Wat is er nieuw

Hang on the back filters

• Onderwerp starter Onderwerp starter GCJ
  • Startdatum Startdatum
G

GCJ

Guest
Ik geef het toe. Ik ben een enorme kluns met technische dingen, buizen, stroom, water, slechte combinatie en meer van dat fraais.

Wij hebben hier 3 bakken staan met een extern filter. Mijn man zorgt in principe voor het onderhoud van die filters en de waterwissels. Nu heb ik in 1 van die 3 bakken een soort eigen project met veel plantjes en in de toekomst 2 dwergkreeftjes. Er waren ook nog 15 Chinese Danio's gepland maar die zwemmen nu in 110ltr water en als ik zie hoe fanatiek die de hele bak gebruiken vind ik het sneu die terug te zetten naar een goede 80 a 85 ltr.

En ik wil graag alles zelf doen in die bak. Ook de waterwissels. Voor mijn eigen plezier en om mijn man minder werk te geven.

Ik zit te denken om van eheim classic 250 (2213) over te schakelen naar een hob-filter van aquael, de versamax fzn-2, voor aquaria van 80-200ltr van onlineaquariumspullen.nl.
Geen slangen meer, geen ingewikkelde dingen meer. Gewoon een bak aan het aquarium waar alles inzit. En wat dus ook heel makkelijk schoongemaakt kan worden.

Wat betreft de specificaties zou dit filter het makkelijk moeten kunnen redden. Zeker gezien de lage belasting (slakken en 2x dwergkreeft. Maar, het volume van het filtermateriaal is natuurlijk wel een stuk minder. Ik heb het net gemeten en het is ruim 1,5ltr inhoud.

Wat zijn hier de ervaringen met hob filters of specifiek met dit type filter?
Het lijkt alsof het heel weinig gebruikt wordt.
Is die enorme hoeveelheid filtermateriaal in potfilters altijd nodig? Is meer altijd beter?

Ik zou overigens van plan zijn het te gaan gebruiken zonder de cassettes, met onderop spons, dan filterfloss en daar bovenop siporax.

Zo'n filter kan je niet zonder de cassettes gebruiken dan is de stroming in je filter niet optimaal, die cassettes kunnen er ook maar op 1 manier in, en dat is niet voor niks

Dat is vreemd en zou jammer zijn.

Je ziet het mensen op youtube allemaal doen met elk willekeurig type hob-filter, en het wordt op de site van de verkoper ook aangegeven volgens mij.
Dit is wat daar staat:

--- Filter cartridges can be freely combined or replaced with other filter media for biological or chemical filtration. For example, you can combine cartridges for biological filtration with a sponge for mechanical filtration. Make sure that individual media are arranged in equal layers in both parts of the filter baskets. In addition to a VERSAMAX filter, you can use a MULTI UV-C steriliser.---

Dus vervangen door andere filter media, niet vervangen door cassettes met andere filter media.

Een HOB filter wordt hier weinig gebruikt omdat wij weinig open aquaria hebben. Zo'n HOB filter kun je eigenlijk alleen kwijt als je geen kap op je aquarium hebt of er een uitsparing voor maakt. In andere landen (USA) zijn ze wat vaker gebruikt omdat de aquaria er meer geschikt voor zijn.

In principe werkt een HOB prima echter heb je zoals je hebt gezien minder ruimte voor biologische media. Dat je hem niet zonder cassettes kan gebruiken weet ik niet bij dit type. Vaak kan het wel maar is er wel enig technisch inzicht vereist. En om eerlijk te zijn, die Eheim 2213 is zo'n heerlijk, robust en universeel inzetbaar filter waarom zou je die überhaupt omruilen voor een HOB 'ding' met minder ruimte.

Is die enorme hoeveelheid filtermateriaal in potfilters altijd nodig? Is meer altijd beter?
Mijn inziens hebben potfilters helemaal niet altijd een 'enorme' hoeveelheid ruimte, ik vind meestal wel dat ze genoeg ruimte hebben. Omgekeerd bieden - in mijn bescheiden mening - HOB en interne filters vaak te weinig ruimte voor biologische media.

Ik zou zeggen besteed wat tijd aan het leren omgaan met het Eheim filter. Zo ingewikkeld is het niet, desnoods maak je gewoon een stappenplan voor het schoonmaken van het filter die je dan elke keer kunt volgen. Wij kunnen hier natuurlijk prima bij helpen indien je dit wilt!

Dat is vreemd en zou jammer zijn.

Je ziet het mensen op youtube allemaal doen met elk willekeurig type hob-filter, en het wordt op de site van de verkoper ook aangegeven volgens mij.
Dit is wat daar staat:

--- Filter cartridges can be freely combined or replaced with other filter media for biological or chemical filtration. For example, you can combine cartridges for biological filtration with a sponge for mechanical filtration. Make sure that individual media are arranged in equal layers in both parts of the filter baskets. In addition to a VERSAMAX filter, you can use a MULTI UV-C steriliser.---

Dus vervangen door andere filter media, niet vervangen door cassettes met andere filter media.
Daarmee bedoelen ze dat je de inhoud van zo'n cartridge kan vervangen voor andere media, ik heb ook een hob-filter gehad en die cartridges zijn open te maken en te vullen met wat jij wil.
En op youtube staat van alles wat je maar beter niet na kan doen....

Of je doet je hobby 50% jij de waterwissels en je man de filters.

Fair enough toch..

Voor mij is het grootste nadeel van hob filters dat ze vaak niet vanzelf heropstarten als de stroom uit geweest is en dat da aanzuig en de uitstroom veelal vlak naast elkaar zitten waardoor ze, in mijn ogen, veel hetzelfde water filteren en de rest van de bak amper.

Op YouTube staan wel interessante filmpjes.

Zoals films van Aquarium Co-Op vind ik persoonlijk boeiend. En opzich goed advies.

Youtube is wel legit.

ik zou niet gaan veralgemenen.
Youtube is net zoals alle reste van het www
Je moet het kaf van het koren kunnen scheiden

Voor mij is het grootste nadeel van hob filters dat ze vaak niet vanzelf heropstarten als de stroom uit geweest is en dat da aanzuig en de uitstroom veelal vlak naast elkaar zitten waardoor ze, in mijn ogen, veel hetzelfde water filteren en de rest van de bak amper.

Beide inderdaad belangrijke punten denk ik.
Goed om de komende tijd tijdens het proberen naast de eheim goed op te letten. En de stroomuitval ook te testen. Ik heb begrepen dat het ene model er gevoeliger voor is dan het andere, maar toch...

Aquaforum is net zoals de rest met www.

Dus dan maar niks geloven? Wat doet met dan op internet. Wat een waanzin zeg.

Ik denk niet dat alles wat op youtube staat een goed idee is. Maar zo denk ik ook niet dat alles wat op de rest van intermet of in boeken staat en zelfs wat op dit forum wordt gezegd altijd een goed idee is.

Ik probeer meestal via verschillende kanalen de meest logische informatie bij elkaar te zoeken.
En ja, ik kijk graag naar filmpjes van aquarium co-op. Zolang ze tenminste geen repashy gaan eten 🙂 Ook naar filmpjes van Rachel o'Leary trouwens.

En bij elkaar vind je dan toch, ook voor mijn situatie, nuttige informatie die soms ook voor nieuwe inzichten zorgt.

Dat er in andere landen meer open bakken gebruikt worden dat zou er inderdaad best mee te maken kunnen hebben dat hob daar meer is ingeburgerd. Ik vind het erg mooi. En het biedt inderdaad ook andere mogelijkheden.

Open is hier trouwens relatief. Er zal een dubbele dekplaat van transparant kunststof in komen te liggen, maar een uitsparing voor het filter is daarin snel gemaakt.

In mijn kleine bakjes gebruik ik graag HOB filters. Passen prima aan de rand, alleen moet je wel weer de ruimte ervoor hebben. Hang je ze aan de achterkant komt ie weer een stuk van de muur af. Hang je 'm aan de zijkant dan hangt ie in het zicht.
Mijn persoonlijke favoriet is de Dennerle Scapers Flow. In en uitstroom zijn goed verstelbaar en je maakt gebruik van een mooie lilypipe.

Dat ze minder ruimte voor biologische media hebben is mi niet relevant. Ligt eraan hoeveel vervuilers (vissen) jij in de bak hebt.
En, nog belangrijker, hoeveel plantmassa jij in je bak hebt staan. Want die zijn in verre het belangrijkste in biologische filtratie.

Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet dat alles van youtube goed is en ook echt waar is. Maar hier op AF wordt je zo gebrainwashed dat alles op internet niet klopt. En dat leden het allemaal beter weten. Mjuh. Ik zie AF net zo betrouwbaar als een ander website.

Maar ff weer on topic te gaan.

Ik zat zelf ook te kijken om een DIY HOB filter te maken just for fun. Heb nog een pomp over van aquatlantis van de fusion 100 die ik niet gebruik. Met pvc buis en zo een soort tupperware bakje enz.

Kost niet veel.

1m druk pvc 12 of 16mm rond de euro en bochtjes enz totaal 6 euro ofso en lijm 8 euro.

Kijk eens bij Eden filters daar zijn ook moegelijkheden om je bak te filteren met zelf gekozen filtermateriaal

Ik heb net naar een filmpje gekeken, ja, op youtube 🙂 van dat/die? hob filter van Dennerle. Dat ziet er erg goed uit.
Het zou gezien wat ik er van zag ook eventuele problemen van geen restart bij stroomuitval kunnen opvangen?

Ik ga er zeker nog verder naar kijken.

Wat betreft de vervuiling... Zoals ik eerder zei, planten, slakken, en 2 dwergkreeftjes. Voorlopig geven de planten ongetwijfeld de grootste vervuiling. Ik ben nog volop aan het indraaien. Als ik wil wisselen van filter is nu een beter moment dan wanneer de kreeften er al inzitten.
Ik ga het hob-filter waarschijnlijk een poosje laten meedraaien en kijken wat het doet. Natuurlijk verdunt dat per filter voor nu de opbouw van bacteriën, zo verspreid, maar ik heb geen haast. Deze keer.

Ik heb net naar een filmpje gekeken, ja, op youtube 🙂 van dat/die? hob filter van Dennerle. Dat ziet er erg goed uit.
Het zou gezien wat ik er van zag ook eventuele problemen van geen restart bij stroomuitval kunnen opvangen?
Als de stroom er weer opkomt dan gaat ie gewoon weer verder met z'n werk :thumbs:

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik zeg ook niet dat alles van youtube goed is en ook echt waar is. Maar hier op AF wordt je zo gebrainwashed dat alles op internet niet klopt. En dat leden het allemaal beter weten. Mjuh. Ik zie AF net zo betrouwbaar als een ander website.

Maar ff weer on topic te gaan.

Ik zat zelf ook te kijken om een DIY HOB filter te maken just for fun. Heb nog een pomp over van aquatlantis van de fusion 100 die ik niet gebruik. Met pvc buis en zo een soort tupperware bakje enz.

Kost niet veel.

1m druk pvc 12 of 16mm rond de euro en bochtjes enz totaal 6 euro ofso en lijm 8 euro.

Leuk 🙂 Doet me denken aan de breeder/holding box die wij hebben. Standaard geschikt voor een luchtpompje, maar door verschillende mensen omgebouwd naar een gewone pomp.

15666519429506817668977774256253.jpg

Ik ga er zeker nog verder naar kijken.

Wat betreft de vervuiling... Zoals ik eerder zei, planten, slakken, en 2 dwergkreeftjes. Voorlopig geven de planten ongetwijfeld de grootste vervuiling. Ik ben nog volop aan het indraaien. Als ik wil wisselen van filter is nu een beter moment dan wanneer de kreeften er al inzitten.
Ik ga het hob-filter waarschijnlijk een poosje laten meedraaien en kijken wat het doet. Natuurlijk verdunt dat per filter voor nu de opbouw van bacteriën, zo verspreid, maar ik heb geen haast. Deze keer.
ik zit juist te bedenken dat je wel heel goed gaat moeten opletten of dat je kreeften aan de filter uit je bak ontsnappen.
ik heb er zo nog geweten dat de kreeften een wandelingetje gingen gaan maken door langs een luchtslangetje de bak uit te kruipen.

• Leuk
ik zit juist te bedenken dat je wel heel goed gaat moeten opletten of dat je kreeften aan de filter uit je bak ontsnappen.
ik heb er zo nog geweten dat de kreeften een wandelingetje gingen gaan maken door langs een luchtslangetje de bak uit te kruipen.

Dat is inderdaad een ding. Vooral omdat ten behoeve van dit filter het water een stuk hoger zal moeten staan dan met de normale spraybar (die ook nog verlaagd zou kunnen worden.

We hebben nav de eerdere opmerking over het gebruik/geen gebruik van de bijbehorende cassettes gisteren goed gekeken waar de stroming binnenin het filter een probleem zou kunnen worden wanneer je geen cassettes gebruikt, en wij denken dat dat prima kan, mits je de ruimte onderin vrij laat net zoals met cassettes het geval zou zijn. Dat geeft het water de mogelijkheid vanuit het midden tot aan de zijkanten de weg van de minste weerstand (het schoonste gedeelte) te vinden waardoor je al het filtermateriaal kan benutten.

Ook hebben we gisteren verschillende keren een stroomstoring nagebootst en het filter startte telkens opnieuw. Mijn man denkt dat dat te maken heeft met de hoogte van het water in het aquarium tov het filter. Zodra de stroom wegvalt wordt het filter leeggetrokken tot aan het waterniveau in het aquarium. Zolang het water daarmee in het filter voldoende hoog blijft zal hij herstarten. Eigenlijk op dezelfde manier als dat je water in filter moet doen voor je het start.

Ook hebben we gekeken naar de flow in een 60x30x40, en die was eigenlijk verbazingwekkend. Ik had verwacht dat het water bij de uitstroom als een waterval naar beneden zou storten waardoor je dus inderdaad steeds hetzelfde beetje water zou rouleren.
Dat was beslist niet het geval. Om eerlijk te zijn zag ik niet vaak zo'n mooie stroom. Ik zag losse plantendelen bovenaan over de volle lengte naar de overkant gaan, daar naar beneden en volledig terug over de bodem.

Wat wel een punt van mogelijk ongemak kan zijn voor ons is dat wij normaal gesproken in een bak zonder kap meestal het water wat lager hebben staan. In het geval van kreeftjes is dat erg handig. Met dit filter zal dat niet kunnen.
De bak waarin we het filter getest hebben was een Juwel waar normaal een kap op zit. Daar zit een sticker binnenin voor de juiste minimale en maximale waterstand. Die aangegeven stand werkte perfect voor het hob filter. Maar lager dus niet, dan loop je tegen allerlei zaken aan als een luid kletterend geluid van het vallende water, verminderde stroming omdat het water niet vooruit gedrukt wordt maar echt valt, mogelijk geen herstart na stroomuitval. En verder (volgens mensen op internet) schijnt het slecht te kunnen zijn voor de pomp omdat die harder moet werken. Dat schijnt ook een oorzaak te kunnen zijn voor meer dan normaal geluid van de pomp en toenemend geluid van de pomp.

Maar in het algemeen was ik verbaasd over hoe goed dit filter leek te werken.
De uitstroom was heel goed te regelen, van minimaal tot vol.
Ook was het enorm stil.

Tijdens mijn zoektocht naar een goed hob-filter was ik nieuwsgierig geworden door de goede reviews bij onlineaquariumspullen.nl, maar ik begrijp ze nu wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik ze ook ze ook, dik tevreden.
Schoonmaken, uitzetten, starten etc geen enkel problem.

Groetjes John.

• Leuk
Ik gebruik ook HOB filters in mijn aquariums.
De EHEIM liberty 130.
Het goede bij deze vind ik de 3 compartimenten en de regelbare uitstroom.
Ik heb de Aquael eens bekeken en veel verschil is er niet ten opzichte van de Liberty.
Moest ik deze hebben zou ik de sponzen halveren en opvullen met Siporax mini of Substrat pro.
Hoe ik het zie zou alles mooi in de cassettes blijven zitten.

Wat zijn hier de ervaringen met hob filters of specifiek met dit type filter?
Het lijkt alsof het heel weinig gebruikt wordt.
Zo te lezen ben je al een heel eind gekomen de laatste dagen. 🙂 Ben benieuwd hoe je het filter op de langere termijn vindt.

Alle filtratie-opties hebben zo hun toepassing en hun plaats in de hobby. Er is niet één methode die beter is dan alle andere...

Potfilters worden heel veel gebruikt, maar je kunt je (inderdaad) afvragen of dat wel terecht is. Ze zijn duur, vragen relatief veel stroom, vergroten het risico op lekkages en doorgaans bieden ze meer filtercapaciteit dan een bak (zeker een plantenbak) realistisch gezien nodig heeft.

Neemt niet weg dat ze op zich prima dienst kunnen doen. Maar ik ben het in deze eens met de bekende youtuber Cory (Aquarium Co-op) : heb je bedrag X beschikbaar voor je aquariumhobby en dreigt een groot gedeelte daarvan op te gaan aan het potfilter, neem dan alsjeblieft geen potfilter en gebruik het geld voor nuttiger investeringen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan