Wat is er nieuw

hallo allemaal

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hellforce
  • Startdatum Startdatum
H

hellforce

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben Hans woon in hoofddorp.

Ik mag binnen Enkele weken het aquarium van mijn ouders overnemen. We hebben altijd thuis een bak gehad en was dus al van plan er een aan te schaffen met de tijd. Nu hebben mijn ouders de tijd er niet meer voor en verhuis het aquarium naar mijn appartement.


Het gaat om een juwel vision 180.

Hij zit nog vol,
Ook gelijk een relevante vraag.

Ik wil de voedingsbodem vernieuwen en zwart grind neerleggen ipv wit verder neem ik het water mee in een jerrycan.

Is het mogelijk de oude bewoners dan weer losbreken laten in de bak of heeft hij hier ook indraaien tijd voor nodig, ze hebben mooie vissen namelijk die ik het liefst meeverhuis?

Of moet ik deze vraag in een ander forum stellen?
 
Welkom 😉
Heb zelf geen ervaring met verhuizingen van aquaria, dus denk maar wat hardop 😉
Er zijn anderen die er vast meer verstand van hebben..

Op zich wel goed dat je zoveel mogelijk oud water meeneemt ja.. al brengt het in 1 keer vervangen van de bodem wel risico's met zich mee, daarin zitten blijkbaar veel bacteri�n die je nodig hebt voor je biologische filtering, in het oude water relatief weinig.
Waarom wil je eigenlijk een voedingsbodem? Wordt meestal geen gebruik meer van gemaakt zoals ik het begrijp.
Ook is het belangrijk om je filtermedium in oud water te bewaren, anders gaan je bacteri�n snel dood, en dan kan je dus echt weer opnieuw gaan indraaien.

Hier nog een topic waar je misschien iets aan hebt..
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=596665&page=1
 
@kellemes bedankt voor de reactie!

Er zit nu een voedingsbodem in. De bak heeft een terras waar de planten staan en een voedingsbodem zit dat zit er echter al een paar jaar en wil het weg hebben, zat te denken om het te vervangen maar wat ik hier op het forum Lees is dat ik het beter er uit kan halen ipv vervangen.

De reden voor vervanging van de bodem is: er zit wit grind in wat naar mijn mening niet heel mooi is. Wil graag zwart grind plaatsen.

Maar misschien kan ik eerst het terras vervangen en daarna de voorgrond. Zal morgen avond even foto's uploaden dan ben ik bij mijn ouders 🙂

@ludger thnx!
 
Welkom en ivm je vraag heb ik je topic even verplaatst naar deze sectie.
 
Bedankt voor het verplaatsen,

Ik kan misschien een 2e kleinere bak lenen, moet alleen nog een verwarmings elementje zoeken voor de bak
 
Bij deze zou ik nog een foto uploaden hij is niet helemaal scherp maar de scheidingswand is duidelijk te zien. Zal vanavond kijken of ik wat mooiere foto's kan maken 🙂


img-20150219-wa0001.jpg


Als ik het aquarium heb ga je k de bodem wat meer aflopend maken en je hebt ook van juwel bedekking die het zelfde is als de achterwand die ga ik ook plaatsen. Verder zwart grind en wil uitzoeken hoe het verder met "moonlight" verlichting zit heb wel waterdichte ledstrips liggen weet alleen nog niet in welke mate dat schadelijk is voor planten en vissen.
 
Als je kan zorgen dat je filter blijft beschikken over zuurstofrijk water, dan zal het verhuizen wel goed moeten gaan. Dan neem je namelijk veel goede bacteri�n mee. Als je voor zwart wil gaan kan je ook kijken voor zwart zand, voor bodemvissen is dat vaak beter dan grind.
 
Hoi Hans

Ik zou naar een dierenwinkel vragen wat het beste is

Mvg. Guppy2003
 
Bij de Hornbach is mooi zand/grint te koop met een korrel van 0,4-0,8 mm en in diverse kleuren.
Ik zou zelf geen voedingsbodem meer nemen en gewoon kleibollen gebruiken gaan.
 
Bedankt voor de reacties

Zoals het er nu uitziet kan ik een 60 liter bakje lenen waar ik alleen een verwarming voor moet halen.

Mijn idee is om eerst dat kleinere bakje in te draaien (met aquarium water en watten uit de vision 180 en evt daar ook wat grind uit halen dat een week of anderhalf/ 2 laten staan waterwaardes checken en als het goed is dan alles van de vision over naar het 60 liter bakje.

Dan kan ik de vision rustig schoonmaken herinrichten bodem vervangen en indraaien.
en tijdens het indraaien kan ik weer water wat ik in de 60 literbak ververs eventueel bij de vision doen. Of is dat onnodig?
Lijkt mij een geschikte oplossing zo, wat denken jullie
 
Ik heb zelf mijn 80 cm aqua vervangen voor een 1 meter aqua en de bodem daarbij vervangen. Ik had daarbij ook een ingedraaid filter dat ik heb mee verhuisd. Wat je zou kunnen doen is het water en de vissen in emmers een onderkomen geven, de bodem uit de bak halen, nieuwe bodem erin, planten erin. Vissen en filter erop draaien en dan regelmatig nitriet meten. Ik heb zelf een heeeeeeel licht nitrietpiekje gehad, die met een flinke waterwissel weer weg was. Ik ben geen enkele vis verloren.

Succes met je overwegingen!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan