Handige tips en trucs

Discussie in 'Veelgestelde vragen (FAQ)' gestart door AF-Beheer, 12 mrt 2009.

Aangepast zoeken
View Users: View Users
  1. jacob van daalen

jacob van daalen

Lid geworden:
    9 dec 2011
  2. Tjoepie

Tjoepie

Lid geworden:
    27 feb 2010
    Nog een tip om een standaard ingebouwde juwel-filter uit je bak te verwijderen.

Eigenlijk heel simpel je hebt nodig een mes en wat "glijmiddel" zoals sillconen-gel.
    Een beetje gel op het mes en snijden maar.
    Olie (zonnebloem of olijf) gaat ook maar dan moet je je bak weer ontvetten.

De restjes kan je makkelijk van het glas halen met een schildersmesje of je pinpas.

Succes ermee.

3. m aka b

m aka b

Lid geworden:
    22 dec 2009
    Een andere manier om de ingebouwde binnenfilter van juwel los te krijgen is met dik nylon visdraad of gevlochten visdraad. Deze van bovenaf achter de filter laten lopen. Met beide handen zagende (heen en weer) bewegingen maken en geleidelijk richten de bodem werken. De lijn snijd erg gemakkelijk door de kit.

Hierbij wel handschoenen aantrekken of beide uiteinden van de vislijn aan bijvoorbeeld stokjes vast knopen. De lijn snijd namelijk ook erg makkelijk in de handen.

4. life

life

Lid geworden:
    9 dec 2011
    Gebruik van kroonsteentjes voor je lichtkap

Als je je lichtkap heb gemaakt en voorzien van tl,s met wd aansluitdoppen dan gaan de draden van de tl,s meestal naar onder in de kast waar de evsa,s op een bord gemonteerd zijn.

Als je bv 4 tl,s hebt gemonteerd gaan er dus 16 draden naar beneden die op de evsa,s dienen te worden aangesloten.Dat aansluiten op de evsa,s gaat meetal dmv de draad erin drukken en het zit vast,zo vast dat als je ze los wil krijgen je vaak veel geweld moet gebruiken om ze los te krijgen.Vooral ook als je je lichtkap eraf wilt halen zit je met die draden die in de evsa,a zitten.

Ik heb dit zo opgelost:

Er zijn kroonsteentjes in de handel voorzien van een inwendige pen,en bestaat dus uit 2 delen.1deel met pen en 1 deel met contra.Nu is het vrij eenvoudig om op het deel waar de pen in zit je de draden vd tl,s aansluit en het contradeel gebruikt om de aansluiting naar de evsa,s te maken.

Wil je nu de kap eraf halen is het enkel het conradeel los halen en de kap kan er gelijk af.

Ik zou wel de draden een nr geven om vergissingen uit te sluiten en ook je evsa van een nr voorzien.Dus evsa 1 draden 1t/m 4,evsa 2 draden 5t/m8 enz.
    Let ook op je + en -.Heb je bv 2 kleuren draad zwart/blauw en je gebruikt de blauwe draad als -,doe dit dan voor alle tl,s die aangesloten worden.Zeker ook als er nog een dimmer tussen gezet gaat worden dan is de polariteit helemaal belangrijk.

Zo hoop dat jullie hier wat aan hebben en hier nog een foto vh kroonsteentje.
    Onder de schroefjes komen de draden.Het geheel dien je natuurlijk wel vast te zetten op een plankje.

========================

5. Rammie

Rammie

Lid geworden:
    30 jun 2010
    Erg handige tip life, maar misschien kan er ook bij gezet worden waar je deze aansluitingen kunt kopen. Kan dit bij een bouwmarkt of alleen via internet?

6. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    http://www.conrad.nl Steekbare kroonsteenstrip Dwarsdoorsnede 1,5 - 2,5 mm�

ook deze.Steekbare kroonsteenstrip Dwarsdoorsnede 6,0 - 10 mm�

7. life

life

Lid geworden:
    9 dec 2011
    Ik heb deze strips gekocht in mijn woonplaats bij een echte electronica winkel.� 5,- per strip zoals getoond op de foto.

8. miba

miba

Lid geworden:
    3 aug 2012
    @tobymulder..
    Handige tip ik ga het proberen. Maar waar komt datbwater dan door?

9. Babiloot

Babiloot

Lid geworden:
    29 jul 2011
    Door de panty als het goed id, valt dus gewoon terug in de bak. Er zijn emrken met zo'n automatisch stofzuigertje, daar valt het water door de panty heen, maar het vuil zelf niet.

10. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008

Stromingspomp.

11. mchl

mchl

Lid geworden:
    24 apr 2010
    heb je een extern filter waarom zou je dan nog met emmertjes water gaan lopen als je aan het verversen ben.
    door een simpele verandering aan je slangen kan je hem makkelijk leeg laten pompen.

je heb nodig:
    een paar meter tuinslang
    3 gardena slangkoppelingen
    1 gardena 3 weg verbinding.
    1 gardena Reguleerventiel ( 2 als er op je filter slangen geen zitten)
    en een mesje

( ander merk koppelingen kraantjes en T-stukken zijn ook geschikt)

snij de slang door die van het filter terug in je aquarium gaat.
    zet op bij de kanten van die slang nu een slangkoppeling.
    zet de 3 weg verbinding er tussen.
    sluit het reguleerventiel op de laatste vrije vertakking van de 3 weg verbinding. en eventueel ook ��n op de slang van de 3 weg verbinding naar het aquarium.
    sluit de tuinslang aan het reguleerventiel als je het water wil verversen.
    leg de slang buiten neer.
    draai het kraantje open die naar de tuinslang gaat en die naar het aquarium gaat dicht.

en je aquarium word makkelijk en snel leeg gepompt.

je aquarium vergenoeg leeg gepompt draai het kraantje dicht en de andere weer open.
    rol de slang op en berg hem op.

12. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Waarom zo moeilijk?
    Ik hang en Eheim bocht met roostertje Op helft van de bak, aan de tuinslang ,zo de douche in,in het afvoerputje.
    Loopt vanzelf leeg.

Laat de wasbak vollopen, en als de bak half leeg is,doe ik er een vijverpomp aan,hup in de bak en weer terug de bak in.
    Laat gelijk warm en koud mee lopen.

Zo doe ik wel 5 bakken tegelijk.

13. MrsW

MrsW

Lid geworden:
    28 okt 2012

14. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Ik heb er 2 op batterijen,maar gebruik deze nog regelmatig.
    Stangetje door het oog,hangt,en laat hem een nacht draaien.

15. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Die op de laatste foto hebben vaak de slechte eigenschap dat het zakje te wijd word en tydens het zuigen vd bodem eraf schiet. dat is jammer. Een elastiek biedtdan uitkomst. Voor de rest doet hij prima werk vind ik. Groet John

Bertus vindt dit leuk.
  16. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Laat dat er nou in zitten!.(nieuw model zakje.)
    Dit was nog zonder elastiek.

17. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Speciaal voor Niwla een 'klein tipje(?)'
    Ik schrijf bewust 'klein tipje(?)' want het kan natuurlijk ook dat iedereen dit al zo (of beter) doet en dat ik wat achter loop :juggle:

Ik vond tot voor kort het vullen en reinigen van mijn CO2 dropcheck (model: omgekeerd glazen kegeltje met bolletje als reservoir voor de oplossing) niet zo praktisch.
    Zoals velen (denk ik toch) doe ik dit met een spuitje maar eigenlijk raak je net niet diep genoeg om vlot voorbij het bochtje te spuiten bij het vullen. Ook het reinigen van de binnenkant van het 'glazen bolletje' is wat behelpen. Het lukt natuurlijk allemaal wel maar niet altijd even vlot.
    Onlangs zag ik net voor het vullen een eindje luchtdarm (van een zuurstofpompje) liggen�. Dit past perfect over de spuitmond en is flexibel genoeg om door het bochtje te duwen tot (diep) in het reservoir�
    Super makkelijk om de dropcheck te vullen, eens krachtig uit te spuiten en ook leeg te trekken.

Hopelijk heeft iemand er ooit iets aan ;)

18. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Gebruik daar een pasteur pipetje voor. Kun je aan de apotheker vragen.

19. willem666

willem666

Lid geworden:
    18 okt 2015
    Iedereen met HC (of een andere bodembedekker) in de bak weet dat regelmatig snoeien noodzakelijk is.
    Het knippen zelf vind ik helemaal niet erg, zelfs ontspannend.
    Maar het verwijderen van het snoeiafval naderhand is minder leuk en duurt soms langer dan het knippen.
    Afgelopen weekend moest er dringend geknipt worden maar ik had niet veel tijd te verliezen...
    Plots had ik een helder momentje ;) en bedacht een hulpmiddeltje om de hoeveelheid snoeisel in de bak te proberen beperken...
    Let wel: het is maar een 'prototype' (toch 20 seconden werk geweest om het te maken), het ontwerp kan dus ongetwijfeld nog verbeterd worden. Maar voor een eerste versie werkt het vrij goed eigenlijk.

Men neme een visnetje en verwijdert met ene knijptang de steel van dit netje.
    In het netje steek je een 'vlottertje' (in mijn geval een leeg, afgesloten sera-testbuisje) waardoor je het ondersteboven in de bak kan laten drijven.
    Vervolgens zet je de filterpomp uit, en kan je eventueel een deel water afhevelen (afhankelijk van de waterhoogte).
    Nu hang je het zwevende, omgekeerde netje net boven de plaats waar je gaat knippen...
    Als je voorzichtig te werk gaat zweeft het meeste snoeisel nu rechtstreeks in het netje en blijft er veel minder drijven in de bak achteraf.

Op die manier had ik 75% van het snoeisel verzameld tijdens het knippen...
    Misschien heeft iemand er ooit iets aan, ik was alvast veel sneller klaar met snoeien!
    Nog wat foto's ter verduidelijking:

zijaanzicht

20161106_181311.jpg

bovenaanzicht

20161106_180927.jpg

blackmoor en Bertus vinden dit leuk.
  20. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Vind je je filtersponzen duur?

Koop voor ongeveer €15,00 grote filtermatten bij een tuincentrum. Snij ze in kleine stukjes, zodat ze in het filter passen.
    En je hebt goedkope filtersponzen. ;)

Bertus vindt dit leuk.
Aangepast zoeken