Handjes wassen en mond spoelen?

Discussie in 'Babbelbox' gestart door blubs, 1 dec 2018.

View Users: View Users
  1. blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Ik weet niet of dit het juiste subforum is maar ik vroeg me af. Er zijn goede en slechte bacterien, voor je aquarium... maar hoe zit dat met ons? Wassen jullie je handen nadat jullie met het aquarium bezig zijn geweest? En als je de hevelslang hebt aangezogen en je krijgt wat water binnen... mond spoelen? Of zijn jullie inmiddels allemaal resistent? ;)

2. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Ik was mijn handen VOORDAT ik het aquarium induik, en mond spoelen? dan doe je iets niet goed als je je afhevelslang zolang aanzuigt dat je een plons water binnen krijgt, het gaat erom dat je die hevelwerking krijgt, die heb je al door slechts 2 seconden aan de slang te lurken.

3. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Waar wast men normaal gesproken de handen mee alvorens de bak in te gaan? zeep is niet goed voor een aquarium, maar al die bacteriën aan je handen ook niet lijkt me?

En afhevelen moet je even in de gaten krijgen idd, het heeft maar een klein zetje nodig

4. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Krijg je wat in je mond, gewoon gelijk uitspuwen. in bakje. of wat.

WE hebben zelf ook een 10.000 verschillende bacterie in de mond.

En handen wassen , heb een bak er bij, waar ik handen kan spoelen.

5. Martijn storm

Martijn storm

Lid geworden:
    1 dec 2018
    Aan. blubs
    Als ik mijn aquarium ververs dan zuig ik aan mijn hevelslang tot dat er genoeg water in zit voor het hevelen.

Hopelijk heeft u hier wat aan.

6. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    De bacteriën en andere stoffen hebben normaal geen invloed op ons, tenzij je ergens een allergie voor deze stoffen hebt, er zijn verhalen hier op het forum dat mensen met de hobby daardoor moesten stoppen.

7. quistero

quistero

Lid geworden:
    28 sep 2016
    Slang vul ik onder de kraan, duimen erop en loop dan naar aquarium.
    Voor ik in het aquarium bezig ga spoel ik m'n handen even onder de kraan als ik klaar ben was ik altijd handen en arm met zeep.

8. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Slang eerst vullen. duimen er op. 1 in de bak, open. 2 in de emmer, open. en hij loopt.

quistero vindt dit leuk.
  9. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
  10. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Slang vullen aan de kraan is ook wel een idee. Het is overigens niet dat ik hele slokken water binnen krijg hoor, maar helemaal steriel is het natuurlijk ook niet. Ik hou ook niet precies bij welk uiteinde van de slang ik net in de bak heb gehad ;)

Tijd terug eens een rondleiding gehad bij een eco-boerderij waar ze hydroponics deden en daar vertelden ze een verhaal over een stagiar die een duim was kwijtgeraakt. Klein wondje, hand in het water, infectie...

11. TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Ik denk dat je de risico's kan zien als zwemmen in het buitenwater, alleen is bij ons de verdrinkingskans wat kleiner ;)

RichD1011, Seabait, Bertus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Mafkees vindt dit leuk.
  13. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
  14. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Er zijn hele groeperingen die ervan overtuigd zijn dat de mensheid uiteindelijk uitsterft door de bacterien, ik snap die redenering wel, ook doordat steeds meer bacterien resistent worden voor antibiotica (iets wat een steeds groter probleem word) maar om daar nou heel hysterisch over te gaan doen.... Kun je beter eens bekijken hoe jij je medicatie gebruikt in je aquaria, want veel mensen behandelen hun bakken prefentief, of bij een kweek stoppen ze de bak vol antibiotica tegen schimmel, datsoort dingen zijn vele malen ernstiger om je druk over te maken, want juist daardoor kweek je resistentie...

RichD1011, Bertus en flipper34 vinden dit leuk.
  15. edje555

edje555

Lid geworden:
    11 nov 2015
    Was enkel mijn handen als ik vette handen heb of met schoonmaak middelen ben bezig geweest, verder was ik nooit mijn handen als ik het Aquarium rommel.
    Aan een slang zuigen geen probleem, alleen pas ik wel op met zieke vissen zoals schimmels of TBC bij vissen en bij Zee Aquariums voor groene oortjes op stenen die beroerd zijn met onderhoud.

16. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Haha, ja daar heb je een punt.

Helemaal mee eens. Ik heb sowieso het idee dat mensen tegenwoordig meer smetvrees hebben. Vaak zie je mensen bijvoorbeeld ook dat alcoholische ontsmettingsspul voor je handen gebruiken, maar volgens mij is dat op de lange termijn juist heel slecht voor je. Je huid heeft zo z'n natuurlijke afweer tegen infecties en op die manier maak je dat juist stuk.

Maargoed, zo'n aquarium is uiteindelijk natuurlijk wel een ideale kweekvijver voor allerlei nare beestjes en wie weet is er spul waar de vissen geen last van hebben maar mensen wel dus ik vind het wel interessant te horen hoe de verschillende forumleden hier tegenaan kijken. Heb bijvoorbeeld begrepen dat gekko's meestal salmonella op de huid hebben.

17. Mitchel87

Mitchel87

Lid geworden:
    5 jun 2018
    Er was een tijdje geleden iemand op het forum die een infectie heeft opgelopen aan zijn aquarium. Hij had een sneetje in zijn hand en dat is flink gaan ontsteken. Via de huisarts is hij er achter gekomen dat het door zijn bak kwam. Kan trouwens ook een parasiet geweest zijn, weet ik biet meer zeker.

18. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Doe mijn handen met alleen water voor ik in de bak bezig ga.
    Als alles weer klaar en opgeruimd is met water en zeep.

Water in mond overkomt iedereen wel eens, gewoon uitspugen.

19. Niels83

Niels83

Lid geworden:
    23 nov 2017
    Ik kom voor mijn werk soms in gezinnen waar ik het liefst midden in de ruimte blijf staan. Zeker geen koffie hoef en liever in mijn broek plas dan het toilet gebruik. Daar ben ik nooit ziek geworden.

Ik doe weinig aan de waterwaardes. Dus inprincipe is het kraanwater met een klein beetje extra nitraat en nitriet. Ik ga het niet drinken maar ben er niet echt mee bezig als ik iets in mijn mond krijg.

Ik was mijn handen achteraf wel, ik vind aquarium water altijd wat stinken. Dus om nu mijn thee te gaan drinken met aquarium handen.

20. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Nou ik neem me wel altijd voor eerst de handen te wassen mar vaak vergeet ik het. Bij de zeewaterbak doe ik het wel consequent.

21. Esthersvisjes

Esthersvisjes

Lid geworden:
    14 aug 2016
    Als ik mijn hevelslang aanzuig is dan in een snelle teug, een seconde, heb nooit water in mijn mond. Ik krijg af en toe een druppeltje water van het uiteinde van de slang bij de volgende keren aanzuigen, bij elke emmer opnieuw aanzuigen dus en dan is die slang wel nat. Als ik het gevoel heb dat dat teveel was spuug ik het meteen op mijn mouw uit, beetje vies, maar het is maar gewoon water, haha. Na al het gerommel was ik mijn handen weer.
    Verder heb ik niet heel veel vissen in mijn aquariums en ververs ik op dit moment elke 2 weken 50% (2 aquariums is me toch teveel helaas) en gebruik geen medicatie, dus heb niet het idee dat mijn water nou enorm vies of belastend zou zijn.

22. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    ...en bacterien... naast goede bacterien zouden er natuurlijk ook zomaar slechte bacterien in een aquarium kunnen groeien.

Heb inmiddels een artikeltje gevonden. Misschien toch een goed idee om te stoppen met de hevelslang aanzuigen :oops:

https://www.fishlore.com/Articles/DiseasesTransmittedToHumans.htm

23. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Het word zelfs afgeraden die troep te gebruiken, vooral dettol is enorm schadelijk, juist omdat het je zo steriel maakt kweek je ook met dettol resistentie bij bacterien (is recentelijk onderzoek naar gedaan door de consumentenbond)

24. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik denk ook niet dat we het moeten overdrijven en als we ons gewoon goed verzorgen zelf dan loopt het vast niet zo n vaart.

25. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Daar ben ik het wel mee eens, alleen de meest schadelijk bacterie voor de mens is "de mens".
    Ik denk niet dat bacteriën uit een aquarium tot de dood kunnen leiden.
    Er zit als je het goed is geen nitriet, chloor of amoniak in je aquariumwater. En dit zijn de meest schadelijke stoffen voor een mens.
    We kunnen ook gewoon water uit een beek drinken als mensen zonder ziek te worden.

Het drinken van aquarium water zal enkel voor meer antistoffen zorgen waardoor je juist minder snel vatbaar voor schadelijke bacteriën bent.

Alleen de chemische stoffen zoals plantenvoeding, Carbo en geneesmiddelen. Daar zal ik wel mee oppassen. Dat is niet echt heel goed voor ons, maar dit heeft niets met de natuurlijke bacterieen in het water te maken.

26. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Vooral Carbo is een gemeen goedje en de stoffen die daar inzitten gebruikt men ook voor het ontsmetten:br::br:

Nicolientje-W vindt dit leuk.
  27. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Klopt John.
    De werkzame stof wordt ook gebruikt in ziekenhuizen om instrumenten mee te ontsmetten voor ze in de sterilistatie machine gaan.

jessicapilon vindt dit leuk.
  28. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ook wel logisch dat de algen dan het loodje leggen.

29. Guppeman

Guppeman

Lid geworden:
    13 jul 2018
    Mijn hemel.
    Dat ik nog leef!:engel:
    Ik zuig aan hevelslangen.
    Ga met een half genezen wondje de bak in.
    Ik eet wel eens patat zonder gewassen handen.

Is de Primera open op zondag?
    Ik ga een staatslot halen.
    Zoveel geluk moet je met beide handen aangrijpen.:br:

Mafkees, legoloco, flipper34 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  30. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    En de rest ook als je perongeluk je fles omstoot in je bak :D:D
    Dan kun je :zwaai::zwaai:Zeggen tegen je visjes als je er niets aan doet.

Laatst bewerkt: 2 dec 2018
  31. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
  32. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Hmmm, op mijn plantenvoeding (HS Aqua FloraCell) staat geen waarschuwing dat het giftig is. Voor Easy Carbo heb ik online geen waarschuwingslabels kunnen vinden maar wel inderdaad de opmerking dat je contact met ogen en huid moet voorkomen. Zal denk ik ook te maken hebben met de concentratie. Vraag me af of het nog steeds schadelijk is als het opgelost is met 1ml per 50l. Het probleem met het binnenkrijgen van chemicalien is dat ze schadelijk kunnen zijn en het kan zijn dat je lichaam ze niet goed kan opruimen waardoor ze langdurig schade blijven aanrichten, maar het zal nooit meer worden. Het probleem met bacteriele, virale of schimmelinfecties is dat, als het lichaam ze niet goed kan opruimen, ze kunnen vermenigvuldigen en verspreiden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je aquarium. Je hebt natuurlijk de chemische stoffen die door de organismen in je tank worden geproduceerd, zoals ammoniak, nitriet en nitraat. Maar als je het hebt over Gluteraldehyde, wat naar ik begrijp de werkzame stof in Easy Carbo is, dan weet je dat als je er 1ml per 50l hebt ingegooid, er nooit meer dan 1ml per 50l in je tank zal zitten. Je weet dus wat je hebt en of het in schadelijke concentraties aanwezig is of niet. Een bacterie, zoals salmonella of legionella, zou zomaar aanwezig kunnen zijn en je hebt geen idee in welke mate.

33. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Dat laatste zegt al genoeg denk ik. Ik heb al weleens een stootkuur gebruikt met max een dosering die het vijfvoudige is. Heb er nooit last bij ondervonden van uitval of dode planten maar het breekt vrij snel af en is dan ook niet lang werkzaam.

34. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    het in schadelijke concentraties aanwezig is of niet. Een bacterie, zoals salmonella of legionella, zou zomaar aanwezig kunnen zijn en je hebt geen idee in welke mate.

Nee, dat komt meer in stilstaand water. Zoals bij de Floriade, geloof ik.
    Dat er water werd gesproeid de eerste dag.
    Dat water had tijdens de opbouw lang stil gestaan. Kwam er legionella mee.

35. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008