Wat is er nieuw

guppy sterfte en samengeknepen vinnen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Faye
  • Startdatum Startdatum
F

Faye

Guest
Omdat ik het idee had dat mijn endler guppies iets te druk waren voor mijn betta, en dat vooral het filter (sera fil 60) wat te sterk voor hem was heb ik hem een eigen aquarium gegeven.
Maar omdat dan mijn andere aquarium wat leeg was met alleen 5 endlers, heb ik er nog 5 gewone guppen bij gekocht.
er ging die dag al een van de nieuwe guppies dood, maar hij had al een beetje een aangevreten staart dus ik denk dat die gewoon sowieso niet helemaal lekker was.
alles ging goed en ik ging een weekend naar huis, ik kom terug en er ligt nog een van de nieuwe guppies dood in de bak. Heel jammer, dus water verschoont (iets van 40%) en weer verder gaan.
Vannacht is een van mijn endlers dood gegaan, het viel me al op dat hij veel aan de oppervlakte zwom en zijn staart samengeknepen had, en een van mijn andere endlers vertoont nu dezelfde symptomen.
De rest van de guppies lijken nergens last van te hebben. Ik had origineel 6 endlers, 3 waren japans blauw, daarvan heb ik er nu nog eentje, en die lijkt nu ook al niet in orde. Wat kan er aan de hand zijn en wat kan ik doen?

Wat is je bakmaat: 60x30x30
Wat zijn je waterwaarden: druppetests: NH3/NH4+ = 0 mg/l, NO2- = <0,3 mg/l, NO3- = 12,5 mg/l. strip: Gh = >4d, kh = tussen 6d en 10d. Ph test ligt bij m'n ouders, maar is altijd tussen de 7 en en 8.
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze: sera fil 60 - 380 liter per uur
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan: elke week en nu in het geval van sterfte een keer extra. meestal 20 tot 30% af en toe 40 tot 50%
Om welke vis(sen) gaat het: japanese blue endlers, en guppies
Wat zijn de medebewoners: 2 renslakken, 5 japonica garnalen, 3 gewone guppies en 4 endlers (complete bestand)
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd: ik heb nieuwe guppen toegevoegd
Wat is het ziektebeeld: visje zwemt rond aan de oppervlakte met samengeknepen vinnen en ontspant ze niet meer.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen: nu nog niets, ik weet niet precies wat ik kan doen, water verschonen kan, al lijkt het nu niet nodig en alleen maar meer stress op te leveren.
Hoelang heeft de vis het al: ik zag het gister voor het eerst, maar ik was van het weekend weg, dus het kan langer zijn.
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis: ik heb hem nu al een aantal maanden

Probeer ze eens een zoutbadje te geven, gedurende 3 dagen 1 zoutbadje per dag, hier bij ziekte zie je hoe je dat klaarmaakt, vissen zo'n 3 tot 5 minuten erin doen en daarna weer in een schone bak terug doen.
Ik denk namelijk aan parasieten.

ik zal eens naar de winkel gaan om zout te halen (heb alleen jozo) en een zoutbad proberen.
Op andere fora las ik dat esha werd aangeraden, dus ik heb nu een quarantaine bak gemaakt en ben begonnen met een esha kuur.

Jammer dat er snel naar esha 2000 gegrepen wordt, een breedbandmiddel die nooit van substantie is veranderd en vaak niet helpt 🙄

Bij de link die ik gestuurd heb staan middelen die eventueel veel effectiever zijn
Kan je bestellen op internet, beter dan esha 2000.

omdat mijn andere visje al dood is, wilde ik niet langer wachten met niks doen. En aangezien dat aangeraden werd leek het me in elk geval iets om te proberen.
bij die link wordt onder andere malachiet groen aangeraden, maar is esha2000 niet ongeveer hetzelfde? (bevat ook koper)

Proberen kan altijd, maar ik persoonlijk zou niet snel naar esha pakken.
Maar ja, misschien met de zoutbadjes komt het goed, ik hoop het voor je.
Succes!

Probeer er anders een foto en/of video van te maken.

Overigens, ik zou endlers sowieso niet samenhouden met guppen aangezien ze kunnen kruisen.

het zijn allemaal mannetjes, dus dat kruisen gebeurd niet 🙂

Heel herkenbaar 🙂

Als ik in de lijsten kijk van de groothandel staat daar "kleurslagen niet mengen"

Dan koop de lfs allemaal mooi gekleurde mannen in en zet elke kleur apart in een bak.
Komt vervolgens moeders met haar kinderen om een paar mooie makkelijke guppen te kopen.
Zoontje mag kiezen ....1 uit de rode bak, 1 uit de gele bak en 2 uit de blauwe en omdat moeders het endkergupje mooi vind ook nog 1 uit het endler bakje.

Vervolgens worden al deze visjes bij elkaar in een aquarium gezet.

Groot is dan ook het verdriet als binnen 1 week de eerste dood aan het oppervlak drijft, al gauw gevolgd door nummer 2 .... enz.
En ze zwommen zo netjes rond, de waterwaardes zijn ook allemaal goed !

Guppen zijn flink doorgekweekt op kleur en zijn mede daardoor gevoelig voor bacteri�le besmettingen.
Zet je dus meerdere guppen bij elkaar weet zeker dat je een bacteri�le botsing krijgt.
Symptomen o.a. gerafelde vinnen en het knijpen van de vinnen.

Kort gezegd, hier helpen alleen middelen tegen bacteri�n en helaas zijn dat geen zout en esha 200

@marcje1968: de twee endler soorten kwamen uit verschillende bakken, maar de nieuwe guppen allemaal uit dezelfde. Aangezien ik eerder geen probleem had met de endlers verbaast het me dat de blauwe opeens problemen kregen en de andere (oranje endlers) niet, terwijl ze al een half jaar bij elkaar zitten.

Wat voor anti-biotica zou in dit geval kunnen helpen en waar kan ik dat krijgen?

Hij lijkt nu ook een rode vlek te hebben aan de staartpunt, ik kan niet zien of het een wond is of een ander soort vlek. Hij is nog steeds aan het vinknijpen, maar zwemt nu wel wat actiever rond..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan