Wat is er nieuw

Guppy witte substantie

Tukkerunited

Member
Lid geworden
23 november 2020
Leeftijd
34
Dag,

Vorige week is een guppy doodgegaan nadat een vin is afgebeten , er is toen een witte substantie op de vin gekomen. Nu lijkt het te zijn overgeslagen naar een andere vis op het kopje. Wat kan ik het beste doen ?

Ik heb de guppy kortstondig in een zoutbadje gehad vanochtend.

Groet,

Stefan

Beter even een paar foto's plaatsen met alle bijzonderheden van mede vissen, inrichting en waterwaarden, zo te lezen is er meer aan de hand.

Ook is het even van belang om te weten hoelang de bak draait.

Op zich is een zoutbadje al een goede eerste stap.
Kan in elk geval geen kwaad.

op zich hoeft een afgebeten vin helemaal niet dodelijk te zijn.
Ligt er een beetje aan hoe ver hij afgebeten is.
Als het echt tot aan de wortel is zou er wel een probleem kunnen ontstaan in de vorm van ontstekingen.
(Maar die slaan niet zomaar over op een andere vis.)
Een gezonde vis die een stuk (staart)vin mist heeft daar in principe niet veel meer last van dan dat hij een paar weken wat ongemakkleijk zwemttot de vin weer aangegroeid is.
Bij guppen, dan toch.

Maar we hebben echt wat meer info nodig om je verder te kunnen helpen.
Gebaseerd op wat je nu verteld moet er meer aan de hand zijn in je bak.
Maar wat is moeilijk te zeggen zo.
(Áls er wat meer aan de hand is)

Laatst bewerkt:
Beter even een paar foto's plaatsen met alle bijzonderheden van mede vissen, inrichting en waterwaarden, zo te lezen is er meer aan de hand.
+ bakafmetingen, wat voor filter heb je en wat doe je aan onderhoud?

Helaas is het guppy overleden bij thuiskomst, wat me opviel is dat hij een rode mond had. Dit had hij ervoor niet. Wij hebben een aquarium van 45 liter wat nu ongeveer 4 weken staat , elke week heb ik 20 procent van het water vervangen en al het vuil uit de aquarium gezogen. Aquasafe voor het water toegevoegd volgens het flesje en filter activia bacteria. Ik voed de vissen s ochtends om 7 uur en s avonds om 7 uur. Zie foto's voor meer info. Temperatuur zit rond de 25 graden. Doe ik misschien iets verkeerd ? 2 algenvisjes , 5 neon tetra en 1 guppy vrouw zitten er momenteel in

Groet,

Stefan

Bijlagen

• 16068412160152129303991571140608.jpg
    16068412160152129303991571140608.jpg
    207.3 KB · Weergaven: 150
Is je aquarium uberhaupt ingedraaid of 4 weken geleden gekocht en vissen erin? Meet je water waardens? Hoe onder hou je het filtertje, heb je die al gepoetst dingen vervangen? (dit moet niet!)

Zou zo en zo even preventief flinke verversing doen. Denk aan minimaal 50 %

Een verdwenen vin met wit erop en een rode bek met wit erop is niet goed.

Close ups van je andere vissen? Met name kop, vinnen/staarten

Ik heb zelf een 35 liter bakje met 2 guppen vrouw, 1 man en 3 rouwtetra's.
Veel planten en een Eheim buitenfilter.
En dan nog gaat het alleen maar goed omdat ik wekelijks een waterverversing doe van 70-75% en soms is halverwege de week nog een verversing van 50% nodig.

Mocht jij zonder indraaien gestart zijn, dan is het niet verwonderlijk dat het zo gelopen is.
Geen schande, iedereen is ooit begonnen.

begin inderdaad maar eens met flink verversen.
Meerdere keren per week.

Dat bloed in de bek is inderdaad geen goed teken.
Dat kan doorgaans alleen door vechten komen en je hebt geen vechters in je bak.
(Of het zoutbadje moet veel te zout zijn geweest. Maar ik denk niet dat de bek daar van gaat bloeden.)

Aquarium is 6 weken geleden ingericht , er is mij verteld om eerst het aquarium te laten draaien zonder vissen. Filter maak ik gewoon schoon als deze vies is, er zitten wel kleine kolen in het filter. Vorige week heb ik 60% van het water vervangen. Het vrouwtje doet het gewoon goed. Hierbij nog close ups van de andere vissen. 1 van de neon tetras heeft trouwens een best bol buikje.

Bijlagen

• 16068558258493837910475643252248.jpg
    16068558258493837910475643252248.jpg
    210.5 KB · Weergaven: 127
  • 16068559260206401953238104551342.jpg
    16068559260206401953238104551342.jpg
    163.4 KB · Weergaven: 147
  • 16068559669325725458808479219744.jpg
    16068559669325725458808479219744.jpg
    120.9 KB · Weergaven: 209
  • 16068559991181762038628900067741.jpg
    16068559991181762038628900067741.jpg
    203.9 KB · Weergaven: 151
Hierbij een foto van de 1e gup, van de beschadigde fin en de witte substantie die erop kwam. Deze bacterie of schimmel zat dus ook op de 2e gup. De rest van de vissen die er nu inzitten zien er tot nu toe goed uit.

Bijlagen

• IMG-20201123-WA0011.jpg
    IMG-20201123-WA0011.jpg
    48.3 KB · Weergaven: 172
Die gup heeft saprolegnia onder de leden. Lijkt op schimmel, wordt ook vaak zo genoemd, maar is net wat anders. Zie hier een uitgebreide uitleg: 10.7. Fish Fungus (aquariumscience.org)

De twee "algenvisjes" zijn corydoras, die eten haast alles behalve algen. En de neon tetra's zijn kardinaaltetra's, maar goed, die lijken ook best wel op neons.

Er kan een hoop gezegd worden en dat zal ook nog wel gebeuren. 🙂 Komt allemaal wel goed, maar je bent aan een hobby begonnen waar je je in het begin veel voor moet inlezen om dit soort problemen/foutjes te voorkomen.

Zo zie je maar: een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Dat was inderdaad geen afgebeten vin.
Ben het met de conclusie van Gino88 eens.

Al vind ik de conclusie dat het saprolegnia is een beetje snel gebracht is aangezien de kwaal erg lijkt op een echte schimmel: columnaris.
Als je het als het één behandelt terwijl het het andere is zal het geen effect hebben.
De beide behandelingen zijn totaal verschillend.

Helaas schijnt het verschil slechts middels een sample in een lab vastgesteld te kunnen worden.
En da's een dure grap, vermoed ik zo.

Ik zou zeggen: Google eens op beide ziekten en zoek uit wat er aan te doen is.
Goede waterkwaliteit is het belangrijkste nu.
Verversen dus.
Veel en vaak.

Laatst bewerkt:
Ik wil nog even opmerken dat een bakje van netto zo n 40 liter ook voor weinig visjes geschikt is. Voor Tetra s moet je zeker aan een 60cm bak denken en liefst nog groter en ook voor Guppen vindt ik dit vrij klein. Alles zorgt dan ook voor meer belasting in een kleine bak en aangezien je bak nog vers is kan dat voor extra problemen zorgen.

Columnaris is geen schimmel en als dat in je aquarium zit is het gauw gedaan met je hele vissen bestand.

Schimmels is vaak iets secundair.

Het aquarium is net een beetje opgestart en om nu met medicatie aan de gang te gaan is ook zo wat. Een optie zou zijn de 2 aangetaste guppen even apart te zetten in een curvertje ofzo met zout. Luchtpompje erin en even elke dag schoon water geven. Haal je 2 curvertjes bij action, kost haast niets. Des te groter des te beter. afhankelijk hoeveel liter curver je haal elke dag een vers bakje op temperatuur maken en visje overzetten. Als ze weer een beetje hersteld zijn kun je ze weer overzetten. Mochten ze toch dood gaan ontzie je je aquarium van zieke visjes ertussen die mogelijk andere aantasten.

Je maak het filter schoon als het vies is. Lees even info over filter onderhoud. Je moet nooit alles in 1 x schoon maken want je heb de bacties nodig. Kool is ook niet altijd handig. Dit haalt alles eruit wat je toevoeg zoals planten voeding etc. Zo te lezen test je geen water dus beter preventief grote hoeveelheden verversen. Ook in het kader van stapeling van ziekte kiemen.

Je zou een flesje voogle kunnen halen om de weerstand van je vissen omhoog te halen. Dan moet wel de kool eruit.

Misschien toch overwegen een wat groter aquarium. In de praktijk heb je hieer meer plezier van en wat minder gauw problemen.

Succes 👍

Al vind ik de conclusie dat het saprolegnia is een beetje snel gebracht is aangezien de kwaal erg lijkt op een echte schimmel: columnaris.
Als je het als het één behandelt terwijl het het andere is zal het geen effect hebben.
De beide behandelingen zijn totaal verschillend.
Ik durfde daar zo stellig in te zijn omdat de foto van de gup precies, tot in detail, lijkt op de voorbeelden van die ziekteverwekker zoals o.a. aangehaald in dat artikel. Columnaris is weliswaar ook wit maar geheel anders van structuur, veel platter op het lijf als het ware. 🙂

Het is hoe dan ook inderdaad belangrijk om te weten wat het is, want het een heeft andere consequenties en behandelmogelijkheden dan het ander. Ik heb een keer in een bak met guppen en platy's ook "iets" gehad, iets bacterieels denk ik maar ik ben er niet op tijd achtergekomen wat. Hele bak was dood binnen afzienbare tijd. Dus als ik de TS was zou ik in elk geval niet achterover leunen en afwachten maar handelen...

Schimmels is vaak iets secundair.

(ik kreeg dit niet meer ingevoegd in mn oude bericht)

Ja klopt. De kans is groot dat de aangedane vissen al iets anders onder de leden hadden en zo kwetsbaar werden voor een aanval van de witte pluisjes.

Meestal is bacterieel de onderliggende oorzaak van schimmels. Behandeling alleen de schimmel gaat het meestal niet oplossen.

Bacterieel is erg lastig te behandelen. Tijdspad en weerstand van visje is van belang. Behandeling voor dit kost veel bacties die weer nodig zijn om aquarium stabiel te houden. Na dien moet je erg strak zitten met meten en verversen. Bij pas ingedraaid aquarium zul je dit al tijdens de kuur moeten doen.

Gezien tijdspad en pas ingedraaid aquarium is het gebruiken van medicatie in deze situatie wellicht geen handige keus.

Als TS kiest om te behandelen zou hij dit beter in quarantaine kunnen doen maar gezien guppen volgens mij zeer goed tegen zout kunnen zou dit ook het proberen waard zijn. Schimmel houd ook niet van zout.

Het guppie had echt geen vin meer aan die zijde en vervolgens kwam deze schimmel er over heen. Dat andere vis wat inmiddels al overleden is zat telkens te pikken op die vis vandaar dat ik ook denk dat het is overgeslagen. Alle vissen doen het goed en zien er verder prima uit. Het is lastig om overal de juiste informatie te krijgen , ik maak de bak regelmatig schoon. Het is wel beter als ik in de gaten houd wat te doen als er ook maar een kleine schimmel ergens naar voren komt. Het kan zijn dat ik een ziekte heb meegenomen na de koop van de vissen uit de winkel

Het guppie had echt geen vin meer aan die zijde en vervolgens kwam deze schimmel er over heen. Dat andere vis wat inmiddels al overleden is zat telkens te pikken op die vis vandaar dat ik ook denk dat het is overgeslagen. Alle vissen doen het goed en zien er verder prima uit. Het is lastig om overal de juiste informatie te krijgen , ik maak de bak regelmatig schoon. Het is wel beter als ik in de gaten houd wat te doen als er ook maar een kleine schimmel ergens naar voren komt. Het kan zijn dat ik een ziekte heb meegenomen na de koop van de vissen uit de winkel

Het is inderdaad altijd erg moeilijk om te bepalen wat een vis mankeert. Bij onraad altijd beginnen met wat vaker en wat meer verversen en laten mee denken op het forum. Sommige zaken zijn duidelijk vast te stellen maar dan nog wat kun je het beste gebruiken en hoe. Vaak is en blijft het gokken en zaken uitsluiten. Op internet moet je heel veel kaf van koren scheiden qua info.

Nieuwe inwoners toevoegen brengt altijd een risico met zich mee. Vaak gaat het goed maar je kunt inderdaad ook pech hebben. Daarvoor kiezen sommige om nieuwe vissen eerst in quarantaine te houden. 45 liter aquarium is zeer beperkt qua keuze van visjes die het hier goed in doen. Vissen die eigenlijk meer ruimte nodig hebben of soorten die niet bij elkaar kunnen geven altijd ellende omdat ze gewoon weg slechte huisvesting hebben. Elk vissen soortje heeft bepaalde eisen. Vol doet dit niet worden ze ziek en gaan ze dood.

Het is natuurlijk niet leuk om zo te beginnen en erg jammer voor de visjes maar laten we hopen dat het verder goed blijft gaan en je rustig kunt genieten van je nieuwe hobby 👍

Tuurlijk kan dat.
Gewoon doorgaan.
Je maakt namelijk zelden fouten.
Menigmaal had je een leermoment.

Even een aanvulling, je neontetra's zijn volgens mij kardinaaltetra's. 😉

Bedankt voor jullie informatie allemaal, alle vissen doen het goed momenteel. Onze vrouwelijke gup zit in de hoek van het aquarium happend naar adem en haar staart hangt omlaag. Ik verwacht dat ze straks gaat bevallen. Ik heb haar apart gezet. Haar grafit spot begint ook lichtelijk rood te worden.

Bijlagen

• 16071687225246576085976424735824.jpg
    16071687225246576085976424735824.jpg
    233.9 KB · Weergaven: 138
Dit gaat ten gevolge van het geschreven woord harder klinken dan ik bedoel, maar ik zie een visje dat van het padje is.
"Zojuist zwom ik nog in een bak met allemaal andere visjes en mooie plantjes om me heen en kon ik lekker zwemmen.
Nu zit ik in een raar klein kistje.
Helemaal alleen.
Met alleen maar raar wit stof om me heen.
Ik kan me nergens verschuilen, dus laat ik maar in dit hoekje gaan zitten en zo weinig mogelijk bewegen.
Misschien dat niemand me dan opmerkt."

Áls dit visje al op het punt van bevallen staat, wat ik niet denk, daar is ze nog niet dik genoeg voor, dan zal ze dat niet gaan doen.
Veel te bang en gestresst.

Gewoon laten zwemmen.
De sterkste jonkies overleven het wel.
Dit soort bakjes zijn alleen bruikbaar om een vis in te observeren bij ziekte, bijvoorbeeld.
Voor kort verblijf.
Hoogstens enkele uren.
Hoogstens.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan