Wat is er nieuw

Guppy vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter San78
  • Startdatum Startdatum
S

San78

Guest
Hallo,
Ben nieuw op het forum en sinds een maandje een klein aquarium met vijf guppies. Een guppy is sinds t begin raar, hangt vaak langs de kant en is inactief. Sinds een paar dagen ineens actief en kleine gaatjes in de staart. Sinds vandaag een pluizige bol op de rug. Hellup wat nu? Ze zwemmen gewoon in een bak op kamertemperatuur.

Wil wel foto's toevoegen maar weet niet hoe dat moet.

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes san

Hoe groot is je aquarium? Heb je een filter? Heb je de waterwaarden wel eens getest? Heb je je aquarium eerst in laten draaien?

Veel vragen maar wel belangrijk voor het totaalplaatje. Zoals je het beschrijft lijkt het op schimmel en vinrot maar om echt iets te kunnen zeggen zou een foto handig zijn en antwoord op de vragen. Vinrot komt vaak voor bij vissen die al zwak zijn, net als schimmel.

gupje261.jpg

gupje271.jpg

Hierbij de fotos. 261 is van gisteravond, toen was dat bolletje nog groter.
271 is van vanmorgen, de gaten in de staart worden groter

Het is een 15 l bak, met filter. Aquarium heeft een week ingedraaid.
Waterwaarden nog niet getest.

Wat te doen nu precies? Kan ik een medicijn halen?

Bedankt voor jullie reactie.

T witte bolletje is van zijn rug gevallen en ligt in t aquarium. Is dit schimmel? Hoe krijg ik t eruit. Sorry ben nog onervaren....

Guppen wensen een bak van minimaal 60cm.

Daarnaast zijn dierenwinkel guppen door zware inteelt en steriele opfok geen makkelijke visjes. Ook vragen deze dieren een temperatuur van 26/27 graden. (normale guppen 22/23 guppen).

Hoe bedoel je precies qua temperatuur?
En wat te doen? Graag tips.....

Deze zwakke dieren moet je warmer houden dan gewone guppen. Ook moet het water zeer schoon zijn 2x per week de helft verversen is geen overbodige luxe.

Ik zou het gewoon even afwachten en uitkijken naar een grotere bak.

Ben het helemaal met botia eens. Nog niet zo lang geleden was ik net als jij een beginner en heb ik alle fouten gemaakt die jij nu ook maakt. Alle guppen die ik toen had zijn dood gegaan. Allereerst is de bak die je nu hebt veel te klein voor guppen of welke vis dan ook, er kunnen eigenlijk alleen garnalen in. Dan moet een aquarium drie weken indraaien zonder vissen vanwege de nitrietpiek die er komt (meestal in de derde week) en omdat het filter nog moet indraaien zodat er goede bacterien inkomen. Grote kans dat die piek er geweest is en dat de guppen daar een opdonder van hebben gehad. Hebben ze de afgelopen weken ook met de vinnen geknepen (plakvinnen)? Als de vissen dan zwak zijn bestaat er een grote kans op vinrot en/of schimmel en ik vermoed dat dat ook aan de orde is nu. Guppen uit de dierenwinkel zijn toch al zwakker. Er zijn wel middeltjes te koop tegen schimmel en vinrot maar hoe ze heten weet ik niet, misschien dat iemand anders dat kan vertellen? Zelf ben ik nl niet zo van de middeltjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan