdag en 's nachts/'sochtends?

Alles staat en valt met de buitentemperatuur uiteraard.
Maar juist omdat er subtropische visjes in de bak zwemmen heb ik een verwarming in de bak hangen en pak ik s nachts de boel in met bubbeltjesplastic.
Overdag wordt het water zo'n beetje de omgevingstemperatuur.
Met een maximum van zo'n 20-21°
Dus ook als het 23° is komt het niet veel hoger dan 21.

In de ochtend is het dan gezakt naar 16-17°.
Of dat gewoon afgekoeld is of dat het door de verwarming op die Temperatuur gehouden is weet ik niet.

terugbrengen of verkopen op marktplaats.

voortplanten is voor de mannetjes het enigste waar ze mee bezig zijn.

volwassen vrouwtjes koop je overigens zo goed als altijd zwanger.
alleen mannetjes resluteerd in een bak vol gestreste vissen
Van geslacht veranderen moet je even uitleggen .Ze kunnen wel lang sperma opslaan maar zijn geen transgenders ?

Van zwaartdragers wist ik dit al maar bij guppen, waar er veel meer fysieke verschillen zijn dan enkel de geslachtkenmerken, zie ik dat nog zo snel niet gebeuren bij volwassen exemlaren.

Ik heb anders al twee keer guppenvrouwtjes bij moeten kopen omdat de verhouding man / vrouw scheef was geworden nadat een vrouwtje besloot te gaan transgenderen.
Of dat ook gebeurde na het werpen van jonkies durf ik niet te beweren.
(Noch ontkennen, trouwens. Ik weet het gewoon niet. Er zwemt altijd wel ergens zo'n rijstkorrel door mijn bak. )

Ik heb anders al twee keer guppenvrouwtjes bij moeten kopen omdat de verhouding man / vrouw scheef was geworden nadat een vrouwtje besloot te gaan transgenderen.
Of dat ook gebeurde na het werpen van jonkies durf ik niet te beweren.
(Noch ontkennen, trouwens. Ik weet het gewoon niet. Er zwemt altijd wel ergens zo'n rijstkorrel door mijn bak. )
Wordt die vrouw dan opeens stukken kleiner?

De lichaamsvorm veranderde inderdaad wel.
En op het moment dat het gebeurde waren het nog jongvolwassen vrouwtjes, dus min of meer de grootte van een volwassen mannetje.
Dus of ze kleiner geworden waren weet ik niet.
Denk het niet.

Een volwassen vrouwlijke gup zou toch al snel dubbel zo groot of een man moeten zijn. Dan zie ik deze nog zo snel niet veranderen in een man.

Tja, eh, ik lieg geen woord van wat ik hier zei.
Weet het verder ook niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan