Guppys met zwarte, aan elkaar geplakte vin


manon0813

Member
Lid geworden
29 september 2022
Berichten
12
Leeftijd
17
Hallo allemaal,
Twee van mijn vrouwtjes guppen hebben lijkt wel een zwarte, aan elkaar geplakte rugvin, zoals op de foto. Één van die 2 lijkt ook krom te groeien en moeite te hebben met zwemmen.
Na veel opgezocht te hebben ben ik niet veel verder gekomen. Van deze vinnen kan ik al helemaal niks vinden.

Van de kromheid zie ik alleen maar dat het genetisch is, al was deze vis eerst helemaal gezond en is ze zeker al meer dan 1 jaar oud. Het is ook pas begonnen nadat ze het leek wel zwemblaasproblemen of iets met zwemproblemen kreeg. Nu heb ik al een aantal keer watertherapie gedaan voor dr, en elke keer knapt haar zwemprobleem wel op, waarna het na een weekje weer slechter wordt. Maar nu is het zo erg dat ze helemaal krom is gegroeid, en ik ben eigenlijk ten einde raad.

Als iemand hier ervaring mee heeft of iets vanaf weet hoor ik dat heel graag. Ik zie mijn vissen echt niet graag zo...

20230419_215300.jpg
 
Wat me meer opvalt is de staartvin van deze vis en wellicht kan @stanovic iets zeggen over het kromgroeien.
 
Ik denk dat de staartvin alleen afwijkend van vorm lijkt, omdat het bolvormige deel uit beeld zwiept.
 
Dat zou ook heel goed kunnen Lysia.
 
Klopt, met de staartvin van beide guppen is niets aan de hand. Verkleuring van een vin kan met een vorderende leeftijd te maken hebben en een hormonale verandering. In dit geval kan dat de rugvin betreffen. Verkleving van vinnen kan wijzen op een verandering in het kalymma gen dat verantwoordelijk is voor de morphologische veranderingen van vinweefsel. Doorgaans met een vorderende leeftijd te maken. En hoewel,1 jaar niet echt oud te noemen valt, kan het zo zijn dat ze in een versneld tempo is opgegroeid en dan kan haar fysieke leeftijd ouder zijn dan haar biologische leeftijd. En in zo'n geval is ze toch als verouderd aan te merken.

Het krom trekken van het lijf bij een gupvrouw kan meerdere oortzaken hebben: vorderende leeftijd, te vaak zwanger geweest, te grote zwangerschap (dus echt een extreem grote buik tijdens de zwangerschap(pen), voedingarme voeding, zwak door ziekte en genetische aanleg (door een slechte genetische achtergrond.
 
Zover ik weet kan vinkleven ook door een bacterie ontstaan maar dat even terzijde. Ik heb het ooit bij Tetra s gehad en een AB kuur werkte toen afdoende maar het kan dus ook andere oorzaken hebben.
 
Het krom trekken van het lijf bij een gupvrouw kan meerdere oortzaken hebben: vorderende leeftijd, te vaak zwanger geweest, te grote zwangerschap (dus echt een extreem grote buik tijdens de zwangerschap(pen), voedingarme voeding, zwak door ziekte en genetische aanleg (door een slechte genetische achtergrond.
Ik heb hier ook een guppy vrouw die helemaal krom getrokken is,
heb ze sinds november in mijn bezit en ze is eigenlijk continu zwanger,bevallen,opnieuw zwanger enz enz....
In principe leeft zo een guppy dame dan toch niet lang he,
want als er mannetjes bij zitten blijft zich dat zwanger zijn steeds herhalen,
waardoor ze dan uiteindelijk het loodje leggen.
Voor en na verlies je dan eigenlijk al de vrouwtjes.
Hieronder een foto van 1 van haar zwangerschappen met dik buikje,
en een foto van hoe ze er nu uit ziet,
 

Bijlagen

  • 20230421_192728.jpg
    20230421_192728.jpg
    102.3 KB · Weergaven: 39
  • 20230422_064045.jpg
    20230422_064045.jpg
    287 KB · Weergaven: 36
Ik heb hier ook een guppy vrouw die helemaal krom getrokken is,
heb ze sinds november in mijn bezit en ze is eigenlijk continu zwanger,bevallen,opnieuw zwanger enz enz....
In principe leeft zo een guppy dame dan toch niet lang he,
want als er mannetjes bij zitten blijft zich dat zwanger zijn steeds herhalen,
waardoor ze dan uiteindelijk het loodje leggen.
Voor en na verlies je dan eigenlijk al de vrouwtjes.
Hieronder een foto van 1 van haar zwangerschappen met dik buikje,
en een foto van hoe ze er nu uit ziet,
Zo te zien had ze al een vergroeiing van de ruggegraat. Dan kan het enkel nog erger worden na al die zwangerschappen.
Dit vrouwtje is een blonde platinum white gup. Maar dan van de kortstaartige versie wat in de handel als snow white wordt aangeboden.
 

Terug
Bovenaan