Guppy ligt op de bodem

AquaLizzy

Member
Lid geworden
2 april 2023
Berichten
8
Leeftijd
22
Hoii, een van mijn mannelijke guppies ligt sinds vanochtend de hele tijd een beetje op de bodem aan de zijkant van mijn aquarium onder een plantje. Met het eten geven kwam hij wel naar boven zwemmen. Ik zie zelf niks bijzonders op het visje, geen witte vlekjes of wondjes. De bak is eergisteren nog verschoond en bij het testen van het water leek alles in orde te zijn. Weet iemand wat ik nu kan doen??

Ps het zou kunnen dat ik deze vraag nu voor de tweede keer stel.. ben nieuw op deze site en volgens mij ging de eerste keer fout, daarom stelde ik hem nog een keer
 
Hoi @AquaLizzy .

Kun je wat meer vertellen over de grootte & liters van de bak, aantal bewoners, apparatuur en methode van watertesten. En wat bedoel je precies met verschonen?

Hoelang heeft de bak ingedraaid? Graag ook wat foto's.:)
 
Bedankt voor je reactie @Friesian!! Ik heb een 40 liter aquarium van 44,4 x 27 x 37,6 cm. Daarin heb ik 3 mannelijke guppies, 5 neon tetras, 3 bijlzalmen en 3 dwergalgeneters. Ik heb een filter en een eco heater in de bak. Bij het verschonen heb ik 1/3 van het water ververst en de goede hoeveelheid van colombo bacto start in het aquarium gedaan. Het testen heb ik met teststrips gedaan.
 
Hoi @AquaLizzy .

Kun je wat meer vertellen over de grootte & liters van de bak, aantal bewoners, apparatuur en methode van watertesten. En wat bedoel je precies met verschonen?

Hoelang heeft de bak ingedraaid? Graag ook wat foto's.:)
Lizzy. In een filter ontwikkelen zich nuttige bacteriën die meehelpen bij het vinden van een balans.
Hoelang heeft de bak ingedraaid zonder vissen?
 
@Friesian, de bak heeft een weekje ingedraaid, bij de winkel waar ze vandaan kwamen zeiden ze dat het na een week wel kon als je er een zakje met bepaalde bacteriën in doet, weet zo even de naam niet meer... In de voorjaarsvakantie gingen de visjes erin dus dat is nu al een aantal week geleden
Heb nog even gekeken en volgens mij had ik er Colombo Fresh PSB 250 ml in gedaan
 
Ik heb zelf nog even oorzaken opgezocht en ik vond iets over dat vissen elkaar pesten? Zou dat ook een oorzaak kunnen zijn en zo ja, hoe herken je dat wat kan je er tegen doen??
 
Verkeerd advies want 4 wk is vrij normaal in een nieuwe bak. Je kan opstarten met een enkel visje maar dan moet je goed de waarden monitoren en bij nh3/4 of no2 flink verversen want dat is giftig.
Hoeveel vissen heb je erin en heb je een goede foto van de bak?

Edit: ik lees net je bestand en ik denk dat al je vissen niet in een bakje van 40 liter thuishoren. Dat is meer een bakje voor garnalen of 1 Betta. Als je al die visjes na 1 wk hebt toegevoegd dan zou je denk ik wel last krijgen van een nh3/4 of no2 piek kunnen krijgen.
Je meet met strips en welke waarden geven die aan al zijn die niet erg betrouwbaar.

Je benoemd pesten en ja in zo n klein bakje heb je veel teveel visjes en dat kan stress geven en vervelend gedrag naar elkaar.
 
Over het algemeen zijn guppen best wel vreedzame vissen. Maar ze kunnen beter in een wat grotere bak Lizzy. Per mannetje meerdere vrouwtjes.

Ze horen bij de levendbarende, dus veel kans op jonkies.

Wat vaak gedaan wordt is een bak 4 weken in laten draaien. 2 belangrijke punten in de beginfase van het aquarium zijn nitriet en ammoniak. Dit is beide gevaarlijk voor vissen. Nitriet is bijvoorbeeld giftig.

Lees maar alvast even op aquainfo voor extra informatie.

 
@jessicapilon, wat zou je tegen een nh3/4 of no2 piek kunnen doen??
 
@Friesian, ga ik doen!! Gister avond zwom de guppy trouwens wel weer vrolijk rond met de anderen, maar vanochtend lag hij weer op de bodem..
 
Stel hij is wel ziek, wat kan je dan doen?? Moet hij dan in een apart aquarium zodat hij de anderen niet besmet en beter kan worden??
 
Ligt eraan. Bij een infectie die meerdere vissen kan treffen is dat niet zinvol. Maar medicijnen kunnen ook wat doen met nuttige bacteriën in het filtermateriaal.

** Edit ** @AquaLizzy
Bij gebruik van een medicijn kun je dan het hele koppel behandelen wanneer nodig.

Ik zou wat extra foto's van de bak zoals @jessicapilon ook aangaf plaatsen.


 
Laatst bewerkt:
Als je die vis apart doet @AquaLizzy is een quarantaine bak van bijvoorbeeld de Action een goede optie. Zo'n doorzichtige grote plastic bak kost geen fortuin, wieltjes verwijderen die eronder zitten voor de zekerheid.
 
@Friesian, in die bak stop je dan gewoon het water met dezelfde temperatuur als het aquarium? Moet er dan nog iets bij in??
 
@Friesian, in die bak stop je dan gewoon het water met dezelfde temperatuur als het aquarium? Moet er dan nog iets bij in??
Je kunt er bijvoorbeeld een luchtpompje bij gebruiken met daarop aangesloten een bruissteentje in de bak. Een eenvoudige verwarmingsstaaf is ook gunstig. En ja water met dezelfde temperatuur is zeker gunstiger.
Een deel van het aquariumwater erbij is ook gunstig voor het overwennen/overzetten.

Op de onderstaande foto zie je een luchtpompje, luchtslang en een terugslagklep met aan het uiteinde het bruissteentje.

R (2).jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan