Wat is er nieuw

Hallo Aquaforum

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joph
  • Startdatum Startdatum
J

Joph

Guest
Beste allemaal

Ik ben na 8 jaar gestopt te zijn sinds enkele dagen weer in de aquarium hobby gestapt.

Mijn nieuwe bak:
Bekijk media item 1132
Wat erin gaat word of een groep garnalen maar zie allerlei nieuwe opties en zou graag meer leren terwijl de bak omdraait met:
25L
Substraat Colombo aqua base pro
Instelbaar led licht inclusief nachtlicht. Specs zou ik moeten kijken
Filter 200/h specs idem.
En een verwarmings element.

2 stukken kien hout 3 plukken java mos samen met een anubias nana.

Als waterstarter gebruik ik 7 ml bactoturbo bij elke water wissel 50% 1 x per week

Feedback tips of ideeen hoor ik graag!

Groetjes Jop!

Welkom Jop.

Welkom op het forum Jop,leuk bakje.
Als ik het goed zie staat de Anubias in de bodem en dat moet met deze plant niet,iig niet die dikke rizoom waar alle dunnere worteltjes uitgroeien want dat gaat rotten zo waardoor de plant doodgaat.
Beste kan je de plant op zo'n stuk hout binden net als wat je met het mos hebt gedaan bv.
Elke week 50% van het water verversen tijdens de opstart is niet nodig hoor.

Elke week 50% van het water verversen tijdens de opstart is niet nodig hoor.
Was ook mijn eerste idee maar er zit zon rare bodem in dus misschien is het daarvoor?

Ik meen me te herinneren dat het met de bodem van Colombo niet nodig is maar nu twijfel ik weer... :juggle:😉

Welkom!

Dankjewel allemaal!

Uitspoelen is inderdaad niet nodig na 1.5 uur was het water kraakhelder.
2 dagen overal kleine bubbeltjes gehad.
En daarna was de bak helder.

Wat betreft de anubius heb ik gisteren ontdekt dat deze daar niet kan.

Ga hem dan ook plaatsen op het hout vandaag en plaats er dan een 2de anubius nana bij. (Misschien nog een 3de)

Vooral door zijn langzame groei en mooie groene kleur. Daarbij zijn ze lastig dood te krijgen.

Daarbij denk ik aan dwergnaaldgrass als carpet te plaatsen.

Wat betreft het water wisselen lees ik veel dingen en ik hou 1 x per week 50% aan voor het aanvullen van mineralen.

Doe het zeer rustig met de bak en wil rustig 4 maanden lang enkel bezig zijn met de planten dus wekelijks wat aanpassingen en onderhoud.

Wel vroeg ik mij af wat voor temperatuur ik aan zou moeten houden voor het opstarten en met welke licht uren.

Ook mijn filter is dimbaar. En kan de kracht aanpassen.

Groetjes Jop!

Max 8 uur licht is goed en afhankelijk van de omgevingstemperatuur hoef je normaal gesproken deze periode van het jaar geen verwarming te gebruiken.

Je leest idd een hoop verschillende manieren voor het indraaien maar sommige zijn echt overbodig bv,waar blijven de mineralen dan omdat je die elke week zou moeten aanvullen?
Ik neem aan dat je gewoon kraanwater gebruikt en dan moet je bodem elke keer weer heel de boel omlaag trekken waardoor de ph verlagende werking heel snel uitgewerkt is bv.
Dit nadeel blijf je wel houden met deze combinatie maar met hele hoge wissels die eigenlijk niet nodig zijn gaat dit nog sneller en lijkt me zelf zonde.

Max 8 uur licht is goed en afhankelijk van de omgevingstemperatuur hoef je normaal gesproken deze periode van het jaar geen verwarming te gebruiken.

Je leest idd een hoop verschillende manieren voor het indraaien maar sommige zijn echt overbodig bv,waar blijven de mineralen dan omdat je die elke week zou moeten aanvullen?
Ik neem aan dat je gewoon kraanwater gebruikt en dan moet je bodem elke keer weer heel de boel omlaag trekken waardoor de ph verlagende werking heel snel uitgewerkt is bv.
Dit nadeel blijf je wel houden met deze combinatie maar met hele hoge wissels die eigenlijk niet nodig zijn gaat dit nog sneller en lijkt me zelf zonde.

Deze mineralen worden gebruikt door de planten. Gezien de focus voor mij bij de planten licht en geen budget heb voor co2. Of externe biofilters. Overigens ga ik over 1 maand over op 20/25% per 7 tot 10 dagen.

Dit is enkel de 1ste maand zo 🙂

Ga vandaag mijn water laten testen en de anubius plaatsen zoals dit hoort.wie weet voeg ik nog wat toe.

Misschien is bio co2 iets voor je maar zelf vindt ik garnalen en co2 geen lekkere combi.

Misschien is bio co2 iets voor je maar zelf vindt ik garnalen en co2 geen lekkere combi.

Thanks! Voornaamste is dat de planten goed gaan groeien en in de aquascape komen zoals gewenst.

Twijfel over het java mos. Om deze toch niet volledig weg te halen ivm dat deze invasief kan zijn en er een ander langzaam groeiend mos voor terugplaats.

Maar co2 zou ik dan even laten denk ik.

Ga hem dan ook plaatsen op het hout vandaag en plaats er dan een 2de anubius nana bij. (Misschien nog een 3de)

Vooral door zijn langzame groei en mooie groene kleur. Daarbij zijn ze lastig dood te krijgen.
Kijk eens naar de Bucephalandra's ook zeer mooie planten.

Welkom op het forum.

Kijk eens naar de Bucephalandra's ook zeer mooie planten.
Ziet er super uit idd!
15269936801661964569276.jpg

Heb met wat visdraad de anubius geplaatst, ik denk erover om links op het andere hout een 2de anubius (kleiner dan deze) te plaatsen. ) en misschien een bucephalandra op het hout rechts bij te voegen 🙂

Welkom

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan