Handjes wassen en mond spoelen?

Discussie in 'Babbelbox' gestart door blubs, 1 dec 2018.

View Users: View Users
  1. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    En dan ook enkel onder een bepaalde temperatuur (rond de 65 graden) daarom ook dat je de cvketel nooit lager mag instellen qua temperatuur, dan krijg je legionellabacterie in je water.

Bertus vindt dit leuk.
  2. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Ja, legionella, inderdaad.

3. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Morgen
    Tja en daar zet ik nu mijn vraag tekens bij de schuld wordt gelegd bij de baden verkoper maar kan best zijn dat de waterleidingen deze al bevatten
    Daarnaast wel vreemd dat er op zon hoop bezoekers zo weinig slachtoffers zijn er moet dus nog iets mee gespeeld hebben lijkt me
    Is natuurlijk een drama wat daar gebeurd is maar het feit blijft dat er door de zelfde hal nog veel meer mensen zijn geweest die geen last hadden
    Zo is het natuurlijk ook het bakken verhaal ben je vatbaar er voor loop je risico loopt over het algemeen wel los
    Wel is het zo dat we steeds minder kunnen hebben door ons leef gedrag tegenwoordig de kinderen niet meer vies worden of zelf staan we liefst 2-3 keer per dag onder de douche
    eetgewoontes en noem maar op.
    Trouwens als het inslikken van een beetje aquarium water zo schadelijk zo wezen had ondergetekende allang tussen 6/8 planken gelegen :sorry::D:D

4. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Heeft daar niets mee te maken, he.

Door de fijne nevel, werd het water rond gesproeid.
    En dat er niet meer zijn, komt ,dat het daarna schoon was. na een tijdje sproeien.
    Bij de gemeente blazen ze ook de leiding door. als er wat gebeurt is met chloor.

Doe je op vakantie ook ,he. eerst de wc , doortrekken, en de kraan laten lopen.
    Leidingen die gebruikt worden, zijn schoon.

5. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Sterker nog, ik ga niet met mijn handen de bak in als ik mijn handen vlak daarvoor heb gewassen om een andere reden, dan spoel is ze zeer royaal of onder de lopende kraan.
    Het water op gang brengen doe ik gewoon met de mond. Maar aan een bak hangt een lange tuinslang, en voor de Home heb ik een kortere slang die doorzichtig is en net net lang genoeg is om een sloot water binnen te krijgen. In het verleden deed ik het ook wel door vooraf de slang te vullen.
    De Home staat vrij laag bij de grond dus als ik meer dan 50% wil wisselen wordt het lastig de hevel op gang te krijgen zonder de slang te vullen.

Ik heb wel ooit gelezen van een bacterie in het aquariumwater dat bij ons fikse en gemene infecties kan geven als je met wondjes aan je handen/armen de bak in gaat. Ik kom helaas niet meer op de naam.

Wat betreft Legionella, daar heb ik nooit aan gedacht, maar het ontwikkelt zich inderdaad in stilstaand water en ondanks dat wij stroming hebben in onze bakken denk ik dat je dit mag laten vallen onder stilstaand water. Stilstaand als in water dat in leidingen stil staat.

Ik heb een nicht die overleden is aan legnionella, tijdens vakantie opgelopen. Ze zijn teruggereisd naar Nederland, niet wetende wat ze onder de leden had. Hier trof ze een huisarts die die niet wilde komen voor een griepje. Haar man heeft haar zelf naar de Eerste Hulp gebracht. Nog geen 14 dagen later was ze dood omdat de organen stuk voor stuk uitvielen.

Op de een of andere manier zie ik legionella wel als gevaar bij onze aquaria, maar daar staat tegenover dat men er nooit over hoort/leest. Dus tja...

6. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Zie mijn eerdere bericht.
    Er was aangetoond dat het in de leidingen van de douches zat, andere campingbezoekers hebben geen legionella opgelopen. Waarom die ene persoon dan wel? Wellicht meer vatbaar?
    Ik ga even op een zijspoor zitten, maar als ik mijn astma puffers niet gebruik, ben ik ook erg vatbaar voor luchtweginfectis (longonstekingen), extra slijm en vernauwde luchtwegen zijn daar de oorzaak van. Wellicht waren de mensen die legionella opliepen door iets dergelijks extra vatbaar?

7. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Legionella ontwikkeld zich pas boven een bepaalde temperatuur en zo hoog word het niet in de aquaria

Bertus en NicoleE vinden dit leuk.
  8. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Er was inderdaad een lid die volgens mij Mycobacterium (vis tuberculose) had van zijn aquarium. Vis tuberculose is niet zo erg als het klinkt, maar het is best vervelend.

Bertus en NicoleE vinden dit leuk.
  9. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Ik heb ooit een mycobacterie in mijn longen gehad. Ik had net mijn Rio125, dus al heel wat jaartjes geleden. Had me een paar dagen ervoor verslikt in aquariumwater. Of er een verband is kan ik zo natuurlijk niet zeggen.

10. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
  11. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Om even op de titel terug te komen. Mn mond spoel ik wel altijd voor ik met de bak bezig ga:juggle::D

NicoleE vindt dit leuk.
  12. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Met aquariumwater zeker :engel::br::D:D

jessicapilon vindt dit leuk.
  13. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Met mijn biologische water kun je dat prima doen hoor want dat zit vol voeding met de EI;)

14. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008

Mondwater. en even gorgelen.

15. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Haha, neutje voor het slapen gaan.

Maar serieus, dat verhaal van @Ekin is toch niet heel erg fijn zeg :(

jessicapilon vindt dit leuk.
  16. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Dat is inderdaad een vervelend verhaal maar gelukkig zijn dat incidenten.

17. Guppeman

Guppeman

Lid geworden:
    13 jul 2018
    Legionella is een bacterie die zich tussen de 25 en 60 graden (give and take) ontwikkeld.
    En dan alleen in stilstaand water.
    Besmetting vindt plaats in de longen via zeer fijn vernevelde waterdruppels.
    En allera mensen met een zwakke gezondheid worden er daadwerkelijk ziek van.

Wanneer je er ziek van wordt ga je poepen en braken.
    Slechts zeer zwakke personen sterven er aan.

De kans dat er in je aquarium een legionella bacterie zit is dus zo goed als nul

18. edje555

edje555

Lid geworden:
    11 nov 2015
    Als legionella in een Aquarium zou bestaan, dan zouden veel Discus houders in het verleden al het loodje hebben gelegd en niet te vergeten de kwekers van waterplanten en vissen.
    Nog nooit iets over gehoord dat iemand legionella heeft opgelopen, en ook geen andere infecties omdat zowel regenwater als regenwater uit een regenton halen bevat vrijwel de zelfde bacterien als in het aquarium.
    Slootwater en in meren/plassen zwemmen of pootje baden geven meer risico dan in ons Aquarium roeren dat sterieler is door onderhoud en water verversing.

NicoleE vindt dit leuk.
  19. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Nou dat betwijfel ik... mijn nicht was een gezonde vrouw van eind 20 (met 2 kleine kinderen, dat terzijde).
    Het ging ook echt veel verder dan braken en diarree, zoals ik schreef vielen de organen stuk voor stuk uit.

20. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Weet je dat er ook een bacterie bij honden zijn.

Die geven hetzelfde als wat jij nu verteld.
    Mensen die honden aan een wondje laten likken.

Vrouw, benen kwijt, door wondje.

Dus, bezint , eer je begint.\

21. Mitchel87

Mitchel87

Lid geworden:
    5 jun 2018
    Aquarium te koop

blubs en edje555 vinden dit leuk.
  22. edje555

edje555

Lid geworden:
    11 nov 2015
    Hond lief en betrouwbaar gratis op te halen, pas op hij kan likken :D:sorry:

23. Biologist

Biologist

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Dit kan inderdaad, de aandoening heet overigens aquarium granuloom (googlen op eigen risico). Het is inderdaad wel best vervelend te noemen. Je kunt het oplopen als je met een wondje in aquariumwater gaat. Ik ga dan ook niet met een wondje aan mijn handen in het aquarium. Beter voorkomen dan genezen lijkt me.

Maar verder was ik mijn handen niet van tevoren (of ze moeten echt vies zijn) en hevelen doe ik ook gewoon met de mond maar krijg daar ook amper water mee binnen. Na werk in het aquarium spoel ik mijn handen wel af (al is het alleen maar om het eendenkroos eraf te krijgen).

24. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Ik heb bij tijden mijn handen flink kapot door eczeem, ik zou dan al met lange handschoenen moeten werken. Doe ik niet, tegen beter weten in trouwens. Gelukkig gaat het het afgelopen jaar vrij goed met ht eczeem.

LOL, ik zie dit voor me omdat ik dit ook een tijd heb moeten doen :D

25. Michel1982

Michel1982

Lid geworden:
    11 jul 2017
    Ik was mijn handen ( en armen, als ik wat dieper met mijn handen het aquarium in moet ) met alleen water en goed afdrogen. Met het aanzuigen / overhevelen van aquariumwater maak ik gebruik van een bodemzuiger, slangetje eraan, even 2 seconden aanzetten zodat het water doorloopt, en dan uitzetten, dan loopt het water gewoon vanzelf over. Gezien ik een wat kleiner aquarium heb, gaat dit vrij makkelijk en snel.

26. JdeV

JdeV

Lid geworden:
    12 jul 2014
    Je handen zijn natuurlijk ook het grootste gedeelte van je lichaam waarop de bacteriën zitten? Tuurlijk doe je veel met je handen en komen er meer bacteriën op maar je huid is groter dan alleen je handen.

Tjah, de consumentenbond. Vaak genoeg ruzie mee gehad vanwege bepaalde "testen" waarbij men later aangaf dat het toch niet helemaal juist was.
    Als Dettol echt schadelijk zou zijn had het al niet meer verkocht mogen worden. En ja, je kan resistentie krijgen, daarom is het verstandig om regelmatig af te wisselen met desinfectie middelen.
    Steriel krijg je je handen nooit met dit soort middelen.
    In het kader van bewustwording heb ik hier op het werk een training gegeven in het wassen en desinfecteren van de handen.
    Als eerste moest men de hand op een voedingsbodem drukken, daarna de handen wassen en weer op een bodem drukken en als laatste de gewassen en gedesinfecteerde handen op de voedingsbodem.
    Je ziet een duidelijke afname in het aantal bacteriën waarbij de gewassen en gedesinfecteerde hand de minste bacteriën bevat, maar steriel zullen ze niet worden.

27. Guppeman

Guppeman

Lid geworden:
    13 jul 2018
    Die angst voor bacteriën word je gewoon aangepraat door de commercie.
    Bacteriën zijn lang niet allemaal slecht/ziekmakend.
    Integendeel.
    Sommige zijn goed voor je.

Pas als we er voor gaan zorgen nooit eens een bacterietje binnen te krijgen word je vatbaar voor infecties.

Patrix vindt dit leuk.
  28. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Dit hebben wij op het HLO ooit gedaan, maar de test duurde iets langer.
    Eerst ongewassen handen. Toen met zeep. Na het 'wassen' met een desinfectiemiddel wasten wij de handen weer met zeep en toen was het aantal colonies in het petrischaaltje weer hoger dan na het wassen met een desinfectiemiddel. Als ik me goed herinner was de verklaring dat door wassen weer bacteriën tussen de poriën vandaan kwamen. Wel was het aantal colonies lager dan na de eerste keer wassen met zeep.

Bij ons ging het dus van 'ongewassen, wassen met zeep, na gebruiken van desinfectiemiddel, naar wassen met zeep'.