Wat is er nieuw

hanna hi 96728 nitrate ism meter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Berry76
  • Startdatum Startdatum
B

Berry76

Guest
Hallo,

Zijn er mensen die gebruik maken van een Hanna HI 96728 meter.

Ik heb er onlangs een gekocht via marktpkaats en heb het idee dat de engelstallige handleiding niet compleet is.

Ik wil mijn water testen, het water is donker gekleurd door turf, catapa bladeren en elzenproppen. Maar het lukt maar niet om de set te valideren en calibreren. Zie ik wat over het hoofd?

http://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?ProdCode=HI%2096728&id=028012
http://www.hannainst.com/manuals/man96728_11_01_2011.pdf

Ik meet met een ander toestel op dezelfde manier .
Valideren ?
Calibreren ?
Je moet een nulmeting doen (kleur van het water bepalen) , en hier zal je probleem zitten , blijft de meter hangen in zijn nulmeting ?
Maw de lichtbundel komt niet aan zijn eindpunt door de verkleuring van het water .
Je zou dan je water kunnen verdunnen met demiwater voor de helft en na de meting het resultaat verdubbelen .

Erwin2 bedankt voor je reactie. Dat ga ik zeker proberen. Ik zero de hanna met het water uit de bak. Dan krijg ik 0.0 melding. vervolgens voeg ik het regans toe. De waarde is dan 5,9 mg/l terwijl de sera druppel test 0 tot 0,5 mg/l aangeeft.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn nitraat zo hoog is.

Oke , de meter werkt dus wel met het donkere water .
Ik denk zelf dat de waarde wel kan kloppen hoor , toen ik vroeger ook nog met de sera druppels werkte had je toch echt een hoger nitraatgehalte nodig om daarmee een kleuromslag te verkrijgen .

Wat ik niet snap is dat je met een sera druppeltest in een zo laag gebied kan meten , volgens mij gaat dat in stappen van 0 naar 5 naar 10 mg/l . Jij praat over 0 tot 0,5 mg/l . Maak je hier geen foutje ?

No3 test bij Hanna :

6 ml in testbuisje doen (met spuitje) , dan nulmeting . Dan zakje poeder erin , flesje sluiten en 10 tot 13 seconden hard door elkaar schudden , en vervolgens met een draaiende beweging zonder luchtbellen het buisje zachtjes bewegen en tot 50 tellen .
Daarna terug in de meter en laten aftellen .
Je moet ook maar eens verschillende metingen na elkaar laten doen na aftelling met hetzelfde buisje .
Nog eens een keer zachtjes rondraaien en kijken of de waarde veranderd .

Overigens wordt de meetwaarde beinvloed door sterk oxiderende of reducerende stoffen , ik lees dat je veel blad en elzenproppen gebruikt , dit kan je gemeten waarde beinvloeden .

Het is idd een stap van 0 naar 5 naar 10 bij de no3 test van sera. Mijn fout.

De meeting gaat met 10 ml en de verkregen waarde is 5.6 N-NO3 mg/l. Dit moet nog met 4.43 vermenigvuldigd worden om NO3 waardes te krijgen.
Volgens de handleiding.

Ik heb dus een N-NO3 waarde van 5.6 mg/l, dus ( 5.6 *4.43) 24.8 mg/l NO3

Er zitten 8 jonge cupido's in een 1.50 bak met bijvis. Ik ververs ook 2 keer per week +/- 60 l per keer.

Ik zou eens een stockoplossing maken met KNO3 , op 10 of 20 liter uitrekenen hoeveel je van een een stockoplossing moet toevoegen .
Heb ik ook gedaan in de begin en de meter zat er bovenop .
Dan heb je een idee van de kwaliteit ervan .
Hou wel rekening met de NO3 waarde van het kraanwater zelf . Dit zou je trouwens ook als referentie kunnen nemen , dan hoef je de KN03 zelfs niet te gebruiken . Op internet kan je meestal gewoon die waarde opzoeken .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan