Hallo ik ben nieuw hier


TibbevAm

Active member
Lid geworden
5 november 2023
Berichten
27
Leeftijd
45
Hallo,

Ik ben Tibbe woonachtig in Purmerend met mijn gezin. Mijn dochters wouden graag een aquarium. Zo gezegd zo gedaan nu heb ik een Aquatlantis fusion 100 via marktplaats op de kop getikt voor een leuke prijs. Wil graag wat meer informatie inwinnen over welk vissen in mijn aquarium kan.

Groetjes
Tibbe
 
Welkom, doe het maar met veel makkelijk groeiende planten eerst erin en dan wat weinig eisende vissen erbij.
In 1 maand of 2 doe je voorzichtig met alles en dan krijg het wel leuk, succes😀
 
Hoi Tibbe!
Welkom en wat goed dat je op het aquaforum begint, dat kan je veel ellende besparen (Hoewel er nog genoeg fouten overblijven om te maken, wanhoop niet;) ).
Weet je wat voor water je hebt? je kunt op internet waterrapporten opvragen, waar je diverse waarden kunt vinden: kH, pH, GH. Dat is al van invloed op de keuze van je vissen, en hoe beter ze in het water dat je hebt, passen, hoe gezonder ze zijn en hoe minder kopzorgen je hebt.
 
Wat een leuke reacties allemaal. Dankje ik ga even rond kijken.
Raden jullie mij ook strips aan om mijn water te meten?
 
Nee, druppeltesten. Strips zijn goedkoper, maar zoveel onbetrouwbaarder, dat je uiteindelijk dan toch druppeltesten aanschaft.
Colombo, JBL, Sera zijn een aantal merken die druppeltesten aanbieden.
In het begin zul je testen voor nitriet en ammoniak nodig hebben, als je bak eenmaal goed draait, heb je die nog zelden nodig, maar kan het prettig zijn om wat houvast op je plantenvoeding te krijgen, en dan zijn nitraat, fosfaat en eventueel ijzer nuttige testen.

Als je van plan bent om extra Co2 toe te voegen (vergis je niet, vanuit de lucht en van je vissen komt er ook een basishoeveelheid CO2 in je bak, dus je zit nooit zonder), kunnen pH en (als ik het goed onthouden heb) kH en GH ook nuttig zijn.
 

Terug
Bovenaan