Je schrijft dat je er mee wil gaan kweken. Bedoel je hiermee dat je bewust bepaalde eigenschappen probeert te bereiken/versterken/selecteren? Of wil je gewoon jongen? Want guppen zijn erger dan konijnen dus dat laatste zou niet zoveel moeite moeten kosten. Meestal zitten er fors wat jongen in een worp, dus ik gok dat de ouders de kleintjes gewoon hebben opgegeten, aangezien je er wel een paar hebt gezien. Hoe meer verstop plekken je hebt (grote plukken mos, drijfplantjes met lange wortels, dichte beplanting) des te meer jongen zal je overhouden. Vraag je wel af waarom je dit wilt, want je moet ze ook weer allemaal kwijt raken en je kan niet eindeloos met dezelfde groep doorkweken zonder nieuw bloed toe te voegen.
Over euthanasie/doden: Er zijn verschillende methodes met ieder voorstanders/tegenstanders.
- Kruidnagelolie. Hier staat een Engelse beschrijving. Het staat bekend als een rustige humane methode maar ik heb er zelf geen goede ervaringen mee (misschien deed ik het verkeerd of ging er iets mis, maar na de eerste keer heb ik het niet meer willen proberen):
http://www.oscarfishlover.com/helpful-a ... anize-fish
- IJswater. Dit is de methode zoals aangeraden door de American Veterinary Medical Association als meest humane methode voor het doden van tropische vissen. Bij deze methode zorg je voor ijskoud water (bijvoorbeeld een bakje water waar je ijsklontjes bij doet. De temperatuur mag maximaal 4 graden zijn). Vervolgens doe je hier de vis met netje bij (dus niet met een glas uit het aquarium scheppen en zo erin gieten, want dan voeg je warmer water toe). Door het enorme temperatuurverschil raakt de vis in shock en gaat binnen een paar seconden dood.
Dit geldt NIET voor koudwatervissen! Absoluut nooit doen met goudvissen en dergelijke
- Kokend water. Hetzelfde als hierboven, maar dan met heet water. Persoonlijk vind ik het een rot idee, maar het schijnt wel enorm snel te zijn ook.
- Langzame bevriezing. Hoor hier hele verschillende verhalen over. Het idee is dat je een vis met water uit de eigen bak in een kleiner bakje doet, dekseltje er op en in de vriezer. Omdat vissen koudbloedig zijn en de temperatuur heel langzaam daalt, raken ze steeds suffer en uiteindelijk raken ze in een soort coma en vriezen dood. Het voordeel is dat je er zelf maar een kleine rol in speelt, het nadeel is dat ik nergens heb kunnen vinden dat dit echt bewezen is en sommigen van mening zijn dat dit juist een nare dood is.
Dit geldt NIET voor koudwatervissen! Absoluut nooit doen met goudvissen en dergelijke
- Kop afsnijden. Spreekt voor zich, is enorm snel. Nadeel is dat vissen glibberig zijn en guppen klein, dus dat het niet altijd even praktisch is. Als je lang aan het prutsen bent is het natuurlijk niet meer snel en pijnloos.
- Klap met de hamer (of iets anders). Spreekt ook voor zich, heel snel. Ook hierbij geldt natuurlijk weer dat snelheid/handigheid geboden is. Ik vind dit (bij kleinere vissen) zelf een prettige methode. Nadeel is dat je wel duidelijk zelf 'dood maakt'. Hier thuis doen we het samen, de ��n vist het (zieke) beestje er met een netje uit en in ��n beweging gaat het diertje met netje en al op de grond (op een krant). De ander staat al klaar met een hamer en slaat een paar keer hard op het visje (gewoon door het netje heen). Opruimen is daarna niet zo'n fijn klusje, netje goed uitwassen enzo natuurlijk, maar ik denk zelf dat dit wel het allersnelst is.
Voor mensen die dit allemaal heel zielig vinden wil ik graag even wijzen op deze post van mij:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1472487
Dit is wat er kan gebeuren als je jonkies niet selecteert. Nu kan deze vis er nog enigszins mee leven, maar het kan zelfs nog erger.