Wat is er nieuw

Guppy genetica

• Onderwerp starter Onderwerp starter Segamon
  • Startdatum Startdatum
S

Segamon

Guest
ik heb sinds kort een ware guppen explosie in mijn bak, een van de vrouwtjes is bevallen van +- 30 jonkies.

De guppy-moeder is een volledig blonde gup (grondkleur en staart)

De mogelijke vader(s)kunnen 1 van de 3 gup-mannen zijn,
* het Micariff mannetje (zilverwit liif en felgele staart)
* het Snakeskin mannetje( zilvergrijs gespikkeld lijf en geelzwart gevlekte staart)
* het Electric blue mannetje (half zilvergrijs/blue lijf met felblauwe triangelstaart)

De baby guppen zijn nu ongeveer 2 weken oud en velen ervan zijn zijn zilvergrijs met (nog) witte staartjes

Welke van mijn gupmannen kan de vader zijn en welke kleuren kan ik verwachten uit een blonde gupvrouw?

Het kan dat je kenmerken van de vader zal tegenkomen.....maar is gissen.Vele zaken worden door wijfjes gedragen.Bv sommige vinkleuren enz....het ene is x gebonden en andere y.
Selectief kweken is apart laten opgroeien en nadien koppelen.Soms zie je in gezelschapsbakken mooie guppen maar veelal een rommeltje 😉

Ja dat klopt wel, hoewel mijn 3 Gup-mannen alle 3 zuivere rasguppen zijn weet ik van het merendeel van de vrouwtjes niet wat er in hun bloedlijn zit.
(op 1 electric blue vrouwtje na)
Zo zit er bv een winkelgup-vrouwtje in mijn aquarium dat helemaal geen kleur heeft.
Het resultaat van oneindig kruisen.

Kan die vissen idd raszuiver zijn.....maar dan heb je hun zussen als wijfje nodig of wijfjes van iemand die dezelfde vissen kweekt.

Ik kruis max 7maal in met broer zus.Dat doe ik dubbel.Dan wissel ik de wijfjes van lijn en heb je terug "nieuw"bloed.Dubbele lijnkweek noemt dat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan