Wat is er nieuw

Hallo iedereen =)

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquariusTropical
  • Startdatum Startdatum
A

AquariusTropical

Guest
Hallo iedereen,

Afgelopen week met zeer veel plezier de topics van andere forum gebruikers gelezen, en besloten om mijzelf ook voor te stellen 🙂

Naam: Joey
Leeftijd: 25

Ik ben werkzaam in de horeca, maar helaas zit sinds Februari dit jaar in de ziektewet vanwege een aanhoudende rug hernia.
Maar elk nadeel heb z’n voordeel, Ik heb veel tijd gehad om te lezen over verschillende soorten aquariums, plantjes, techniek etc.
Dit heeft mijn enthousiasme behoorlijk doen opleven.

Op dit moment heb ik 1 aquarium staan, dit is mijn allereerste bak die ik nu ongeveer 1.5 jaar heb staan:
Aquarium: Superfish Aqua 70 LED
Filter: Aqua-Flow 200
Verwarming: Eco Heater 100 Watt
Dit is een simpele bak met niet al teveel planten. Zoals aangegeven is dit m’n eerste aquarium en heb ik vooral veel ‘geprutst’ met verschillende soorten plantjes.
9B03B403-5409-4F18-9426-3B66781F05D0.jpeg

Ondanks dat dit aquarium niet heel veel voorstelt heb ik er onwijs veel plezier van gehad.
Wel ben ik toe aan iets nieuws!

Afgelopen maanden heb ik besloten om me te verdiepen in beplanten aquariums, en heb ik het volgende besteld:

Aquarium: Aqualantis Elegance Expert 120 (kleur: zwart)
Meubel: Aqualantis Meubel W/2 Deur Elegance Expert (kleur: zwart)
Filter: BioMaster Thermo 350
Co2: Dennerle Co2 600 Space Special Edition
Reactor: Sera Co2 500
Voedingsbodem: DeponitMix Professional 9in1
Bodem: Kristal Grind 20kg Natuurwit

Vanwege een zomerstop bij Aqualantis zit op het aquarium en meubel een levertijd van ongeveer 5 weken. Dit duurt dus nog even =)

Ik hoop mij op deze manier voldoende geintroduceerd te hebben, en in het vervolg gebruik te mogen maken van jullie expertises.
Want vragen, die heb ik nog meer dan genoeg! ;-)

Met vriendelijke groet,

Joey

Welkom, ik zou nog eens nadenken over de voedingsbodem, en 20 kilo grind is erg weinig voor dat aquarium, voor een bodem van 5 cm heb je al bijna het dubbele nodig.

Welkom, voedingsbodems werken maar meestal een half jaar en dan zijn ze uitgewerkt en kun je beter nadenken over andere plantenvoeding want zo'n voedingsbodem geeft onnodig veel kans op bodemrot omdat het verstikt onder je grind.
Overigens is een zandbodem vele malen fijner ipv grind, omdat je dan een veel grotere keus heb qua vissoorten die erin kunnen.

Welkom Joey 🙂

Welkom, ik zou nog eens nadenken over de voedingsbodem, en 20 kilo grind is erg weinig voor dat aquarium, voor een bodem van 5 cm heb je al bijna het dubbele nodig.
Dank voor je reactie! Het aantal kilo grind leek mij ook aan de krappe kant, maar nu weet zeker dat er meer bij moet, dank daarvoor.
Wat bedoel je precies met ‘’nadenken over de voedingsbodem’’? Helemaal geen voedingsbodem nemen? Of veranderen van soort/merk bodem?
Wat raadt je me aan?

Welkom, voedingsbodems werken maar meestal een half jaar en dan zijn ze uitgewerkt en kun je beter nadenken over andere plantenvoeding want zo'n voedingsbodem geeft onnodig veel kans op bodemrot omdat het verstikt onder je grind.
Overigens is een zandbodem vele malen fijner ipv grind, omdat je dan een veel grotere keus heb qua vissoorten die erin kunnen.
Dank voor je reactie! Over de voedingsbodem en grind/zand bodem heerst zeer veel verwarring bij mij, ik heb zoveel verschillende meningen op internet gelezen waarin beide elkaar steeds tegen spraken.

Bij m’n lfs heb ik navraag gedaan, ik gaf aan dat ik veel positieve ervaringen gelezen had over aquasoil en dit wel wil gebruiken. Echter gaf de verkoper aan dat aquasoil erg kort z’n volledige werking behoudt (1 jaar).
Daarna liet hij me de DeponitMix Professional 9in1 zien, en gaf aan dat dit zeker 5 jaar z’n werking behoudt. Vandaar die keus, echter lees ik ook verschillende ervaringen over voedingsbodem (rotting etc).

Wat betreft het grind; in eerste instantie gaf ik in de lfs aan dat ik graag zand over de voedingsbodem wil hebben, dit raadt hij me af om de volgende reden: na verloop van tijd zou het zand teveel in elkaar drukken en 1 grote plaat worden, ook zou het sneller gaan rotten, aldus de lfs.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En welk soort/merk bodem raden jullie aan?

Alvast bedankt,

Joey

Wat bedoel je precies met ‘’nadenken over de voedingsbodem’’? Helemaal geen voedingsbodem nemen? Of veranderen van soort/merk bodem?
Wat raadt je me aan?
@Nicolientje-W gaf dit ook al aan, voedingsbodems kunnen op den duur gaan rotten en zijn ook niet echt waardevol voor de meeste planten, alleen de planten die met hun voetjes de voeding uit de bodem trekken hebben er baat bij.
Persoonlijk zou ik filterzand nemen (ook verkrijbaar bij de Hornbach in verschillende kleuren) en dan een voedingscapsule in de bodem steken bij de planten die dat nodig hebben
Wat betreft het grind; in eerste instantie gaf ik in de lfs aan dat ik graag zand over de voedingsbodem wil hebben, dit raadt hij me af om de volgende reden: na verloop van tijd zou het zand teveel in elkaar drukken en 1 grote plaat worden, ook zou het sneller gaan rotten, aldus de lfs.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En welk soort/merk bodem raden jullie aan?
Echt zand gaat idd verstikken en hard worden op den duur, dat komt door de verschillende grootte in korrel, maar neem je bijvoorbeeld fliterzand dan heb je daar geen last van, dit zijn korrels van nagenoeg dezelfde grootte en gaat dus niet als een klomp in elkaar zitten, zelfs na jaren niet.
Het voordeel aan een bodem met fijne korrel is ook dat er geen troep tussen kan zakken.

Laatst bewerkt:
Probleem dat ik met een voedingsbodem had was dat het op den duur ging vermengen met het grind dat ik erin had zitten, zag er niet echt mooi uit.

meer dan de bovenstaande reacties kan ik niet toevoegen. Voedingsbodem is maar voor 1 iets goed... de bankrekening van de fabrikant.

En verder... welkom hier.

Welkom op het forum.

Dank voor alle reacties, ik ga ermee aan de slag!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan