Halfsnavelbekje om guppies in toom te houden


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Aangezien mijn populatie Guppen onnatuurlijke vormen begint aan te nemen doe ik het overgrote deel weg (LFS neemt ze aan). Om het in de toekomst niet meer zover te laten komen wil ik wat jagers in mijn aquarium introduceren.

De LFS adviseerde o.a. halfsnavelbekjes. Na wat leeswerk denk ik dat het wel een aardig visje is om te houden. Mijn bak voldoet aan zijn eisen.

Wie heeft er ervaring met die visje icm Guppie jonkies? Dan bedoel ik, worden ze wel opgepeuzeld?
 
Dat zou je eens moeten vragen aan Killerfish want die heeft dacht ik halvsnavelbekjes zitten.
 
Ook Rouwtetra s moeten goede opruimers zijn.
Ja klopt. Maar volgens mij willen die het liefst in een schooltje van minimaal 6.

Van wat ik lees kunnen halfsnavelbekjes met 3 man en een vrouw.

En ze bevolken de bovenste laag, dat vind ik zelf wel aardig. Daar zwemt nu vrijwel niks.
 
Zoals @Altispinosa zei (tag me de volgende keer ff :deal::Dk) heb ik ze hier idd zitten. Zijn vissen die zich alleen aan het oppervlak ophouden en dus ook vanaf hier eten. Zie ze echt gigantisch zelden lager zakken dan het oppervlak, zelfs niet als ik voer met levende rode mug (of zelfs als ik met mn handen ofzo de bak in ga). Als ik dit precies voor hun bek in het water doe, eten ze het met alle liefde op, maar zakt het lager is het vrijwel altijd voor de rest vd vissen.
Een jonge gup moet dan denk ik echt aan het wateroppervlak zitten om mogelijk opgegeten te worden, maar ik denk dat de vissen daar veel te lief voor zijn en dit niet zo snel op zullen eten
 
Als je halfsnavelbekjes wilt houden m.b.t het in toom houden van jongbroed, zijn niet alle soorten daar geschikt voor. Zelf hou ik de dermogenys ebrardtii (ook bekend als nomorhamphus ebrardtii). Deze worden een stuk groter en in rust zie je ze idd ook vaak in de bovenlaag rondhangen doch zullen ze bij de jacht ook de rest van de waterlagen beslaan. Deze soort pakt in ieder geval wel kleiner grut.
Enkel is het zo dat deze soort een stuk minder snel aangeboden zal gaan worden in een gemiddelde lfs. De meest aangeboden halfsnavelbek is de dermogenys pusillus. In de regel worden die vrij klein aangeboden terwijl m.n. de vrouwen wel een stuk groter worden.
 
Dermogenys ebrardtii
DSCF7330.JPG


DSCF7336.JPG
 
Die passen ook enkel in een vrij grote bak neem ik aan.
Als je kijkt naar de grootte van een volwassen exemplaar, dan is een ruime bak wel gunstig. Doch gekeken naar het gedrag van deze soort is dat niet echt nodig. Het is een vis die zich in eerste instantie ophoudt op een redelijk vaste plek en komt er weg als die op jacht gaat naar voer of kleinere medebewoners. Alhoewel, ik hier ook al eens gezien heb dat een volwassen exemplaar 2 soortgenoten die luttele slag kleiner waren gewoon pakte en verorberde. Maar je hebt wel ook van die exemplaren die lui zijn en enkel dat pakken wat binnen hun directe zwemruimte komt. Deze vissen zien een bepaald gedeelte van de bak ook als hun territorium. Alles wat daar dan ongevraagd binnenzwemt, zal verjaagd danwel aangevallen worden. Het zijn zeer zekers geen lieverdjes... Algemeen tendens is wat robuuste vissen tegenover dit soort vissen te zetten als ze een bak moeten gaan delen.
 
Ik zou ze wel eens willen bezig zien als ze in de aanval gaan en ook een vis te pakken hebben.:Dk
 
Nou, het is wel een interessant gezicht als ze jagen. Door hun torpedobouw schieten ze echt op hun doel in het water af.
Heb al gekeken op youtube maar kan zo 1,2,3 geen filmpje vinden van dat ze jagen en hun prooi te pakken krijgen.
 
Ik heb de helft van de posts gemist zie ik :S

Maar conclusie is een beetje:

De "gewone" halfsnavelbekje gaat waarschijnlijk het Guppy grut niet opknagen.
De Dermogenys ebrardtii variant is niet zo makkelijk te krijgen en is misschien niet zo op zijn plek in een bak met kleinere vissen\garnalen.

Ik maak nog wel een topic aan voor advies mbt het in toom houden van de guppy populatie.
 

Terug
Bovenaan