Wat is er nieuw

Hamburger matten filter verwarming verwarmt de bak niet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bramnl
  • Startdatum Startdatum
B

Bramnl

Guest
Goeiendag,

Ik heb van de week 3 nieuwe aquariums gekocht van 120 cm lang bij 50 cm breed en 30 cm hoog. In de hoek netjes een rond hamburger matten filter gemaakt met een circulatiepomp van 600 liter per uur. Nou dacht ik slim te zijn en achter me mat een heater te doen van 300 watt dat zou ruim voldoende moeten zijn voor pak hem beet 180 liter. Ik netjes me heater op 26 graden gezet bak gevuld met water van 26 graden volgende ochtend word ik wakker en de bak is nog maar 23 graden en de heater staat gewoon aan. Toen de heater verplaatst naar de andere kant van de bak waar geen pompjes zitten niks en houd de bak gewoon netjes 26 graden! Mijn vraag hoe kan het dat die in de hoek bij de circulatiepomp niet genoeg kan verwarmen om de bak op 26 graden te houden?

Met vriendelijke groet,
Bram
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    117.1 KB · Weergaven: 123
Dan zal het daar dus toch niet voldoende stromen. Dat kun je testen door een wolkje easylife vfm bij de heater te gieten.

Het water trekt door de mat gelijk naar de pomp. Omdat de mat heel groot is, stroomt het water zeer traag. En zal niet in de hoek bij de heater komen.
 
Bedankt voor de info, de stroming door de mat is inderdaad heel laag! Ik heb de berekening die op deze site staan gebruikt http://www.deters-ing.de/Berechnungen/Berechnungen.htm wat is de beste optie denkt u? De pomp capaciteit verhogen of de heater ergens anders plaatsen?
 
Het mooiste is natuurlijk alles achter de mat.

Dat pompje. Staat dat laag of hoog?

Als het pompje laag staat, dan neemt deze de warmte achter de mat niet mee.

Je kan in dat vak achter de mat nog een klein 100 of 200 liter pompje zetten. Welke dus circuleerd achter de mat. Dan verdeeld de warmte beter. Maar dan heb je weer een extra pompje.
 
Het pompje staat hoog op dit moment. Ik denk dat ik er maar voor kies om de heater in de andere hoek te plaatsen. Het gaat om 2 van de 3 toch om kweek aquaria. Is het kwa filtering wel goed genoeg? Want daar begin ik nu toch wel een beetje aan te twijfelen! En wat voor tips kan ik meenemen naar mijn volgende rek?
 
Toch hebben meer mensen hun Heater achter de HMF zitten... gek eigenlijk
heb je de temperatuur echter die mat al eens gemeten? is het daar toevallig wel 26 graden?

Ik ken legio bakken die op deze manier filteren.. hoewel ik het zelf nog nooit heb gebruikt moet dat toch wat zeggen.
 
Een hmf is nooit toereikend genoeg voor kweekbakken, wij hebben ze ook maar daarnaast filteren we ook over een bioloog, soms valt de filtering van de bioloog af (ingewikkeld om uit te leggen) en filter je op dat moment dus alleen over die hmf, maar dan is binnen een halve dag de nitriet al aardig opgelopen (NO2 van 1) en dat is iets wat je niet wil in een kweekbak vol jonkies.
 
Goeiendag,

Ik heb van de week 3 nieuwe aquariums gekocht van 120 cm lang bij 50 cm breed en 30 cm hoog. In de hoek netjes een rond hamburger matten filter gemaakt met een circulatiepomp van 600 liter per uur. Nou dacht ik slim te zijn en achter me mat een heater te doen van 300 watt dat zou ruim voldoende moeten zijn voor pak hem beet 180 liter. Ik netjes me heater op 26 graden gezet bak gevuld met water van 26 graden volgende ochtend word ik wakker en de bak is nog maar 23 graden en de heater staat gewoon aan. Toen de heater verplaatst naar de andere kant van de bak waar geen pompjes zitten niks en houd de bak gewoon netjes 26 graden! Mijn vraag hoe kan het dat die in de hoek bij de circulatiepomp niet genoeg kan verwarmen om de bak op 26 graden te houden?

Met vriendelijke groet,
Bram

Het water moet lang genoeg bij het verwarmingselement verblijven om de hitte te kunnen opnemen. Bij een harde stroming is die tijd geringer als bij een rustiger waterdistributie.
 
Ondanks dat de stroming achter het filter niet heel hard was (getest met een beetje Easylife voor het filter) wordt het met de verwarming achter de spons ook niet warm achter de spons. Bedankt voor alle info ik ben tot een paar nieuwe inzichten gekomen!
 
Het water moet lang genoeg bij het verwarmingselement verblijven om de hitte te kunnen opnemen. Bij een harde stroming is die tijd geringer als bij een rustiger waterdistributie.
Ik zou zeggen dat als het 'te snel' er langs loopt het simpelweg langer duurt voor de bak op temperatuur is. Maar uiteindelijk zal de bak toch wel de temperatuur bereiken?

Ondanks dat de stroming achter het filter niet heel hard was (getest met een beetje Easylife voor het filter) wordt het met de verwarming achter de spons ook niet warm achter de spons. Bedankt voor alle info ik ben tot een paar nieuwe inzichten gekomen!
Maar gezien deze ontdekking lijkt het mij eerder dat de verwarming niet goed functioneert. Of zie ik dan iets over het hoofd?
 
Ik zou zeggen dat als het 'te snel' er langs loopt het simpelweg langer duurt voor de bak op temperatuur is. Maar uiteindelijk zal de bak toch wel de temperatuur bereiken?


Maar gezien deze ontdekking lijkt het mij eerder dat de verwarming niet goed functioneert. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Uiteindelijk misschien wel. Maar er zou dan zeker een hoger vermogen gevraagd worden, vermoed ik?
 
Maar gezien deze ontdekking lijkt het mij eerder dat de verwarming niet goed functioneert. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Precies. Het is natuurlijk vreemd dat je verwarming nog aan stond, dat wil zeggen dat de themostaat nog niet is afgeslagen en het dus niet de gewenste themperatuur is geworden achter je HMF. Als je verwarming warmte produceert dan moet die ergens heen gaan en afgifte aan het water is de enige optie. Dus of je verwarmingstaaf deed het gewoon niet toen hij acher je HMF stond of uuh geen andere opties eigenlijk.

Uiteindelijk misschien wel. Maar er zou dan zeker een hoger vermogen gevraagd worden, vermoed ik?

Het maakt eigenlijk niets uit hoe snel de stroming is. Stel de stroming is 1 en geeft dan 10 warmte af dan kun je het ook omkeren ofwel en stroming van 10 en afgifte van 1. Netto zelfde resultaat. Daarom werken die in-line verwarmers bij een extern filter ook prima.

Wel kan het initieel iets langer duren als je verwarming in een hoekje staat waar weinig stroming is en je krijgt dan tijdelijk temperatuur verschillen. Door thermische geleiding zal de warmte toch uiteindelijk egaliseren. In geval van de TS is dit echter niet het geval want de verwarming stond nog aan en de temperatuur achter de HMF was nog niet 26 graden wat het gewoon heel gek maakt. Enige conclusie die ik daaruit kan trekken is dat de verwarming geen warmte (of niet genoeg) warmte heeft gemaakt. Wellicht zit een deel van die spiraal los en heeft die bij het verplaatsen toevallig weer contact gemaakt en werkt deze nu wel naar behoren. Kun je makkelijk meten met een vermogensmeter er tussen en beetje rommelen met die verwarming (schudden).
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk misschien wel. Maar er zou dan zeker een hoger vermogen gevraagd worden, vermoed ik?
Ja dat lijkt mij ook. Omdat hij dan langer aan moet slaan. Maar als je een 50 watt gebruikt in plaats van 100 watt en hij staat minder dan 2x zo lang aan dan een 100 watt dan is het verbruik lager lijkt mij. Maar ik heb geen idee. Wel erg interessant want mijn Rio 180 draait met een 100 watt thermostaat verwarming die niet belachelijk veel en/of lang aan staat. Ik heb die keuze gemaakt omdat hij korter was dan een een thermostaatverwarming met een hoger wattage. En ik was benieuwd of het zou werken.
Dus of je verwarmingstaaf deed het gewoon niet toen hij acher je HMF stond of uuh geen andere opties eigenlijk.
Nee, dat denk ik ook. Ik ben erg benieuwd naar de test met een nieuw verwarmingselement. 🙂
Het maakt eigenlijk niets uit hoe snel de stroming is. Stel de stroming is 1 en geeft dan 10 warmte af dan kun je het ook omkeren ofwel en stroming van 10 en afgifte van 1. Netto zelfde resultaat.
Ik snap geen snars van je verhaal maar het klinkt wel goed. Zou je niet beter kunnen praten in termen als "aantal liter per uur, temperatuur in graden celsius en het aantal watt dat een verwarmingselement is"? :juggle:
 
Ik snap geen snars van je verhaal maar het klinkt wel goed. Zou je niet beter kunnen praten in termen als "aantal liter per uur, temperatuur in graden celsius en het aantal watt dat een verwarmingselement is"? :juggle:
Haha ik had juist de eenheden weg gelaten omdat het geen snars uit maakt 😉 Wellicht dat dit nog helpt:

Het maakt niet uit of je 1 keer (langzaam stromend) 10 eenheden aan warmte afgeeft of 10 keer (snel stromend) 1 eenheid aan warmte. In beide gevallen 'pomp' je 10 eenheden aan warmte in het water.
 
Kwa heater zou het niet uit moeten maken omdat ik 3 dezelfde bakken heb met 3 keer een 300 watt heater van hetzelfde merk. Alle 3 de heaters in verschillende winkels gekocht met ruime tijd ertussen kwa filtermat moet het ook niet uitmaken want in de bovenste zit een fijn en in middelste medium en onderste grof! In alle 3 hetzelfde effect geen warm water. WSs ga ik terug naar de tekentafel en haal alle hamburger matten filters eruit en toch maar terug naar canister filter of iemand moet een idee hebben? Wat ook aardig geluid Loos is aangezien dat voor mij aardig belangrijk is
 
"..Het maakt niet uit of je 1 keer (langzaam stromend) 10 eenheden aan warmte afgeeft of 10 keer (snel stromend) 1 eenheid aan warmte. In beide gevallen 'pomp' je 10 eenheden aan warmte in het water."
Yes, nu begrijp ik het. Hahaha, thanks Daniel! :juggle:
 
Kwa heater zou het niet uit moeten maken omdat ik 3 dezelfde bakken heb met 3 keer een 300 watt heater van hetzelfde merk. Alle 3 de heaters in verschillende winkels gekocht met ruime tijd ertussen kwa filtermat moet het ook niet uitmaken want in de bovenste zit een fijn en in middelste medium en onderste grof! In alle 3 hetzelfde effect geen warm water. WSs ga ik terug naar de tekentafel en haal alle hamburger matten filters eruit en toch maar terug naar canister filter of iemand moet een idee hebben? Wat ook aardig geluid Loos is aangezien dat voor mij aardig belangrijk is
Een bioloog is net zo geruisloos en je hoeft je bakken er niet eens voor om te bouwen als je met een overflow werkt en dan kan je die overflow achter je hmf maken:
 
Enigste ding is de onderste bak staat maar 2,5 cm boven de grond! Dus even kijken hoe ik dat ga doen
 
Ja dat lijkt mij ook. Omdat hij dan langer aan moet slaan. Maar als je een 50 watt gebruikt in plaats van 100 watt en hij staat minder dan 2x zo lang aan dan een 100 watt dan is het verbruik lager lijkt mij. Maar ik heb geen idee. Wel erg interessant want mijn Rio 180 draait met een 100 watt thermostaat verwarming die niet belachelijk veel en/of lang aan staat. Ik heb die keuze gemaakt omdat hij korter was dan een een thermostaatverwarming met een hoger wattage. En ik was benieuwd of het zou werken.

Nee, dat denk ik ook. Ik ben erg benieuwd naar de test met een nieuw verwarmingselement. 🙂

Ik snap geen snars van je verhaal maar het klinkt wel goed. Zou je niet beter kunnen praten in termen als "aantal liter per uur, temperatuur in graden celsius en het aantal watt dat een verwarmingselement is"? :juggle:
Toch verbazend, in een Rio 180 zit standaard een verwarmingselement van 200 watt! Nu kunnen er uiteraard wel kwaliteitsverschillen in de verschillende elementen zitten maar de omgeving speelt ook een belangrijke rol.
 
Ik heb in dezelfde kamer een 200 liter staan die staat vlak voor het raam en is altijd netjes de gewenste temperatuur dus vandaar dat ik dit ook niet helemaal begreep
 
Toch verbazend, in een Rio 180 zit standaard een verwarmingselement van 200 watt! Nu kunnen er uiteraard wel kwaliteitsverschillen in de verschillende elementen zitten maar de omgeving speelt ook een belangrijke rol.
Dat er standaard een 200 watt in zit wist ik niet. En ons appartement wordt over het algemeen niet kouder dan 19 graden. Maar ook met 19 graden trekt het verwarmingselement het prima en staat niet continu aan. Nu moet ik wel zeggen dat er een hele goede circulatie van het water in betreffende bak plaatsvindt.
 
Dat er standaard een 200 watt in zit wist ik niet. En ons appartement wordt over het algemeen niet kouder dan 19 graden. Maar ook met 19 graden trekt het verwarmingselement het prima en staat niet continu aan. Nu moet ik wel zeggen dat er een hele goede circulatie van het water in betreffende bak plaatsvindt.

Over het algemeen kiest men liever juist wel voor wat overwaarde hetgeen economische voordelen en een langere levensduur zou geven. Vandaar mijn verbazing over dit lagere vermogen. Maar als je keuze afdoende is lijkt me dat er geen probleem is.
 
Bramnl zei:
Is het kwa filtering wel goed genoeg? Want daar begin ik nu toch wel een beetje aan te twijfelen!
(...)
WSs ga ik terug naar de tekentafel en haal alle hamburger matten filters eruit en toch maar terug naar canister filter of iemand moet een idee hebben?
Waarom heb je twijfels over de filtercapaciteit?

Een hmf is nooit toereikend genoeg voor kweekbakken, wij hebben ze ook maar daarnaast filteren we ook over een bioloog, soms valt de filtering van de bioloog af (ingewikkeld om uit te leggen) en filter je op dat moment dus alleen over die hmf, maar dan is binnen een halve dag de nitriet al aardig opgelopen (NO2 van 1) en dat is iets wat je niet wil in een kweekbak vol jonkies.
Wat is de verhouding qua debiet tussen bioloog en HMF in zo'n geval dan?

Als een bioloog überhaupt al het leeuwendeel van de stroming (= filtratie) voor z'n rekening neemt, kan een HMF of ander filter --lijkt mij-- nooit voldoende bacterieopbouw hebben om op korte termijn de kar alleen te trekken. Dan is een tijdelijke nitrietpiek niet zo gek.
 
Als een bioloog überhaupt al het leeuwendeel van de stroming (= filtratie) voor z'n rekening neemt, kan een HMF of ander filter nooit voldoende bacterieopbouw hebben om op zo'n korte termijn de kar alleen te trekken. Dan is een tijdelijke nitrietpiek niet zo gek.
Precies mijn idee!.Laat zo'n bak eens (in de opbouw van je kroost, niet in een keer) twee weken alleen op de HMF draaien en je zal waarschijnlijk zien dat die het prima volhoudt. Het omschakelen zal gewoon even wat tijd kosten.

Meestal vind ik het gewoon niet zo mooi staan maar een HMF moet prima je filtrage kunnen doen. In een kweekbak zal het niet zo erg zijn dat die grote mat zichtbaar is. Voor mij is de HMF in ieder geval de ideale vorm van interne filtrage. Een grote bioloog is op zich ook prima natuurlijk alleen gevoelsmatig zou ik het toch prettiger vinden als die drie bakken wat filtrage betreft zou scheiden en dan is die HMF perfect. Ik begrijp alleen geen snars van het verwarmingsprobleem. Niet toevallig al je verwarmingsstaven per ongeluk op een tijdklok gezet?
 
Wat is de verhouding qua debiet tussen bioloog en HMF in zo'n geval dan?
Ik snap even de hele vraag niet, maar we werken met een overflow die achter het hmf zit, dus plat bezien is dat een voorfilter, tevens staat er achter het hmf een klein opvoerpompje die het water circuleert in d ebak.
Als een bioloog überhaupt al het leeuwendeel van de stroming (= filtratie) voor z'n rekening neemt, kan een HMF of ander filter --lijkt mij-- nooit voldoende bacterieopbouw hebben om op korte termijn de kar alleen te trekken. Dan is een tijdelijke nitrietpiek niet zo gek.
Zoals gezegd: het hmf werkt als een soort voorfilter
 
Meet de temperatuur eens achter de HMF, en dan in je bak.

Als je bak op de grond staat, en daar is geen isolatie tussen, en je bak is niet afgedekt, dan zou het wel eens kunnen zijn dat je verwarming het niet aan kan.

Kan je onder de bak, en aan de achterkant geen plaat in isimo steken?
 
Ik snap even de hele vraag niet, maar we werken met een overflow die achter het hmf zit, dus plat bezien is dat een voorfilter, tevens staat er achter het hmf een klein opvoerpompje die het water circuleert in d ebak
Aha aha.
En als de overflow uit staat (bioloog filtert niet mee), is dat opvoerpompje dan het enige wat nog de stroming voor z'n rekening neemt? Dat zou dan al --naast de verdeling v/d bacteriën-- een van de redenen kunnen zijn dat de boel niet optimaal presteert.

Sowieso is iedere opstelling weer anders, zeker als je dingen gaat combineren, zoals hier een HMF + een overloop naar een ander filtersysteem. Kan natuurlijk onvoorspelbare resultaten geven op het moment dat één van de onderdelen buiten werking wordt gesteld.
 
Aha aha.
En als de overflow uit staat (bioloog filtert niet mee), is dat opvoerpompje dan het enige wat nog de stroming voor z'n rekening neemt? Dat zou dan al --naast de verdeling v/d bacteriën-- een van de redenen kunnen zijn dat de boel niet optimaal presteert.

Sowieso is iedere opstelling weer anders, zeker als je dingen gaat combineren, zoals hier een HMF + een overloop naar een ander filtersysteem. Kan natuurlijk onvoorspelbare resultaten geven op het moment dat één van de onderdelen buiten werking wordt gesteld.
Ja als de overflow uitstaat (dus de bioloog niet meefiltert) dan is dat opvoerpompje de enige die de boel rondcirculeert maar daar is ook het hele princiepe van een hmf op gebouwd, een filtermat met daarachter een opvoerpompje, en die van ons zijn behoorlijk krachtig want de bakken zijn 1 meter breed en de stroming is meetbaar aan de andere kant van de bak
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan