Hallo allemaal, even voorstellen met foto


L

Leyolm

Guest
Beste leden van het Aquaforum,


Ik ben Jos een man van 34 uit Valkenswaard NB. Ik heb in mijn jeugd veel van mijn tijd in de hobby gestoken. Ooit begon ik, als jongen van een jaar of 8, met een vissenkom en een zwarte telescoop sluierstaart. Die vis heeft het wonder boven wonder jaren overleefd.

Vanaf een jaar of twaalf kreeg ik mijn eerste tropische aquarium. Een kleine plastic bak van 60 cm waar ik wat guppy's, cory's en twee dwerggourami's in had. Met vallen en opstaan moet ik zeggen. Want de nodige ervaring had ik toen niet. Binnen no-time zat de bak vol met alg. Probeer een jong mannetje maar eens uit te leggen wat indraaien is, laat staat hem het geduld op te laten brengen... Ik denk dat er binnen twee dagen vissen inzaten. Overvoeren was natuurlijk ook een dingetje. Dit aquarium heeft het ondanks het formaat en de opstartproblemen nadien jaren super gedaan.

Tot ik begin twintig was heb ik naast de kleine gezelschapsbak ook een aquarium gehad met Malawi-cichliden en vooral met de zebra's wat hobbygekweekt. Toen ik het ouderlijk huis verliet ben ik gestopt en heb bijna alles van de hand gedaan. (nu natuurlijk spijt van)

Gelukkig is mijn leven nu wat rustiger en heb ik besloten de hobby weer op te pakken.

Ik Heb een Juwel 240 op de kop weten te tikken en ben dagen bezig geweest met het ontwerp, selecteren van stenen en het uitkoken daarvan. Het aquarium is nu een week aan het indraaien en ondanks het gebrek aan een co2-installatie doen de planten het vooralsnog prima wat betreft groei.Heb er bewust voor gekozen niet met teveel te beginnen. De waterwaarden zijn natuurlijk nog niet optimaal al ben ik lang niet ontevreden. Mijn plan is om hem minstens een maand in te laten draaien.

Het moet een gezelschapsbak worden met een bepaald thema. Aangezien ik een groot liefhebben ben van World of Warcraft krijgt het een Lich-King thema. Een andere achtergrond en Lich-King statue (misschien+ Jaina) zijn eigenlijk de enige dingen die ik nog wil toevoegen. Zijn zwaard (Frostmourne) staat er namelijk al in.

Wat betreft visbestand: Daar ben ik nog niet helemaal uit. Sowieso komen er wat minder bekende Corydoras in. Ik twijfel op dit moment nog tussen cw009 of cw010. Maar misschien kom ik over drie weken wel op iets heel anders uit. verder in ieder geval een Ancistrus of twee maar geen pleco.

Wat middenlaag vind ik zelf zwarte tetra's of citroentetra's leuk. Daarnaast koperzalmen of roodneuszalmen. Ook hier slaat natuurlijk de twijfel toe en weet ik nog niet of het definitief zal zijn.

Voor de bovenlaag ga ik deze keer niet voor gourami's. Ik heb altijd al betta's gewild dus ik ga proberen ( desnoods met plastic planten en stromingbeperkers) deze te huisvesten. Het zullen dan waarschijnlijk wel Plakkat of Spadetails worden omdat die minder volume aan staart hebben. Of ik huisvest in plaats van een man en vrouwen alleen maar vrouwen. Dat is ook nog een optie.

De aquariumhobby is natuurlijk een hobby van het blijven leren. Ik denk dat ik dat op dit forum genoeg zal blijven doen. Daarnaast denk ik dat ik zelf ondertussen ook de nodige ervaring heb om vooral beginnende hobbyisten vooruit te kunnen helpen

Hieronder een foto van hoe het aquarium nu is. Let wel, dit is pas na een week indraaien. Ik ga nog opzoek naar een co2 systeem ( vroeger helaas van de hand gedaan) en misschien nog een eheim buitenfilter in plaats van de standaard biofilter M die er nu opzit.

Veel groeten,

Jos

IMG_1227.JPG
 
Welkom Jos, misschien nog wat plantjes erbij, maar laat eerst maar even lekker groeien, en wat drijfplanten voor de Goeramies, ziet er verder goed uit :thumbs:

P.s.
Je schip is gezonken voordat je dat nog niet wist.
 
Welkom Jos, misschien nog wat plantjes erbij, maar laat eerst maar even lekker groeien, en wat drijfplanten voor de Goeramies, ziet er verder goed uit :thumbs:

P.s.
Je schip is gezonken voordat je dat nog niet wist.


Hoi Ton, dank! Ik heb nu 8x anubias nano, 4 x een andere anubias waar ik niet op kom. 2x pilularia globulifera op de voorgrond en midden. En 5x hoornblad + nog een soort Acorus achter de stenen verstopt. DE Limnobium Spongia als drijver. Ze zeggen dat die bladeren van 20cm kan krijgen. Dat wil ik even zien voordat ik er meer in stop al zullen die fijn zijn voor de vissen in de toplaag.
Verder geen Gourami's maar Betta's.
mijn schip heb ik afgeschreven. Helaas dekt de verzekering niks:p.
Nogmaals dank voor je reactie!
 
Verder geen Gourami's maar Betta's.
Indd verkeerd gelezen :stom: ik ben benieuwd wat deze L. spongia gaat doen, ik volg :)

Misschien even een fotoalbum aanmaken, dan kan je daar alle vorderingen in bijhouden en een mooi document voor later.
 
WElkom,
Zou je die lichte steen niet lager leggen.

Als die eraf gaat ligt je ruit er uit.
 
WElkom,
Zou je die lichte steen niet lager leggen.

Als die eraf gaat ligt je ruit er uit.

Ik neem aan dat je de steen in het midden bedoelt? Goede tip. Ik bekijk het nog even. Misschien dat ik hem een kwartslag kantel, vaster zet tussen die twee waar hij nu op rust of stut met nog een steen voor de stevigheid. Ik ben begonnen met piepschuim onder alle stenen die op de bodem liggen om het gewicht te verdelen en te zorgen dat als vissen gaan wroeten er zeker geen beweging in kan komen. Hij lijkt nu misschien op het randje maar dat is meer de hoek van de foto. ik zal er toch eens kritisch naar kijken.
Bedankt voor het meedenken.
 

Terug
Bovenaan