Haaivinbarbeel met blackmollies in 230 liter


P

pumba230

Guest
Hallo,

Momenteel heb ik een aquarium van 105 liter, met 5 volwassen black mollies waarvan 4 vrouwen die steeds zwanger geraken, +/ 20 jongvolwassenen en nog een heleboel pasgeborenen. Ik was op zoek naar een groter aquarium omdat ik bang heb dat het te krap gaat worden. Ik zag een leuk aquarium van 230 liter (2e hands) maar er zit nog een haaivinbarbeel in. Het kan ook zonder zei de verkoper maar nu twijfel ik toch aangezien het een zeer interessante soort is. Het aquarium is 2,5 jaar oud samen met de vis dus die zou volgroeid moeten zijn? Op de foto lijkt hij zo'n 20 cm en geen 35 zoals ik op het internet las. Kan ik mijn black mollies samen houden met deze haaivinbarbeel ? En houdt hij misschien ook de overpopulatie van de black mollies tegen?

bedankt
 
Het kan, het past, maar als je de keus hebt om die vis niet te nemen is het wel beter. 🙃 Ook 20 cm is al geen handige maat meer in 230 L, voor zulke beweeglijke vissen. Ze zijn bovendien het liefst met een groep... Uiteindelijk is het aan jou, maar ik persoonlijk had het liever niet gedaan.
 
ja ik heb de keuze, maar ik zat te denken wat gaan ze met die vis doen? ik ga morgenvroeg kijken en het eens vragen mochten ze hem naar de dierenwinkel kunnen brengen neem ik hem er inderdaad beter niet bij. Had ook gelezen dat ze graag in scholen zijn, maar naarmate ze ouder worden agressiever/territoriaal kunnen worden en liever alleen zijn?
Twijfel ook een beetje over de grootte, voor de vis alleen zo op de foto ziet het er goed uit, maar met mijn black mollies erbij is het direct wat drukker natuurlijk..
 
dd.jpeg
 
Snap ik ja. Dierenwinkel lijkt in eerste instantie beter. Alleen.... van daaruit komen ze ook weer makkelijk terecht bij mensen die ze te weinig ruimte kunnen bieden.... Dat is een beetje het lastige met deze soort. Hij is eigenlijk nauwelijks geschikt voor de hobby, en toch worden ze gekweekt, want het verkoopt.

Op latere leeftijd ontstaat er een bepaalde rangorde in de groepen. Dat kan soms wat vechten/vluchten opleveren. En daarmee stuit je op een ander probleem van aquaria: ze kunnen elkaar de ruimte niet geven. Dan blijft het etteren. Ik snap wel dat men ze daardoor ziet als onverdraagzaam etc. :juggle: Dit geldt voor wel meer soorten; soms maakt de (onnatuurlijke) manier van houden dat hun onderlinge interacties niet goed uit de verf komen. Het alternatief is dan, helaas, om ze alleen te houden.

Mooi aquarium. (y)🙃
 
Net gaan kijken, ze gaan de vis doden.. Ook zaten er nog 4 chiliden in, paar garnalen, 2 rasboras en een pleco.
Deze ga ik wel overnemen. :)
 
4 corrydoras*
 
Lekker makkelijk van ze.... dan ben ik eerlijk gezegd blij dat zij gaan stoppen met (dit deel van) de hobby en dat hij naar jou kan. 🙃
 
Ja de kinderen keken er blijkbaar niet meer naar om. Is wel jammer ja...was geen slime keuze denk ik, zowel de zilverhaai als de pleco kunnen zeer groot worden. Volgens haar was de haaivinbarbeel wel al heel oud en niet meer gelukkig sinds zijn compagnon was overleden. Ik ga het morgen ophalen. Nu hopen dat mijn black mollies het leuker vinden met nog wat andere vissen erbij! Ze krijgen morgen allesinds een stuk meer ruimte :)
 
Ze gaan het aquarium leegmaken tegen morgen vroeg. ik ga vanavond de vissen al halen. Kunnen deze (2 rasboras, 4 chilids of corys (? moet ik bestuderen als ik ze nog is zie) 3 garnalen en een pleco voor een korte tijd (+/ 1 dag) in mijn 105 liter aquarium met +/ 30 black molly's (meeste zijn nog klein +/ 2 cm) of gaat dit problemen geven?
 
ze komt ze over een uur brengen. Zou ik ze samenzetten of in een plastic bak apart met een warmte elment maar dan ben ik bang dat ze gaan sterven door de waterwaarde
 
Hopelijk heeft hij een mooi leven gehad..
 
Ik heb eerder de indruk dat ze dit doen om de bak makkelijker kwijt te kunnen maar goed ik kan me vergissen.
 
Dat is ook de reden, maar het gedacht dat hij een mooi leven heeft gehad sust een beetje
Dit is mijn aquaurium momenteel. Kunnen hier nog 4 corry 3 garnalen 2 rasbora en 1 pleco bij voor 1 nacht en dag? Morgen zitten ze allemaal in een 230 liter.

of eten die al mijn babys op en misschien de volwassenen?

186549841_163088295828038_5975670114532152468_n.jpg
 
Het waren dus 3 plecos, 1 enorm grote borstleneus, 2 chiliden, 4 garnalen, 2 samartanen en 1 zalm serpae.
Veel te veel dus! Al mijn planten waren eruit na 1 minuut en ik zag mijn mollies afzien. De 4 grote pleco's er terug uit gedaan en afgegeven aan een verwarmde visvijver.
Nu is het veel beter. De chiliden zijn echt leuk en komen goed overeen met mijn mollies. Vind ik echt een geslaagde combo. De garnalen zijn ook super leuk, de samartanen vertrouw ik nog niet helemaal, maar dat komt hopelijk wel! Morgen de laatste verhuis naar de 230 liter en dan hoop ik dat alles goed loopt :)
 
De sumatranen zijn blijkbaar Zalm serpaes, dus weet iemand welke soort dit is? (water is troebel door alle chaos van daarstraks)

186957611_323477382509027_660511986109813892_n.jpg
 
Kegelvlekbarbeel inderdaad. Sumatranen in kleine groepjes kan wel zorgen voor een vervelend visje meen ik; vooral naar anderen
 
De verhuis zit erop!
Heb nu dus een 230 liter met
* +/ 25 Blackmolly's incl baby's
* 4 garnalen
* 2 zalm serpae
* 1 Kegelvlekbarbeel
* 2 afrikaanse (dwerg?) chichilden

Hier wat foto's van de bewoners



2.jpg
3.jpg
4.jpg
1.jpg
5.jpg
6.jpg
 
Een foto van je cichliden kan wellicht helpen voor identificatie. Mooie vooruitgang, maar heb je niet wat weinig planten?
 
Ze duiken altijd het schip in als ik met mijn camera kom ;p. Heb een iets duidelijkere kunnen maken. Bedankt ben ook zeer tevreden met de aankoop. Ja zijn de planten van mijn vorig aquarium ga beetje bij beetje aanvullen met planten :)
i.jpg
 

Terug
Bovenaan