Wat is er nieuw

Hamburger matten filter

M.altispinosus

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2013
Voor mijn Rhizophora mangle, rode mangrove ben ik opzoek gegaan naar een geschikte wijze van filteren en voor voldoende watercirculatie zorgt in dit aquarium.
Na wat lees werk op het forum/internet over "Hamburger matten filter" en een topic hier op het forum gezien te hebben, waarbij een zwart gemaakte filtermat in een hoek is geplaatst. (ben de link even kwijt) Ben ik tot de volgende creatie gekomen.

471886m.altispinosus_0_84_filter_hamburger.jpg

De volgende overwegingen hebben mee gespeeld om tot deze creatie te komen;
- Het gehele project is low budget en maak ik gebruik van materialen die ik nog heb liggen. Waarom iets nieuws aan schaffen als je op creatieve wijze materialen kan hergebruiken? Tot op heden heb ik buiten de planten om nog geen 5 euro uitgegeven aan dit projectje. Dit was voor de plamuur waarvan ik na het opruimen van mijn schuur nog een tube van vond.
De DIY stofvanger doet goed zijn werk maar slipt nu na het inbrengen van de vissen snel dicht. Van helder witte watten naar zwart in 3 dagen nu, daarnaast valt ie vaak om en staat ie in de weg bij onderhoud aan de ruiten,
- De tweede binnenfilter, de betere van de twee (rammelt niet en heeft meer pomp vermogen 100l p/u) heeft een klein filter medium wat ook snel dicht slipt en daarna pompvermogen verliest,
- De wens is om met 1 binnen filter (de tweede) te gaan werken, waarbij er een zo optimaal mogelijke watercirculatie is. Zowel de vaas als de rechterzijde wil ik voorzien van vers en warm water.
- Groter filtermedium door twee matten die dan afwisselend schoongespoeld kunnen worden.
- Geen voorfilter op de binnenfilter om geen pompverlies te krijgen door dicht slippen hiervan.
- Potfilter is in deze geen optie, daar ik alle techniek in het aquarium wil hebben hangen.

note: Mocht dit bevallen dan zal ik tzt de binnenfilter vervangen door een ander (opvoer)pompje (+/- 500l p/u). Dit ipv een stromingspomp rechts in het aquarium. In eerste instantie leek mijn het pompvermogen van een binnenfilter (100l p/u) wel voldoende voor waterbeweging en waren er nog geen vervuilers/vissen in het aquarium gepland.
note�: Filtermedium volume aan te passen door vaas te verplaatsen, 2 identieke stukken schuim gebruiken of met verschil in doorlaatbaarheid?

Dacht zelf aan een dikte van 5 cm voor een grove blauwe spons met daar tegen aan een dunnere 1cm maar fijnere. Dikte spons gekozen omdat het wel stevig moet zijn als ik klem wil zetten tussen vaas en glasplaat

Is er zoiets als "minimale waterflow in (milli)liters per uur per kubieke (centi)meter filtermedium" om de bacterien van voldoende zuurstof/water te voorzien?

Zo dit was het een beetje. Ik ben benieuwd naar jullie mening, andere ideeen en /of tips. Alles is welkom 😉

Het zou zeer goed kunnen dat je met in een hoek geplaatse zwartgemaakte matten filter mijn creatie bedoeld. Overigens heb ik de mat niet zwart gemaakt ik heb er simpelweg een plastic zwart gaas materiaal VOOR geplaatst.Er is ook zwart filterschuim te verkrijgen maar bij lange na niet overal.

De doorstroming IN het materiaal is samen met de oppervlakte ten overstaande van de inhoud van je bak het belangrijkste geen wet van meden en persen en een lagere doorstroming dan wat men als ideaal ziet , uit mijn blote hoofd 5-10 cm/m is beter dan een hogere.

Dikte van je mat of er lagen tussen doen men geeft her en der aan dat de bio werking plaats heeft in de eerste paar CM een dikkere mat is dan in wezen overbodig iig ten aanzien van de bio werking voor de stevigheid of omdat je het domweg nog hebt liggen kan het prima.

Ik ga heel even graven want ik heb voor berekeningen een site met een hele batterij calculatoren en formules gebruikt. Die mij erg geholpen hebben zeker als je wiskundig geen licht bent zoals ik is dat wel handig.

Als je doorstroom snelheid (vooral niet te snel) en oppervlakte goed zitten kun je je verder creatief helemaal laten gaan.

Bedankt Maurice, ik bedoelde idd jou bakkie. Beter goed gejat dan slecht verzonnen 😉

Die link had ik in je topic ook al gevonden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen na een half jaartje met de HMF. Volgens mij eerste berekening kom ik uit op 888 cm� mat. een stuk van 40 bij 22 cm grof weg. Zou er dan een van 15*40 cm en 7*40 worden

Hoe bevalt die matten filter je nu na een halfjaar?
Kun je iets zeggen over hoe vaak je de mat eruit haalt om te spoelen? Wat als je hem eruit haalt om te spoelen "valt" dan het vuil er niet uit in je bak?
Wat als je mat te verzadigd is, trek je dan vacuum achter de mat. Maw zou je pomp droog kunnen vallen omdat de mat te vol zit?

Alvast bedankt

ps, word het niet eens tijd voor een update van je eigen topic? 😉

Ik heb momenteel een verbouwing aan de hand een updateje zit er voorlopig niet in het staat allemaal op een laag pitje nu. HEt filter op zich. Bevallen doet het prima zo veer De mat tot op heden nog niet uit houven spoelen oid bij een verversing zuig ik zo nu en dan de boel even schoon.

Ik blijf alleen ,een klein beetje, zweefvuil houden. De mat die ik gebruik laat het fijnste spul gewoon door natuurlijk. het pompje (ik gebruik de kleinste Eheim opvoerpomp die ze hebben) heb ik wel al een paar keer schoon moeten maken maar dat is ook een peuleschil.

De bio werking dan ik zie , ruik, meet niks bijzonders eigenlijk dus ik ga er vanuit dat dat in orde is.

Maurice, veel succes met je verbouwing.

Bedankt voor de informatie, genoeg om verder over na te denken en na te lezen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan