Haakworm bij visse ontdekt


Leonieandfishies

Active member
Lid geworden
23 juni 2023
Berichten
30
Leeftijd
33
Hoihoi,

Ik heb afgelopen week ontdekt dat mijn vissen een haakworm hebben. Na enige research op internet werd mij duidelijk dat hiervoor het beste levamisole hydrochloride gebruikt kan worden.
Ik heb de diere arts gecontact, en kan het daar halen, echter hebben ze alleen de 10% versie, iemand enig idee of dit de goede is?
En hoeveel van het middel ik moet toedienen per liter water?

Ook iemand die weet of de slakken en garnalen veilig zijn? Ik heb namelijk waaierhandgarnalen, vuurgarnalen en appelslakken met net uitgekomen eitjes in die bewuste bak zitten 🙈 overzetten van de dieren is geen optie en heeft ook weinig zin als ze drager zijn..
 
Hier kun je dat vinden denk ik:

 
Ja ik heb die ook gehad destijds. De dosering weet ik niet meer.
Ok dankje! Ga ik straks de dierenarts even bellen om het op te halen. Dosering kom ik uiteindelijk vast achter. Heb het ergens wel gezien maar kan het nu niet meer vinden.
 
Heeft iemand toevallig enig idee hoeveel kans mijn slakken en garnalen maken om het te overleven?? Ik heb net uit het ei gekomen appelslakjes, dus de bak zit behoorlijk vol slakken alleen al 🙈
 
Ok dankje! Ga ik straks de dierenarts even bellen om het op te halen. Dosering kom ik uiteindelijk vast achter. Heb het ergens wel gezien maar kan het nu niet meer vinden.
Staat volgens mij in de eerste post uit mn link.
 
Staat volgens mij in de eerste post uit mn link.
De dosering voor een aquarium is 2ppm of 2ml per 100L. Voor mijn 700L bak voldoet dus 14ml per keer.
Spuit dit in het water en je ziet binnen 4 uur de wormen het lichaam van de zieke vissen verlaten.
OVERDOSEER NIET! Dit is absoluut zinloos en GEVAARLIJK.
Doe na 3 dagen een 30% waterverversing en herhaal de kuur na twee weken om eventuele nog aanwezige parasieten te vernietigen.
 
De dosering voor een aquarium is 2ppm of 2ml per 100L. Voor mijn 700L bak voldoet dus 14ml per keer.
Spuit dit in het water en je ziet binnen 4 uur de wormen het lichaam van de zieke vissen verlaten.
OVERDOSEER NIET! Dit is absoluut zinloos en GEVAARLIJK.
Doe na 3 dagen een 30% waterverversing en herhaal de kuur na twee weken om eventuele nog aanwezige parasieten te vernietigen.
Yes dank je ! Ik heb vanmorgen het medicijn bij de DA gehaald.
 
Mooi dat ze dat makkelijk verstrekken want veel doen het niet meer en geven het alleen als je bv kippen of schapen hebt met wormen.
Het is ook niet meer zonder recept te verkrijgen als het goed is.
 

Terug
Bovenaan